En kund vill ha 10st dubbel LED sportar i vardagsrum och 10st dubbel LED sportar i köket, går koppla ca 3st på varje jolly maxi enligt grossist.
På vanliga 12v trafo, dimmrar man tändtråden till primär sidan 230v.
Gör man inte det i detta fallet?, eller vad används sync kabeln till i jolly ?
Jag en master jolly som dimmrars på primärsidan, sedan länkas alla andra jolly enheter som ska vara med ihop med varandra, behöver inte dessa någon spänning på primär sidan då?
Alla LED sportar seriekopplas i en slinga på 3st till varje konverter.
Vart brukar ni gömma konvertrarna, då slingan till sportarna inte får vara allt för lång.
Lite svårt att förstå vad du menar men kan göra ett försök.
För det första så går Jolly INTE att dimmra på primärsidan. Dem alternativen som finns hittar du på sida 2 i manualen du länka:
1-10V reglering
Potentiometer reglering
Tryckknapps reglering
Enklast installation anser jag vara med Tryckknappsreglering, då drar du från din kopplingsdosa till plats för Jolly L,N och tändtråd och sätter en fjäder i brytaren. Alla Jolly behöver L+N men endast Master behöver tändtråden.
Enda ledningslängdsbegränsningen som nämns i den manualen är ju gällande tändtråden. Om den blir längre än 15m håll den avskild från övrig 230V ledningar. Du kan synka ihop upp till 10 Jolly. Jag brukar placera jollyn i lämplig klädkammare, garderob, pannrum eller liknande. Finns inget bra färdigt utrymme kan man ju skapa ett med en utvändig/infälld låda någonstans eller lägga uppe i burken ihop med första spotten (ej bra om flera ska synkas).
1-10V Verkar vara Dac ingång. används om den skall styras med en PLC med Dac utgång.
Även fast dom inte ger exempel på hur vrid potensiometern skall kopplas in, så antar jag att det är mot 12V Aux och mitt stiftet mot 1-10V ingången.
Det står att den styr ljus styrkan med PWM Pulse Whith Modulation. Det betyder att den tänder och släcker lys dioderna.
En enhet kan användas som Master och då blir dom andra slave. Alla enheternar måste ha L +N matning.
Så tex:
1st Master matas med tändtråd från tryckknapp med fjädrar i, och N. 3st slave enheter matas med fast fas och N samt alla kopplas ihop med sync kabeln som då reglerar ljusstyrkan på alla enheterna från mastern.
LED belysningen kopplas i serie 3st på varje enhet.
Angående ledningslängd, så vill man ju inte behöva dra hur långa som helst till spotarna, borde ju finnas någon max gräns på det också tycker jag.
Borde försöka lägga den lös över någon av spotarna .
Du måste även ha fast fas till master enheten.
Ledningslängden som hide a lite skriver brukar prata om är 15m till sista lampan och 15 meter tillbaka = 30 meter totalt. (kan ha ändrats till längre)
L+N till ALLA Jolly, sedan eventuell tändtråd till mastern om du väljer sådan styrning.
Har också hört ett mått på 30m i början när dem kom ut men det verkar inte vara nått dem skriver ut numera. Jag har haft längre ledningar än så utan problem men kan vara en god riktlinje dock.
Tänk på att om du ska synka ihop flera jolly blir det betydligt jobbigare om du lägger dom uppe i spottburken. Numera skickar dem bara med en synkkabel på ca 10cm (du har kanske ~1m mellan burkar), den går ju att förlänga men jag hade valt det som sista alternativ.
Bifogar en grymt avancerad ritning som visar att synkningen ställer till det
Kabelbegränsningen för längd har att göra med att lågspänningssidan avger störningar som efter angivna längder överskrider tillverkarens riktlinjer! Dessa längder har således inget med funktionen att göra!
Ola skrev: Kabelbegränsningen för längd har att göra med att lågspänningssidan avger störningar som efter angivna längder överskrider tillverkarens riktlinjer! Dessa längder har således inget med funktionen att göra!
LED drivers genererar likström så jag tror knappast att handlar om störande magnetfält. Jag tippar på spänningsfall.
PWM lär inte vara likström. Det står inget om switch frekvens, dock lär den vara rätt hög. Någon med ociloscope kan väl mäta.
Jag skulle föredra en vrid potensiometer på 100 kOhm. Problemet är att jag inte hittar någon.
Skulle nog själv skippa jollyn till fördel för denna
www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974068
då slipper du synkablar och dylikt samt att du kanske bara behöver en eller max 2 st. Dessutom är den billigare:tummeupp:
Den här bilagan är gömd för gäster, Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.
Holmlunds Elektriska
This message has an attachment file. Please log in or register to see it.
Stefan Ericson skrev: PWM lär inte vara likström. Det står inget om switch frekvens, dock lär den vara rätt hög. Någon med ociloscope kan väl mäta.
Jag skulle föredra en vrid potensiometer på 100 kOhm. Problemet är att jag inte hittar någon.
Kul att du frågade, har faktiskt funderat över vilken frekvens dom kör också... nu vet jag
Vid max ljusstyrka så ligger det en svag överlagrad frekvens på ett par kHz, förmodligen switchfrekvensen i själva nätdelen.
Men själva PWM-frekvensen måste jag anse är låg... långt ifrån flimmerfritt, men ändå bättre än IKEAs LED-lampor
Kanske skulle slänga in en mätning vid max ljusstyrka också...
ca 45kHz överlagrat på utgången, runt 500mV amplitud.
Detta är med endast en 1-Watt spott inkopplad, kan hända att detta ligger under lägsta tillåtna belastning för drivern, och att det ser annorlunda ut med rätt belastning. Har inte nog med spottar liggandes för att testa
Tack för dom fina bilderna Viktor H.
Ursäktar sent svar. Jag ville va säker på att jag tolkade dom rätt.
PWM frekvensen verkar går på 250 HZ. Ögat lär registrera 16 bilder/s. Så det lär väl räcka.
Primär swichade power suplies brukar ligga på 50 kHz. Det verkar vara den överlagrade tonen,
Jag tror du kommer få samma värden med högre belastning.
Jag roade mig med att räkna på spänningsfall. Om man använder 1.5 mm2 kabel och väljer 2 V spänningsfal i ledningarna. Hur långt bort kan man placera en enhet.
L=2V/0.0173ohm/mm2/m*1.5mm2/1.4A/2ledare=62m
2V spänningsfall på 50V= 4%
Vad har du för ochiloscope? och hur fick du bilden till nätet?
Jag har ochiloscope men inga led styrningar att mäta på.
Jo, som sagt, 250kHz räcker, men det går ändå att se att spottarna flimrar när man vrider på huvudet tex..
Skulle vara intressant att testa var gränsen går för att det inte ska vara märkbart, kanske får bli nästa projekt, hm... bygga led-driver då...
Har ett rigol ds1052e, kinatillverkat scope till bra pris, duger gott och väl för mina ändamål!
Det har anslutning för PC via USB, samt även en USB-port för minnesstickor.
Därigenom kan man exportera mätbilder
Hej Viktor H.
Jag var inne och tittade på ditt oscilloscope. Billigt och kompetent.
Mitt köpte jag i början på 90 talet. Det klarar 50 Mhz och 20 Mhz sampling. Verkar vara rätt likt ditt. Mitt kostade då 20 tusen. När jag började på fältet så hade jag ett Textronix. Det kostade 1981 45 tusen. På det och det jag har nu finns det delay funktion. Det var nog det som trissade upp priset.
Om jag ska få en bild från mitt får jag ta fram digital kameran.
Hej!
Jag kopplar inte några sådana enheter.
Om jag skulle installera en sådan hemma skulle jag välja en icke twistad kabel med skärm.
Skärmen ska jordas i ena ände och jordnignen Y kopplas så man inte får strömslingor.
Varför icke twistad. Pulsade signaler dämpas av twistningen. Jag tro dock att det skulle fungera i det här fallet. Det har bara betydelse när dimmnigen är på.Frekvensen är dock relativt låg.
Varför skärm. För att ta bort störningar från PWM.