Var tog kabel vägen ?

27 jul 2012 13:49 #1 av Patrick Savinainen


Detta är vid renoveringen av lilla toaletten på övervåningen hemma, när jag insåg att det var kabel förlagt dolt samt att det var för få kablar vid apparatdosan av plåt på väggen, så hammaren åkte fram och jag hittade både kabel och en ip67 kopplingdosa inuti väggen.

Jag slog på spänningen igen för att få en bra bild.

Numera är allt utbytt till slang med FK och riktiga plastdosor.

Säljare Nord- och Mellan-Sverige.
Eltako Electronics.
www.eltako.se
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2012 17:43 #2 av Ronnie Lidström
Vilken fyndig lösning :smack:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2012 19:41 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Var tog kabel vägen ?
Någon hade nog skoj för 30? år sedan det renoverades?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 09:01 #4 av Markus Ågren
Ja du behövde iaf inte oroa dig för fukt i dosan. rejäl dosa :)

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 09:06 #5 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Var tog kabel vägen ?
Snart kommer det säkert en ny standard som säger att det är ok med gömda dosor...
För gör man anslutningen med typ wago så kan den ju inte mattas ut? Och idag får man dra kablar i väggen som ej är utbytbar, varför inte gömma dosan då med??

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 15:11 #6 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Var tog kabel vägen ?

Mats Persson skrev: Snart kommer det säkert en ny standard som säger att det är ok med gömda dosor...


Standarden finns redan, men kanske inte direkt vad gäller kopplingsdosor. Av elinstallationsreglerna framgår att förbindningar som exempelvis är kontaktpressade behöver inte vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll. :)

Om ni har en fasledare, FK, som är 8 m, men ni behöver 10 m, kan ni då tänka er att kontaktpressa (skarva) med 2 m och sedan dra in den i ett rör? Troligen inte. Men tillåtet verkar det vara.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 15:31 #7 av Ronnie Lidström
Jag har varit med om där en fk var skarvad med skarvhylsa i rör.

Trådfan bytte dessutom färg! Var lagom förvirrande vid felsökning :smack:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 15:57 #8 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Var tog kabel vägen ?

Ronnie Lidström skrev: Trådfan bytte dessutom färg!

Intressant! Jag skulle ha trott att det var montörsfan som hade bytt färg på ledaren, inte trådfan. Men än verkar inte undrens tid vara förbi.:smack:

Skämt åsido, när det gäller enledare är ett sådant utförande synnerligen oprofessionellt och kan nog anses strida mot elinstallationsreglernas krav på identifiering. Men vid skarvning av kablar kan det ju hända att det blir praktiskt omöjlig att följa samma färgmärkning, inte minst när gäller det markförlagda kablar där det ju är relativt vanligt med såväl olika färgmärkning som kabeltyp i förbindningens båda ändar. Men då för väl den professionelle in detta i anläggningens dokumentation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 16:29 - 28 jul 2012 16:31 #9 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Var tog kabel vägen ?
Ja vad ska man säga :)

Kan man inte hålla sig till kablar? Det är ju inte helt ovanligt att man skarvar grövre kabel.. Men att skarva FK och dra in den i ett rör.. :)
Vilket land var det som fick med det i standarden?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 16:51 #10 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Var tog kabel vägen ?
Avsikten med dessa undantag från regeln (526.3) torde väl vara det som framgår av just listan på undantag, nedgrävda kablar etc.
Men det framgår också av rådet att det främst är förbindningar som kan behöva efterdras som måste vara tillgängliga.

En vän av ordning borde åtminstone märka upp i ändarna att det finns en dold skarv av en viss typ.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 18:24 #11 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Var tog kabel vägen ?
Nog är det så, ingen professionell installatör skulle skarva en fk och dra in i röret även om undantaget skulle kunna tänkas användas så. Men antag att vi har en armatur med färdigmonterade anslutningsledare (t.ex särskilt temperaturtåliga eller UV-tåliga ledare) och att dessa ledare är så korta att de inte når fram till kopplingsdosan så ser jag inget hinder i att presskarva dessa ledare för att nå fram till kopplingsdosa. Denna möjliga användning skulle kunna vara ett skäl till skrivningen. Elinstallationsreglerna ger regler om elsäkerhet och direkt farligt är det väl inte att ha en dold skarv. Men som Bo antyder så ska ju inte undantagen missbrukas. Och som Ronnie skriver så blir man något förvirrad när man felsöker eller på annat sätt rotar i gamla anläggningar och installationen inte överensstämmer med den tänkta bild över en traditionellt utförd elinstallation.

Jag hade en kurs för personal från Fortum i våras och de berättade följande. Man hade en befintlig abonnent som ville ha TN-S efter en ombyggnad av en fastighet. Montörerna konstaterar att det är en N1XV 5G10 i kabelskåpet men att den blå ledaren är vikt åt sidan. I servisanslutningslådan finns också en N1XV 5G10 och den blå ledaren är vikt åt sidan. Aha, enkelt, man lägger in den blå ledaren så kan man få TN-S-system. Efter att ha gjort så mäter man mellan den blå ledaren och den gröna+gula ledaren i servisanslutningslådan, men utan att det är kontakt mellan dessa båda. ??. Efter mycket rotande och letande konstaterar man att servisledningen är skarvad i båda ändar. På mitten fann man en EKKJ 3x6+6. Livet är inte alltid som man tror.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2012 19:29 #12 av Ronnie Lidström
Måste erkänna att jag har faktiskt skarvat en FK i ett rör en gång!

Det var i en badrumsrenovering i en villa som snickaren borrade/sågade in i ett elrör i väggen. Jag kämpade med att försöka hitta mellan vilka två dosor detta rör gick men gav till slut upp.

Elen i detta hus var under all kritik! Det var något slags förtida modulhus med vad som måste vara världens första "flexslang". Såg ut som en blandning mellan "bergmanrör" och robotslang i metall. Det var alltså flexibla metallrör med papp invändigt.

Då jag inte hittade dosorna så ringde jag en kollega som jag vet hade varit i nåt av grannhusen som är utförda på samma sätt. Han sa bara: "Sluta leta dosor, även om du hittar rätt dosor så är ledarna omöjliga att dra om". Så det fick bli en skarv med presshylsa.

Tydligen så (för att spara tid?) tryckte man bara in elrören som blev för långa då man satt ihop modulerna. Min kollega hade försökt att jorda grannhuset men gav upp då inte en enda FK gick att rubba :unsure:

Jag tog en bild på rörhärvan där jag gjorde skarven minns jag. Ska försöka leta reda på denna.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.126 sekunder