Förimpedans, hur noga är det egenligen?

28 mar 2012 06:14 #1 av Anonym Gäst
I en vanlig anläggning, hur noga är det då att man vet förimpedans när man ska välja kabelarea?

Är det bara om man är på gränsen man behöver bry sig om detta?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2012 08:28 #2 av Bo Siltberg
Det är mycket noga med att utlösningsvillkoret uppfylls,
ganska mycket noga med att alla andra kortslutningsströmmar (t.ex L-L, L-N) bryts snabbt nog,
och slutligen bra om spänningsfall håller sig inom rimliga gränser även om man inte behöver ta hänsyn till nätets styrka där.

Du kanske menar vilka antaganden man kan göra? Inom tätort kan man med fog anta ett starkt nät, medan man på landsbygden bör mäta (vilket är snabbt och enkelt gjort) eller fråga nätbolaget.

Kan man inte installera "normala" gruppledningar på upp till 20 m i en bostad, då är frågan vad man ska göra. Det är ju inte rimligt att lägga 2.5 mm2 i hela huset pga att nätet är svagt, och det är inte lika enkelt att be nätbolaget gräva ned en ny kabel. JFB och lämpliga överströmsskydd borde kunna rädda situationen.

28 mar 2012 11:07 - 28 mar 2012 11:09 #3 av Ronnie Lidström

Anonym Gäst skrev: I en vanlig anläggning, hur noga är det då att man vet förimpedans när man ska välja kabelarea?

Är det bara om man är på gränsen man behöver bry sig om detta?

Beror ju lite på vad du menar med en "vanlig anläggning"?

Om du menar en vanlig bostad i centrala delen av en stad så kan man oftast köra på "standard storlekar" på säkringar/dvärgbrytare för mindre matningar. Alltså 1,5mm² = 10A, 2,5mm² = 16A osv..

Däremot vid lite större matningar så kan det skilja rätt mycket.

En matning jag räknade på nu:

Säkring: 160A
Kabel: FKKJ 3x95/50

Om man väljer 150mΩ förimpedans så blir max ledningslängd: 89 meter
Om man i stället väljer 100mΩ så blir max ledningslängd: 168 meter

Nu tordes jag inte chansa så jag for dit och kollade: 50mΩ, så det var ju helt lugnt ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

28 mar 2012 21:08 #4 av Ola Sjöberg
Förimpedansen är superviktig!!

Jag gör en del jobb på landet (glesbygd 7 mil från Stockholms city) och råkar ofta på höga förimpedanser.
Rekordet hittills är 2212 mohm (!). Såna värden kan man oftast lukta sig till, i det fallet var det en 3km lång ALUS 50 på en liten 50kVA stolptransing så det var lätt att se. Jag frågade den lokala nätägaren "hur jag skulle göra" (med halvspydig undermening), till svar fick fick jag "det bryr vi oss inte om" och dessa värden.
Den här anläggningen var bara ett par fritidshus så det gick att lösa ändå.

I ett annat fall fick jag skyhöga värden, men där var det värre med långa huvudledningar m.m. Kunden var mycket påstridig och jobbig mot nätägaren och lyckades få till en nätförstärkning som han delvis fick betala själv. Efter nätförstärkningen fick jag 1290 mohm och i den relativt stora anläggningen så blev det Al 50 för B25 automater, ganska jobbigt att motivera tyckte jag.
Detta blev ett jobbigt fall med mycket beräkning och brevväxlingar och jag ville ju inte heller riskera min goda relation till nätägaren.

Så nog är förimpedansen viktig allt!

Sidan laddades på: 0.036 sekunder