Kollade runt lite här på internet och läste att man vid meggning ska ta bort alla belastningar. Lampor osv.
Behöver man verkligen göra det?
Har problem med att JFB löser ut ibland, använder fluke 1507 och frysen har ca 35 Mohm och ugn ca 100 Mohm, skulle dessa kunna vara bovarna i dramat eller behövs det ännu sämre värde?
Har mätt olika apparater och de ger 500+Mohm vid 500V
En meggning av varmvattenberedaren enligt bilden, är det korrekt att man mäter mellan jord-plint nr 1, jord-plint nr 2 och jord-plint nr 3?
Linne skrev: Kollade runt lite här på internet och läste att man vid meggning ska ta bort alla belastningar. Lampor osv. Behöver man verkligen göra det?
Det beror på men oftast nej. Du mäter ju mellan skyddsjord och spänningssatta poler och däremellan finns ingen förbrukare som kan ta skada. Man brukar koppla ihop alla faser med nollan vid mätningen för att försäkra sig om att man inte skickar 500 V igenom en apparat i den händelse att det faktiskt finns ett jordfel mellan t.ex N-PE om man mäter mellan L1-PE. EMC-filter i förbrukare kan störa mätningen men ska inte ta skada av 500 V. Så den mätning du gör på VVBn bör egentligen göras med L1-L2-L3 sammankopplade, även om en VVB knappast tar skada av 500 V DC över sina värmeelement. Men snart är väl VVBer uppkopplade och innehåller elektronik...
Värmepatroner av olika slag är kända för att läcka. Din mätning i kallt tillstånd ger inte så mycket. Du skulle behöva värma upp ugnen rejält först och därefter mäta isolationsresistansen lite snabbt innan den hinner svalna. Eller använda en läckströmstång så att man ser i realtid vad som händer i drift.
När en värmepatron (eller vilken slags rörvärmeelement som helst) har fått ett isolationsfel som är något att bry sig om, så kan man konstatera det med en ohmmätning vid låg spänning (vanlig digitalmultimeter) genom att mäta flera gånger och polvända instrumentet mellan mätningarna. Om det blir mycket olika isolationsresistans beroende på polariteten, så är värmepatronen inte frisk.
Har man en värmeapparat med flera snarlika värmepatroner som går att frånskilja helt och hållet från varandra (t ex en trefas varmvattenberedare eller en ugn med separata element för övervärme, undervärme och varmluft), så bör man kunna vänta sig att alla elementen har ungefär samma isolationsresistans. Om något av dem avviker, så bör man bli misstänksam.
Härom året hade jag problem med en inbyggnadsugn som ville lösa ut JFB. Det märkliga var att JFB bara löste ut då termostaten slog ifrån eller då man vred ugnens funktionsomkopplare mellan olika lägen. Så småningom visade det sig att två av de tre elementen hade dålig isolation, under kontinuerlig drift fungerade allt bra men vid frånslag blev det väl någon form av induktiv spänningstopp som orsakade genomslag och därmed en jordfelsström.
Det finns utrustning där det avsiktligt ligger t ex en varistor kopplad mellan nolla och skyddsjord. Bl a är detta vanligt i enfasanslutna luftvärmepumpar. I sådana fall kan man få mätvärden som tyder på mycket dålig isolation om man meggar med 500 V eller högre spänning, men allt ser bra ut om man meggar med högst 350-400 V. Sådana värmepumpar kan få problem - antingen lösa JFB i samband med åsköverspänningar eller få krångel med datakommunikationen mellan inomhus- och utomhusdel - om man har förväxlat fas och nolla vid installationen.
Beträffande trådstartarens bild, så måste man också koppla bort byglingen mellan 4-5-6 om man vill isolationsprova elementen var för sig. Med byglingen på plats behöver man bara göra en enda mätning för att isolationsprova alla tre elementen, men då får man ju inte reda på om det är några anmärkningsvärda skillnader mellan dem.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
För det som hör till är att man har plockat bort alla säkringar utom till kylen och två stycken frysar. Med endast nämnda apparater kvar och möjligtvis något mindre så löser JFB ändå.
En av frysarna har man nu plockat bort och peppar peppar har JFB inte löst ut, och på just den frysen har jag ca 35 Mohm. Den andra frysen mäter 550+Mohm.
Kylen är ej mätt.
Jag ska ta och mäta ugnen när den är varm för vid två tillfällen när jag har startat den så har JFB löst när den är i uppskattningsvis 50-100 grader. Därav min misstanke med de mätvärdena jag fick, men då va ugnen kall.
Kan förresten JFB lösa fast säkringen är borta?
Är det någon som har kännedom om dimmer enligt länk är känslig vid mätning?
Har man jordfel mellan jord och nolla spelar det ingen roll om man tar bort säkringarna. Man ska lossa på nollan och lägga ihop den med fasen i gruppen för att sedan megga mellan jord och fas/nolla.
Du verkar ha flera kandidater på felkällor här bland apparaterna, vilket då innebär flera olika symptom, dvs omständigheter för när JFBn löser. Varje slag av apparat är i mer eller mindre unik där. Så du gör rätt i att koppla bort så mycket som möjligt. Är det en anläggning "i drift" där man inte kan stänga av apparater hur länge som helst så kan man, om möjligt, montera en JFB till och fördela gruppledningarna mellan dem.
Du har förhoppningsvis isolationsprovat den fasta anläggningen med alla apparater frånkopplade? Då bör du ha hittat ifall det finns en överledning N-PE någonstans.
Dimmern kommer inte att "se" din isolationsmätning. Du mäter ju inte mellan L <-> N utan mellan L+N <-> PE. Men om det finns ett isolationsfel bortanför dimmern så kan den få lite spänning över sig. Den tar dock knappast skada av en svag ström med 500 V DC. Är du osäker kan du mäta med 250 V DC.
Kan ju även vara fel på JFBn, med en installationstestare kan du konstatera detta.
Eller så har anläggningens sammanlagda naturliga läckström nått upp till en kritisk gräns, så en läckströmstång kan vara bra att ha.