Färdigterminerad fiberkabel

27 jun 2014 12:03 #1 av Jörgen
Färdigterminerad fiberkabel, är det något att satsa på?
Ska dra en fiber mellan två korskopplingsskåp och tänkte att det vore enkelt med en färdig kabel istället för att leja en svetsare? Har dragit en i nått av mina tidigare liv men då fick jag bara en som skulle dras ut, minns inte fabrikat men jag tyckte den var lite dåligt skyddad och ömtålig i ändarna.
Vilka leverantörer/fabrikat är bra och är det nån man ska passa sig för?
För och nackdelar med den lösningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2014 16:24 #2 av Marcus Lundström
Beror på kabelvägen och hur många fiberpar du ska ha. Är det bara ett fiberpar så är det väl en ok lösning (lite B men funkis). Är det flera så är det förmodligen bättre att kontaktera eller svetsa på plats.
Färdigkontakterat är lite en patchkabel i mina ögon.

Det nya ropet i fiberbranschen är kabel på färdiga längder som är färdigkontakterad i ena änden, vilket gör att den kan dras i tex. tele-stigarna i lägenheter. Eftersom fiberkabel inte är en stor kostnad idag så spelar det ingen roll om det blir 50m spill per längd.

30 jun 2014 09:07 #3 av Jörgen
Det är ganska generösa kabelvägar så själva dragningen ska inte vara några problem. Sen rekommenderde it-teknikern att jag skulle ta till kabeln så det går att ändra lite i framtiden. Var mest intresserad om nån brukar använda färdiga och kunde tipsa om nån leverantör/märke som är bra.

30 jun 2014 10:50 #4 av Marcus Lundström
Alcadon ( www.alcadon.se ) är har bra grejer och Nätverksgrossisten ( www.natverksgrossisten.se ) är väldigt duktiga på fiber.

Sedan har väl alla el-grossister sina fabrikat, jag tror inte det är någon större kvalitéskillnad på själva fiberkabeln. Du ska bara ha rätt typ multi- eller singelmode osv.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg