Eurotester AT 3101

04 okt 2020 18:43 #1 av Christian D.
Hej

Jag har lite svårt att begripa skillnaden på funktionen z-line och z-loop på detta instrument. Manualen visar bara hur man mäter men förklarar egentligen inte varför och visar aldrig några konkreta exempel.


Fråga 2. Många av er skriver ju att man skall multiplicera med 1,5 när man mäter förimpedansen för att kompensera för eventuellt uppvärmda ledningar. på detta instrument kan man under övriga inställningar gå in på menyn TYP AV NÄT. Där kan man stega ner till rutan STÄLL IN IK/lsc FAKTOR.

standard är det 1.0 men om jag tex ändrar den till 0,7 så blir det mycket lägre kortslutninsströmar som visas när man tex gör en z-line mätning eller z-loop mätning. instrumentet visar ju om installationen är ok eller inte dvs man behöver ju inte själv beräkna med formler. Så frågan är: är denna inställning man gör tex att ställa denna faktor på 0,7 samma sak som om att ha den på 1.0 och multiplera resultatet med ca 1,42 i efterhand?

Tackar på förhand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2020 12:12 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Eurotester AT 3101
En förklaring finns i kapitel 5.4 och 5.5 i manualen
Z-line = L-N, Z-loop = L-PE
Isc-faktorn är dåligt beskriven men jag tolkar den som du. Jag skulle dock inte använda en sådan inställning - stor risk att man glömmer bort den, du kanske lånar ut instrumentet etc. Öht ett instrument som säger Go/No go skulle jag undvika som pesten. Man måste ha 100% koll på vad man mäter.

Lite gamla trådar i ämnet:
www.fluxio.se/forum/matteknik/33435-matn...med-eurotest-at.html
www.fluxio.se/forum/matteknik/32542-z-line-matning.html
www.fluxio.se/forum/matteknik/10259-re-h...mpedans-matning.html
Följande användare sa tack: Christian D.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2020 18:33 - 05 okt 2020 20:08 #3 av Christian D.
Svar från Christian D. i ämnet Eurotester AT 3101
Tack så mycket för input.

Det är med andra ord så enkelt att z-line är kortslutningsström mellan fas-nolla eller mellan faserna och z-loop är mellan fas o skyddsledare. Suttit o övertolkat tror jag o funderat för mycket.

känns dock som om det borde räckt med en av funktionerna i instrumentet men det kanske har att göra med den medföljande stickproppen som går att använda istället för proberna eller klämmorna.

Använder man proberna på z-line funtionen o tänker testa kortslutningsströmen mellan fas o skyddsledare så löser väl alltid jfb ut medans z-loop funktionen går att ställa in så att jfb inte löser ut men att det ändå går att testa mellan skyydsledare o fas.

Dock så går det ju att använda proberna i kombo med z-loop o ansluta mellan fas o noll. då blir det ju samma sak som z-line med stickpropen..

Känns som om det lätt blir lite tankevurpa med dessa två snarlika funktioner.

med en jfb i anläggningen så blir ju z-loop funtionen lite onödig? då är ju z-line bättre att använda för kolla utlösningsvilkoret och använda jfb rcd tetstet för jordfelsbrytaren.

i vilket fall, tack för input.

Christian

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2020 08:27 #4 av Fredrik Wall
Svar från Fredrik Wall i ämnet Eurotester AT 3101
Ang. Fråga 2 har jag haft en diskussion med en besiktningsman angående Isc-faktorn.

Han körde alltid på faktor 0.67 för kompensering när han besiktade.
Följande användare sa tack: Christian D.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg