Funderingar om Timdebitering och osäkra idéer

16 feb 2015 21:38 #1 av Johan
Hej!

Har precis fått min behörighet, ABL. Tanken är att jag ska starta eget i april samtidigt som jag jobbar i Oslo mån-Tors. Har mycket frågor men fått väldigt mycket hjälp här på fluxio, tack för det! Men det jag undrar mest över är vad som är normalt för en elfirma i en medelstor stad (30 000 inv) att debitera för varje arbets timme? Och vad är normalt att ta för service bil?

Har tänkt att jag ska ge mina första kunder ett erbjudande under Maj månad. Det jag hade tänkt mig var att alla jobb som kunden bokar under den månaden tar jag bara 375/h ink moms för. Vad tror ni om den iden?? Är väldigt osäker på den. Men kan vara bra att få jobb och visa upp sig tänker jag.

Tar gärna massa tips och andra lärdomar från er här på fluxio! :)

Tack på förhand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2015 12:02 #2 av Olle Andersson
Räkna på vad du behöver ta för timpenning hellre än att försöka se hur mycket du kan få betalt. Oavsett vad du får för betalt så kommer du då inte veta om du får bra eller dåligt betalt.

Gör en likviditetsplan. Kolla på när du kommer få in pengar och när du måste betala pengar. Du kommer märka att ditt startkapital kanske måste vara betydligt högre än du räknat med. Gjorde ett ganska utförligt inlägg om detta tidigare fluxio.se/forum/35/22823.html#22828


Passa dig med att gå ut för billigt, det är svårt att motivera en prisökning. Eller, även om motiveringen håller så sjunker köpviljan när man hört att tjänsten man precis betalade mindre för har gått upp i pris. Man tenderar till att vänja sig vid en prisnivå och sedan avstå om priset höjs.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2015 12:49 #3 av Ronnie Lidström
Självkostnadspris för en elektriker på medelstor firma är ca timlönen * 1,7 (Där ingår sociala avgifter, semester och övrig frånvaro så som sjukdom, kurs och firmatid) enligt EIO.

Sen på detta får man lägga till sina fasta utgifter som kontorspersonal, lokalhyror, verktyg, maskiner, osv osv.

Jag tar 220 kr / resa för servicebil och det är egentligen för lite för att helt täcka bilkostnaderna.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2015 19:45 #4 av Lars Blomkvist
Jaga kunder som är beredda att betala för kvalité (som jag hoppas du har) ;)
Skäms inte för att ta betalt angående timpriset.
Jobba inte gratis på fritiden med lösningar till kunder, utan fråga innan om dom vill ha projektering utfört.
Utvärdera efter ett tag, vilka kunder är mest lönsamma. Ofta kör man bara på utan att verkligen se var lönsamheten ligger.
Inför en minidebitering (timmar) för småjobb och säg det till kunden innan
Det är svårt att boka med kund, utföra jobbet (typ trasig säkring) resa till från, uppgifter ang rot och sen fakturera, allt detta inom en timme.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2015 21:25 #5 av Johan
Tack tipsen! Men du Lars, jag hade tänkt och göra direktreklam till privatpersoner och genom reklamen ge dom det erbjudandet. Tänker att massa nappar på elektriker med ROT för under 200 kr.... Vad tycker du/ni man ska annars skriva på ett eget gjort reklam blad?? Tycker det är jätte svårt att komma på, och sen vill man ju att det ska resultera i lite jobb också. Varför ska dom anlita mig? Om jag får massa jobb på min ide tänker och hoppas jag att dom ser kvaliteten dom får, och nästa gång ringer dom mig igen fast jag inte har något öppningserbjudande och att dom rekommenderar mig till andra personer.


Men förstår hur ni tänker och tackar för alla tips som jag får!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2015 21:41 #6 av Lars Blomkvist
Ja, är det privatkunder du vill åt så erbjud en vara billigt istället för sänka timpriset.
Nu till vintern är väl nya element på tapeten :lol:
tillverkare brukar hjälpa till med utskick och samtidigt kan du pressa priserna vid ev storköp. Så länge du är billigare än Elbutik går det nog bra :lol:
sen brukar det alltid bli merförsäljning och då är det bra om timpriset ligger rätt.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder