Problem downlights

02 aug 2016 13:44 #1 av Martin
Hej har hjälpt svärfar med lite downlights i hallen. Köpt 6 st Malmbergs MD-99 5w (art.nr
9974091), har sedan Malmbergs driver (art.nr 99 741 54) på Malmbergs tabell går att läsa att man kan ha 1-7 av mina spottar på den drivern. stallt in den på 500mA med microbrytarna.

Nu till problemet: Jag fick igång dom o kunde dimra dom men när jag dimra upp på Max så slockna alla spottar. När jag försökte tända igen så blinka det till. Sen ingenting. Nu är alla spottar släckta. Mätt o fått ut spänning från drivern. Vad kan ha hänt? Några idéer?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2016 14:16 #2 av Johan
Svar från Johan i ämnet Problem downlights
Står också att det rekommenderas att inte Max belasta drivern, kan vara det...

Kanske blev något knas när du dimra upp till Max eftersom dom inte rekommenderar en att ha så. Du har provat att slå av och sen på säkringen, drivern kanske har "hängt" sig...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2016 14:45 #3 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Problem downlights
Nollställ allt...det brukar hjälpa
Ett annat alternativ om det inte fungerar är att koppla ur alla och sen lägga in minsta antalet som behövs för att driva utan att pulsera....sen läggs en och en spott in ytterligare...Kan vara så att drivdonet slår ifrån om du lägger på för mycket

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2016 16:34 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet Problem downlights
Har inte testat reset. Får göra det. Max bekväm 36w. 6x5 är 30w. Vad är att inte maxbelasta? Kan jag bara ha 25 w i spot om drivern är på 36?
Testade med en lampa vi hade extra. Den lös lite o sen slockna när jag bara hade den inkopplad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2016 17:20 #5 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Problem downlights
Så ska det inte vara. LED för konstant ström ska man kunna dimensionera upp till det max som drivdonet har, och lite till! De tumregel som finns om att inte maxbelasta gäller främst traditionella dimmers och men även drivdon för halogen.

Jag minns en tråd där någon fick en stor mängd drivdon och lampor från Malmbergs utbytta. Troligen fel på drivdonet som knäckte samtliga lampor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2016 17:43 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Problem downlights
Ska kontakta Malmbergs o höra. Har kopplat enligt instruktion. Tack för feedbacken

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder