Hur fungerar Jolly Maxi LED belsyning.

15 mar 2013 14:02 #1 av Kenta Jonsson
Hej.

Vill bara stämma av lite hur LED belysningen och Jolly Maxi konvertrar fungerar.
www.elot.se/dokument/hide-a-lite-jolly-maxi-bruksanvisning.pdf

En kund vill ha 10st dubbel LED sportar i vardagsrum och 10st dubbel LED sportar i köket, går koppla ca 3st på varje jolly maxi enligt grossist.

På vanliga 12v trafo, dimmrar man tändtråden till primär sidan 230v.
Gör man inte det i detta fallet?, eller vad används sync kabeln till i jolly ?

Jag en master jolly som dimmrars på primärsidan, sedan länkas alla andra jolly enheter som ska vara med ihop med varandra, behöver inte dessa någon spänning på primär sidan då?

Alla LED sportar seriekopplas i en slinga på 3st till varje konverter.
Vart brukar ni gömma konvertrarna, då slingan till sportarna inte får vara allt för lång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 mar 2013 14:22 - 15 mar 2013 14:23 #2 av Alexander N
Lite svårt att förstå vad du menar men kan göra ett försök.

För det första så går Jolly INTE att dimmra på primärsidan. Dem alternativen som finns hittar du på sida 2 i manualen du länka:
  • 1-10V reglering
  • Potentiometer reglering
  • Tryckknapps reglering

Enklast installation anser jag vara med Tryckknappsreglering, då drar du från din kopplingsdosa till plats för Jolly L,N och tändtråd och sätter en fjäder i brytaren. Alla Jolly behöver L+N men endast Master behöver tändtråden.

Enda ledningslängdsbegränsningen som nämns i den manualen är ju gällande tändtråden. Om den blir längre än 15m håll den avskild från övrig 230V ledningar. Du kan synka ihop upp till 10 Jolly. Jag brukar placera jollyn i lämplig klädkammare, garderob, pannrum eller liknande. Finns inget bra färdigt utrymme kan man ju skapa ett med en utvändig/infälld låda någonstans eller lägga uppe i burken ihop med första spotten (ej bra om flera ska synkas).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 mar 2013 14:38 #3 av Stefan Ericson
1-10V Verkar vara Dac ingång. används om den skall styras med en PLC med Dac utgång.
Även fast dom inte ger exempel på hur vrid potensiometern skall kopplas in, så antar jag att det är mot 12V Aux och mitt stiftet mot 1-10V ingången.
Det står att den styr ljus styrkan med PWM Pulse Whith Modulation. Det betyder att den tänder och släcker lys dioderna.
En enhet kan användas som Master och då blir dom andra slave. Alla enheternar måste ha L +N matning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 mar 2013 17:29 #4 av Kenta Jonsson
Tack alexander, Låter vettigt.

Så tex:
1st Master matas med tändtråd från tryckknapp med fjädrar i, och N. 3st slave enheter matas med fast fas och N samt alla kopplas ihop med sync kabeln som då reglerar ljusstyrkan på alla enheterna från mastern.
LED belysningen kopplas i serie 3st på varje enhet.

Angående ledningslängd, så vill man ju inte behöva dra hur långa som helst till spotarna, borde ju finnas någon max gräns på det också tycker jag.
Borde försöka lägga den lös över någon av spotarna .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 mar 2013 20:29 #5 av Henrik Eriksson
Du måste även ha fast fas till master enheten.
Ledningslängden som hide a lite skriver brukar prata om är 15m till sista lampan och 15 meter tillbaka = 30 meter totalt. (kan ha ändrats till längre)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2013 10:20 #6 av Alexander N
L+N till ALLA Jolly, sedan eventuell tändtråd till mastern om du väljer sådan styrning.

Har också hört ett mått på 30m i början när dem kom ut men det verkar inte vara nått dem skriver ut numera. Jag har haft längre ledningar än så utan problem men kan vara en god riktlinje dock.

Tänk på att om du ska synka ihop flera jolly blir det betydligt jobbigare om du lägger dom uppe i spottburken. Numera skickar dem bara med en synkkabel på ca 10cm (du har kanske ~1m mellan burkar), den går ju att förlänga men jag hade valt det som sista alternativ.

Bifogar en grymt avancerad ritning som visar att synkningen ställer till det :P
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2013 13:16 #7 av Kenta Jonsson
Tack för alla svar, grymt bra och snabb respons här.
Nu är jag 100 på hur att koppla, samt får bli tryckknapp med fjäder som styrning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2013 13:58 #8 av Ola
Kabelbegränsningen för längd har att göra med att lågspänningssidan avger störningar som efter angivna längder överskrider tillverkarens riktlinjer! Dessa längder har således inget med funktionen att göra!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2013 17:33 #9 av Henrik Eriksson
vadsbo har längre längder i sina info blad, så de godkänner att sina klarar kraven upp till 60 meter för Lcc30.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2013 17:47 #10 av Marcus Lundström

Ola skrev: Kabelbegränsningen för längd har att göra med att lågspänningssidan avger störningar som efter angivna längder överskrider tillverkarens riktlinjer! Dessa längder har således inget med funktionen att göra!


LED drivers genererar likström så jag tror knappast att handlar om störande magnetfält. Jag tippar på spänningsfall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2013 18:22 #11 av Stefan Ericson
PWM lär inte vara likström. Det står inget om switch frekvens, dock lär den vara rätt hög. Någon med ociloscope kan väl mäta.
Jag skulle föredra en vrid potensiometer på 100 kOhm. Problemet är att jag inte hittar någon.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2013 19:03 #12 av Urban Holmlund
Skulle nog själv skippa jollyn till fördel för denna www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974068 då slipper du synkablar och dylikt samt att du kanske bara behöver en eller max 2 st.;) Dessutom är den billigare:tummeupp:
Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Holmlunds Elektriska

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2013 19:21 - 17 mar 2013 19:25 #13 av Viktor H

Stefan Ericson skrev: PWM lär inte vara likström. Det står inget om switch frekvens, dock lär den vara rätt hög. Någon med ociloscope kan väl mäta.
Jag skulle föredra en vrid potensiometer på 100 kOhm. Problemet är att jag inte hittar någon.


Kul att du frågade, har faktiskt funderat över vilken frekvens dom kör också... nu vet jag :)





Vid max ljusstyrka så ligger det en svag överlagrad frekvens på ett par kHz, förmodligen switchfrekvensen i själva nätdelen.


Men själva PWM-frekvensen måste jag anse är låg... långt ifrån flimmerfritt, men ändå bättre än IKEAs LED-lampor ;)
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2013 20:03 #14 av Viktor H
Kanske skulle slänga in en mätning vid max ljusstyrka också...




ca 45kHz överlagrat på utgången, runt 500mV amplitud.




Detta är med endast en 1-Watt spott inkopplad, kan hända att detta ligger under lägsta tillåtna belastning för drivern, och att det ser annorlunda ut med rätt belastning. Har inte nog med spottar liggandes för att testa :p
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2013 08:34 #15 av Stefan Ericson
Tack för dom fina bilderna Viktor H.
Ursäktar sent svar. Jag ville va säker på att jag tolkade dom rätt.
PWM frekvensen verkar går på 250 HZ. Ögat lär registrera 16 bilder/s. Så det lär väl räcka.
Primär swichade power suplies brukar ligga på 50 kHz. Det verkar vara den överlagrade tonen,
Jag tror du kommer få samma värden med högre belastning.
Jag roade mig med att räkna på spänningsfall. Om man använder 1.5 mm2 kabel och väljer 2 V spänningsfal i ledningarna. Hur långt bort kan man placera en enhet.

L=2V/0.0173ohm/mm2/m*1.5mm2/1.4A/2ledare=62m

2V spänningsfall på 50V= 4%

Vad har du för ochiloscope? och hur fick du bilden till nätet?
Jag har ochiloscope men inga led styrningar att mäta på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2013 19:40 #16 av Viktor H
Jo, som sagt, 250kHz räcker, men det går ändå att se att spottarna flimrar när man vrider på huvudet tex..

Skulle vara intressant att testa var gränsen går för att det inte ska vara märkbart, kanske får bli nästa projekt, hm... bygga led-driver då... :)


Har ett rigol ds1052e, kinatillverkat scope till bra pris, duger gott och väl för mina ändamål!
Det har anslutning för PC via USB, samt även en USB-port för minnesstickor.
Därigenom kan man exportera mätbilder :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 mar 2013 14:59 #17 av Stefan Ericson
Hej Viktor H.
Jag var inne och tittade på ditt oscilloscope. Billigt och kompetent.
Mitt köpte jag i början på 90 talet. Det klarar 50 Mhz och 20 Mhz sampling. Verkar vara rätt likt ditt. Mitt kostade då 20 tusen. När jag började på fältet så hade jag ett Textronix. Det kostade 1981 45 tusen. På det och det jag har nu finns det delay funktion. Det var nog det som trissade upp priset.
Om jag ska få en bild från mitt får jag ta fram digital kameran.
:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 mar 2013 23:49 #18 av Kenta Jonsson
Vilken typ av kabel fördrar ni att använda till led spottarna?
RKUB 1,5 ?
FK 1,5

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2013 05:29 #19 av Daniel Gustafsson Furn
RKUB 2x0,75 kör jag med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 mar 2013 07:56 #20 av Stefan Ericson
Hej!
Jag kopplar inte några sådana enheter.
Om jag skulle installera en sådan hemma skulle jag välja en icke twistad kabel med skärm.
Skärmen ska jordas i ena ände och jordnignen Y kopplas så man inte får strömslingor.

Varför icke twistad. Pulsade signaler dämpas av twistningen. Jag tro dock att det skulle fungera i det här fallet. Det har bara betydelse när dimmnigen är på.Frekvensen är dock relativt låg.
Varför skärm. För att ta bort störningar från PWM.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.195 sekunder

Senaste foruminlägg