Anslutningspunktens uppgifter samt en fundering

04 feb 2025 08:44 #1 av Tim
Hej,

Jag fick uppgifter från EON angående en kunds anslutningspunkt, jag vill helst inte själv gå och mäta då dom har 1000A inkommande.
Hur tolkar jag deras uppgifter? Jag vill ha fram förimpendansen.

8912A Ik1, är det så lätt som att 230/8912A=0,0258Ohm?

Följdfrågan blir egentligen, när man mäter upp en förimpedans i en anläggning, är det då egentligen bara R=U/I som intrumentet utför? Vi vet egentligen ingenting om nätet faktiskt kan leverera kortslutningen? (Den är säkert dimensionerad, men i teorin). Alltså om man adderar ett reservkraftverk med samma förimpedans som nätet så får man ut samma mätningar av impedanser i anläggningen, men reservkraftverket kan kanske inte leverera kortslutningsströmmen som man faktiskt mäter upp. Skydd måste anordnas på annat sätt

/Tim
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2025 17:23 - 05 feb 2025 17:23 #2 av Bo Siltberg
Ja, men Ik1 är den högsta enfasiga kortslutningsströmmen. För att få fram förimpedansen ska man ta hänsyn till att ledningarna är varma och att spänningen är låg i nätet. Beroende på vad du ska använda värdet till så kan du höfta och dra bort typ 25 %.

Ja, ett instrument mäter helt enkelt U/I. Men det är inte kortslutningsström. Det mäter ström och spänning med och utan en belastning som kan vara mellan 1-30 A. Differensen i spänning ger förimpedansen.

Detta värde är då uppmätt under de förhållanden som råder ju då, så man vet inte om värdet ligger närmare Ik1. En säkerhetsfaktor bör tillämpas beroende på vad man ska använda värdet till.

För ett reservkraftverk så tror jag att man får ett riktigt värde, fast bara initialt. De brukar inte orka att upprätthålla denna kortslutningsström speciellt länge vilket man behöver ta hänsyn till.

11 feb 2025 13:25 #3 av Tim
Normalt så mäter man ju upp förimpedansen i t.ex. en central för att sedan dimensionera kabeln. Sedan mäta i t.ex. uttaget och se så kortslutningströmmen stämmer överrens med säkringens uppgifter. Menar du att man borde ta hänsyns till fler faktorer när man utför dessa mätningar?

När det gäller reservkraft så får jag en impedans av databladet, detta måste enligt mig stämma överrens med impedansen jag har från nätet. Kortslutningsströmmen som aggregatet kan leverera får man vad jag förstår hantera i reservkraftens anslutningspunkt. Så att skyddet i anslutningspunkten löser ut vid kortslutningsströmmar som inte reservkraftaggregatet kan leverera under längre tid, anläggningen kommer inte bli selektiv för de högre avsäkringarna i anläggningen.

Mitt problem och tanke är mer impedansen (eftersom detta handlar mer om personsäkerheten), om mitt reservkraftsaggregat har större impedans än nätet så finns det risk för att vissa säkringar inte löser ut inom gränserna. Detta gäller då t.ex. uttag långt ut i anläggningen. Vi ska ta kontakt med konsult men jag vill bilda mig en förståelse på egen hand också.

12 feb 2025 12:33 #4 av Bo Siltberg
Ja, ska du använda ett uppmätt värde för att dimensionera en kabel mot villkoren för automatisk frånkoppling så måste du lägga på säkerhetsfaktorer för att få med det mest ogynnsamma driftläget när nätet är högt belastat och ledningarna är varmare än normalt. Regler säger i avd 6 att man ska lägga på 50% vilket jag tycker är lite extremt. Hälften kan vara nog.

I de flesta fall får man förlita sig på det inbyggda skyddet är generatorn, om det finns. Man får lita på att det löser vid kortslutning. Det kan ju innebära en olägenhet, att man i praktiken plötsligt bara har en enda säkring som löser för alla fel. Men det får man ta, annars får man slanta upp och skaffa en större generator.

Det överströmsskydd som sitter i intaget är slentrianmässigt 16 till 32 A. Man byter ju inte det varje gång man byter generator. Men finns inget överströmsskydd i generatorn så måste man själv ordna det på något sätt. Hur man dimensionerar det kan jag inte säga. Man måste nog antingen läsa på vad tillverkaren säger, men i de flesta fall då de inte själva vet så får man väl ta reda på det själv genom mätning, fast jag vet inte riktigt hur. Det är främst halvhöga strömmar som kan vara ett problem, dvs fall där generatorn tappar orken så att allting går med kraftig underspänning utan att något skydd löser.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder