Kontroll före idrifttagning med Fluke 1663

19 okt 2021 15:39 - 19 okt 2021 15:41 #1 av Gustav
Hej!
Pluggar för fullt AL nu och provar mäta lite med 1663.
Har gjort ett protokoll.
Provade mäta på en 3-fas uttag(25A) och behöver stämma av att jag tänker rätt på utlösningsvilkoret
Värden:
Z=0,41ohm
Ik2=1kA
Ik3= 1x1,15= 1.15kA ?
25A dized behöver 180A att lösa 0,4
Vilket värde är intressant att ha med i protokollet? Både Ik1-2 och 3?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 okt 2021 17:54 #2 av Bo Siltberg
Om ser på vilka kolumner du har i protokollet så är det endast jordslutningsvärdena som ska anges, och det är också dessa som (främst) är av intresse.
Alltså, kortslutningsström mot skyddsjord Ijf, som anges som Ik i din tabell. Den skiljer lite lite mot Ik1 i det att Ijf ska avspegla de sämsta förhållandena, dvs den lägsta möjliga strömmen och den högsta möjliga impedansen. Då du mäter så spelar det ingen roll utan då anger du de okompenserade mätvärdena.

Man kan i otydliga fall behöva ange ifall värdena är uppmätta värden, kanske kompenserade uppmätta värden eller erhållna värden från nätägaren.

Ik3 kan vara intressant för att se till att ledningarna skyddas vid kortslutning. Det är framför allt relevant i industrier där mycket höga kortslutningsströmmar förekommer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2021 07:21 #3 av Gustav
Okej, tack för svar. Då provar jag jordslutningsströmmen. Z värdet jag fick från uttaget, är det förimpedansen? Eller hur mäter jag det med fluken? Nära ställverk så säkert lågt värde

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2021 08:19 #4 av Bo Siltberg
Förimpedansen förknippar man med villkoren för automatisk frånkoppling (utlösningsvillkoret) och då är det den totala impedansen i fasledare, skyddsledare och tillhörande lindningar i transformatorn. Det gäller alltså att ställa in instrumentet rätt då de flesta även kan mäta L-N, vissa kallar det dumt nog med namn som Zline och Zloop.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg