Ta upp kostnad för avgift för ABL i Enskild firma?

07 feb 2014 00:00 #1 av Simon Slotte
Vet att det antagligen är bäst att ringa skatteverket men testar här.

Har ni tagit upp / får man ta upp ansökningsavgiften för ABL på 2000 kr som en kostnad i företaget?

Har en enskild firma med elkonsult som verksametsområde skall lägga till elinstalltion när jag får min abl som jag ansöker om någon vecka.

Utbildning är inte avdragsgillt, vidare utbl är det.

Kan man hävda att jag behöver en abl i min verksamhet som elkonsult för att få konkuransfördelar samt att kunder kräver det som kompetenskrav. Att det är en nödvändig kostnad för att bedriva min verksamhet?

Spånar lite högt va tror ni?

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 08:30 #2 av Lars Sundbom
Tyvärr är den inte avdragsgill, det är samma som med registreringsavgift till Bolagsverket m m. Jag kollade själv upp detta då jag tog ut min behörighet för ett par månader sedan.

07 feb 2014 11:45 - 07 feb 2014 13:13 #3 av Simon Slotte
Taget från verksam.se

Alla kostnader som är nödvändiga för att kunna driva verksamheten är avdragsgilla. Det betyder att du får dra av alla kostnader som har anknytning till den verksamhet du bedriverissa kostnader är inte avdragsgilla

Vissa kostnader är inte avdragsgilla trots att de hör till näringsverksamheten, till exempel:

Personliga levnadskostnader
Böter
Inkomstskatter
Restavgifter
Viten
Skattetillägg och förseningsavgifter
Avgifter enligt arbetsmiljö- och arbetstidslagen
Skadestånd enligt MBL (Lag om medbestämmande i arbetslivet)
Medlemsavgifter
Representation som överskrider Skatteverkets schablon
Kostnader för att bilda och registrera företaget

En kostnaden för ABL är vaken en utbildningskostnad eller en kostnad för att bilda eller registrera företaget inte heller en medlemsavgift. Jag anser att jag behöver ABL i min konsultverksamhet för att mina kunder ställer det som ett kompetenskrav. För att kunna hävda mig på marknaden som ung nyutbildad konsult och enmansbolag är ABL ett nödvändigt bevis på min kompetens.

Tror ni man kan övertyga skatteverket om det?

EDIT:

Det är ju skillnad om jag startar upp en verksamhet som skall bedriva elinstallationer då är ju behörighet ett krav och är således en bildningskostnad och därmed inte avdragsgill. Men vid konsultverksamhet är behörighet inget krav och kan därför inte anses vara en bildningskostnad.

EDIT2

lagen.nu/dom/hfd/2012:38
Ett prejudikat i högsta förvaltningsdomstolen om kostnad för utbildning för att stärka sin kompetens ur ett konkurans perspektiv.

Smaka på den skatteverket!

Service-Elektriker 6 år.

07 feb 2014 13:27 #4 av Olle Andersson

Simon Slotte skrev:
lagen.nu/dom/hfd/2012:38
Ett prejudikat i högsta förvaltningsdomstolen om kostnad för utbildning för att stärka sin kompetens ur ett konkurans perspektiv.

Smaka på den skatteverket!

Nu är ju dessa 2000kr en handläggningsavgift från Elsäkerhetsverket. Jag har svårt att se att du kan bokföra en myndighetsavgift som vidareutbildning.....

Hade det varit en kostnad för en utbildning så hade det varit lättare att övertyga mig.

Om du vill stärka din kompetens så går du Allmän Behörighets kursen.... Behörigheten i sig är bara ett papper du kan vifta med (som konsult)...

07 feb 2014 14:02 - 07 feb 2014 14:15 #5 av Simon Slotte
Jag säger inte att ni har fel jag försöker bara stärka mitt resonemang. Inte för att jag har så stort hopp till att det går att få igenom men kan alltid testa med ett öppet yrkande.

Jag har redan den praktiska erfarenheten och snart även den teoretiska (gjorde sista tentan idag kändes som full pott). Har inte gjort några avdrag för utbildningen eller kurslitteratur.

Jag menar inte att handläggningsavgiften är en utbildningskostnad men det är en kostnad som är relaterad till företaget. Prejudikatet bör i mina ögon ha viss bärighet på handläggningsavgiften. Även om det är en kompetenshöjande kostnad så är det till gagn för verksamheten inte för mig privat, den syftar till att höja min konkurrenskraft likt prejudikatet har även jag redan kunskaperna. Kostnaden tillkommer även för mig enbart för att formellt styrka min kompetens och höja min konkurrenskraft på marknaden.

Att just ha "pappret" att vifta med är det jag behöver anser jag. Därför skall detta vara en avdragsgill kostnad.

Service-Elektriker 6 år.

07 feb 2014 19:05 #6 av Mats Jonsson
Man kan ju se det så här. Ett företag kan aldrig inneha en behörighet. Det är endast en person som kan meddelas behörighet och i många fall är det personen som privatperson som skaffat sig en behörighet. Om man avvecklar företaget har man i vart fall behörigheten kvar. Om avgiften för behörighet är avdragsgill så borde flera registrera sig som företagare och dra av kostnaden. Sedan kan man ju alltid avveckla verksamheten så fick man skattereduktion på avgiften :)

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg