Byta ut "vanliga lysrör" mot LED lysrör

21 okt 2012 18:55 #1 av Fredrik Hultman
Hej!

Har funderingar på att byta ut alla lysrören i mitt garage mot rör med LEDer.
Men blir inte riktigt klok...
Kan vi anta att ett normalt lysrör på 36w ger ca 3000 lumen?
På flera sidor har jag sett att de påstår att ett LEDlysrör på 18w ersätter ett 36w vanligt lysrör.
Okej, inte så konstigt, men när man sedan läser vad LEDröret lämner för ljusmängd så är det ju endast på ca 1300 lumen.
Alltså EN TREDJEDEL av ett vanligt lysrör. Då skulle inte jag vilja påstå att man kan ersätta ett 36w lysrör med detta LEDrör, eller är jag fel ut?
I alla fall inte om man vill få samma ljus i garaget...

Tänker jag fel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2012 19:17 #2 av Peder Myrne
Ett lysrör är ju rundstrålande, och av alla de lumen som går bakåt in i armaturen reflekteras inte alla tillbaka om man säger så.

De bilder på LED-lysrör jag sett så sitter lysdioderna på ena halvan/180°(?) och alla lumen går åt rätt håll direkt. Det är min teori iaf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2012 19:19 #3 av Niklas
Ja nog verkar det finnas mycke skrot ute i butikerna....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2012 19:25 #4 av Bo Siltberg
Det ligger mycket i det, plus att tillverkarna naturligtvis överdriver en aning. De kan t.ex jämföra med en ovanligt smalstrålande lysrörsarmatur som av naturliga skäl har större förluster i reflektorn.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2015 20:16 #5 av Jörgen
Eftersom rubriken passar så fortsätter jag här fast med lite andra funderingar...

Är det nån som har nån aktuell/ intressant info att komma med ang byta "vanliga lysrör" mot LED-lysrör?

-Något att satsa på eller ger inget för att...?

-Armaturer/ modeller som passar bra samt de som passar mindre bra...?

-LED-rör (fabrikat/modell) som är bra samt mindre bra....?

-T5 LED...?

-Ekonomi...?

-Osv....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2015 22:45 #6 av Lars Blomkvist
Är nu på en förening där dom satsat tidigare på att byta T5 mot LED-rör. Kopplat förbi drivdonen och monterat skiten.
Resultat ca10W besparing per ljuskälla samt att ljusstyrkan halverades :lol:
Nu ska vi byta alla armaturer mot nya.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 dec 2015 23:45 #7 av Rikard Ågren
Jag hörde om en här som bytte från T8 till LED-rör. Armaturerna var fördelade på tre faser, femledare över allt, med möjlighet att tända 1/3 för sig. Resultatet blev att de tredjedelar som inte var tända istället stod och blinkade. Den inducerade spänningen verkar räcka för att nästan tända rören

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2015 12:04 #8 av Torbjörn Forsman
Det är väl inte frågan om induktion utan kapacitiv koppling i det fallet.
Man skulle kunna slippa problemet genom att lägga en resistiv last (t ex glödlampa) parallellt med varje LED-grupp. Eller genom att byta ut lampströmbrytarna mot trappomkopplare, som ansluts så att tändtråden kortsluts till nollan då lyset är släckt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2015 18:24 #9 av Fredrik Hultman
Kan återkoppla hur det gick med mitt lilla projekt.
Jag hittade till slut LED-rör som hade bra specifikationer och även ett pris som gjorde att det kändes värt att byta.
Jag bytte alla lysrör i garaget, 22 armaturer (44st T8-rör 865) och är helt klart nöjd.
Om man ska gå enligt tillverkarens siffror så blev det nästan en halvering av energiförbrukningen, ersatte 36W lysrör med 22W LED-rör.
Ljuset blev det ingen skillnad på, PJUH!, det var det jag var mest orolig över, att det skulle bli sämre ljus.
Och riktigt skönt att det blir ljust direkt utan en massa blinkande och rör som måste bli varm innan de ger fullt ljus.
Jag plockade ut allt onödigt ur armaturerna, så som drivdon och glimtändare, och då förstod jag också vilken besparing det ska vara för företag att slippa skicka lysrörsarmaturer, helvete vad tung säcken med drivdonen blev :P

Passade även på att byta i ett kall-förråd och det blev en jätte-förbättring när det är kallt ute.

Så ja, för mig blev det lyckat att byta :)
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2015 19:41 #10 av Gunnar Stenquist
Hej kul att du är nöjd jag vill ochså vara nöjd kan du berätta vilka rör och vad har du köpt dem

Tack på förhand Gunnar S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2015 20:35 #11 av Lars Blomkvist

Fredrik Hultman skrev: Kan återkoppla hur det gick med mitt lilla projekt.
Jag hittade till slut LED-rör som hade bra specifikationer och även ett pris som gjorde att det kändes värt att byta.
Jag bytte alla lysrör i garaget, 22 armaturer (44st T8-rör 865) och är helt klart nöjd.
Om man ska gå enligt tillverkarens siffror så blev det nästan en halvering av energiförbrukningen, ersatte 36W lysrör med 22W LED-rör.
Ljuset blev det ingen skillnad på, PJUH!, det var det jag var mest orolig över, att det skulle bli sämre ljus.
Och riktigt skönt att det blir ljust direkt utan en massa blinkande och rör som måste bli varm innan de ger fullt ljus.
Jag plockade ut allt onödigt ur armaturerna, så som drivdon och glimtändare, och då förstod jag också vilken besparing det ska vara för företag att slippa skicka lysrörsarmaturer, helvete vad tung säcken med drivdonen blev :P

Passade även på att byta i ett kall-förråd och det blev en jätte-förbättring när det är kallt ute.

Så ja, för mig blev det lyckat att byta :)


Och nu kan du titulera dig som armaturtillverkare med :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2015 23:12 - 28 dec 2015 23:14 #12 av Marcus
Elsäkerhetsverkets memo om detta...


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2015 12:33 #13 av Marcus Lundström
Philips nya corePro är riktigt bra till rekorderligt pris hos grossen, Ahlsell har dem till och med på hyllan.

Jag har provat E8291373 och de är fullt jämförbar mot motsvarande 36W lyströr i ljusstyrka.

Faktiskt billigare att köpa en T8 armatur + 2st corePro-rör än motsvarande LED armatur, vilket är lite märkligt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2015 17:37 - 29 dec 2015 17:37 #14 av Fredrik Hultman

Lars Blomkvist skrev: Och nu kan du titulera dig som armaturtillverkare med :lol:


hua, det var länge sedan man fick den titeln :P Är ju mer ofta än sällan man måste göra små ändringar för att armatur-jäveln ska passa/funka/kunna installeras/anslutas...

Rören är direkt-importerade från Kina (Det är bra att ha kontakter lite överallt i världen ;) ).
Tillverkaren är Aier Lighting, www.aier-led.com/
Och jag köpte både lösa rör och deras armatur som inte är mycket större än ett T8-rör, båda produkterna funkar bra.
Har för mig att det totalt blev 52 rör/produkter och ~4000kr inkl. tull, moms och frakt.
Dessa verkar vara samma som jag köpte:
www.aliexpress.com/item/2014-new-led-flu...free/1985700799.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2015 20:25 #15 av Jörgen
Jag har börjat få kritik på jobbet för att jag inte går över till LED-lysrör, "drar mindre än hälften ström, lyser minst lika bra, håller jättelänge" är saker jag fått höra...men är det verkligen så, det verkar råda delade meningar här än så länge....!?

Jag jobbar i en tillverkningsindustri där belysningen till stora delar består av 2x58W IP65 kapslade industriarmaturer samt 2x58W öppna industriarmaturer med reflektor, monteringshöjden är runt tre meter för de kapslade och 4-5m för de öppna.

Jag tycker att det borde bli sämre ljus, på det kapslade så försvinner mycket av ljuset åt sidan och på de öppna så kommer inte reflektorn att göra särskilt stor nytta. Jag kan tänka mig att vid luxmätning horisontalt under eller i närheten av armaturerna så skiljer det inte så mycket, horisontalt men framförallt vertikalt en bit från armaturerna borde vara mycket sämre!?
Jag är tveksam till om 2x22W LED räcker (det finns iofs kraftigare men då sticker priset iväg också)? En ren LED-armatur brukar väl vara på 60W+ för att börja kunna matcha?

Skulle vara bra att få höra lite mer erfarenheter från "verkligheten" av er så jag endera kan bli övertygad eller kan motivera varför vi inte ska gå över till de.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2015 20:53 - 29 dec 2015 20:54 #16 av Fredrik Hultman
Om man rent krasst ska jämföra LED och lysrör så är svaret att LED använder mindre energi, har längre hållbarhet, vilket också ger mindre service-kostnad (byta rör, glimtändare, drossel...) och väljer man rätt så lyser de lika bra eller bättre. Färgåtergivningen för bra LED-armaturer är riktigt bra, samt att man slipper flimmer, vilket är bra om man tänker t.ex ur fotograferingssynpunkt.

Jag har inte helt hundra koll, men nog borde en LED-armatur på ~60-70W kunna ersätta en 2*58W lysrör, vilket ger en minskning med 56-46W/armatur. Och är antalet armaturer betydande så kan man också räkna in på att minska antalet kontaktorer, alt. slitaget på dessa och således håller de längre.

2*22W LED-rör kommer definitivt inte att räcka till att ersätta 2*56W lysrör.

Att i ditt fall Jörgen, endast byta ut rören till LED-varianter skulle jag säga inte är någon bra lösning, utan jag skulle sikta på att byta hela armaturen, antingen till LED eller till T5-lysrör, då kan du också göra en besparing i energi.
Och ska man ta det ett steg längre med energibesparing kan man styra belysningen med närvaro och/eller dagsljus-reglering (en sensor mäter ljuset i rummet och ser till så att armaturerna inte lyser mer än nödvändigt).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder