Använda DIN-skena som jordförbindelse, PE?

17 feb 2012 13:32 #1 av Anonym Gäst
Får man använda DIN-skena (normskena) som PE?
Alltså ansluta inkommande PE på en gul/grön plint som har klämfastsättning mot DIN-skenan och sedan använda DIN-skenan som PE-ledare för att fördela ut PE i princip hur många utgående kablar som helst, både kraft som signalkablar.
PE-plintarna ansluts bara till jord genom DIN-skenan

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 15:33 - 17 feb 2012 15:35 #2 av Peder Myrne
PE, Ja.
PEN, Ja, om skenan är av Al eller Cu, annars inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 19:43 #3 av Ronnie Lidström
Duger DIN-skenan som enda jordförbindelse? För i apparatskåp och liknande brukar ju jordplintar även vara anslutna med jordledare uppe (fastän den får jord genom skenan)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 20:03 #4 av Bo Siltberg
Är inte jordklämman i botten på dessa plintar avsedda för att skyddsjorda skenan, inte mata plinten med skyddsjord från skenan. Jag ser risker med att låta skenan fördela ut skyddsjord till plintarna, kanske främst att man inte förväntar sig detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 21:45 #5 av Mats Persson
Det är väl ganska vanligt att det ser ut på det viset..?
Vad säger tillverkarna av plintar?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 21:47 - 17 feb 2012 21:49 #6 av Patrik Christersson
Detta har jag sett i lite större apparatskåp/centraler ett flertal gånger.
Med din skenor upp till 1,5m, ej cu eller al.
Dessa har dock alltid varit "dubbelmatade" med typ 16mm2.

Skyddsjord pratar vi nu alltså i TN-S system. I TN-C system kan jag inte tänka mig att det skulle vara okej.

För att nämna en stor anläggning så kör exempelvis Telia med detta i datahallarna, med skåp så nya som 2011, vet dock inte fabrikat/byggare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 09:35 #7 av Peder Myrne
Detta finns att läsa i "SS-EN 60439-1 Kopplingsutrustningar för högst 1000 V växelspänning
eller 1500 V likspänning"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2012 18:16 #8 av Dan
Ska byta en större central (bostad) och tänkte plinta av för att få lite ordning. Tänker använda bla Phoenix Contact Treplans-installationsplintar STI 2,5 -PE/L/N. Tar lite plats som förstås är guld värt.
Men som tråden tar upp, är det godkänt att jorde DIN-skenan till PE-skenan om man märker upp det på lämpligt sätt?(TN-S). Kanske inte lämpligt, men underligt att tillverkaren tar fram en sån här plint som bara har en jordanslutning om de inte va säkra på funktionen. I och för sig finns det ju andra regelverk än de svenska.
www.phoenixcontact.se/local_content_pdf/...plintar_ST_pi_se.pdf
Sid 7.

Frågan är väl besvarad men jag hör om nån har några synpunkter nu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2012 07:00 #9 av Christoffer W
Gör inte "alla" skåpsbyggare på detta viset numera? Vi har gjort det ett antal år iallafall, och aldrig stött på problem med funktion eller vid besiktning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2012 12:06 #10 av Peder Myrne
Det är liksom meningen med dessa plintar ;). Skåpsbyggare har gjort så i alla tider.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2012 13:50 #11 av Claes Börjesson
Om man vill ha det 100% säkert så finns det skenor i koppar.

Då följer man även de hårdaste standarder.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2012 14:46 #12 av Dan
Tack för svaren.
Jo att man i industrin har gjort så, var jag medveten om, men tänkte bara om det inte var lika lämpligt/man brukar inte göra så fastän det år godkänt i en central för en villa. Varför nu det skulle spela nån roll?
Med tanke på svaren är det bara att gasa på då.

Jag fortsätter lite offtopic. Om man vid ett centralbyte märker att en hel del kablar är för korta för den nya centralen. Vad brukar ni göra då? Här är mina lösningar.
1. Man kan ju skarva med skarvhylsa, men är det ok fastän det blir många som behöver förlängas eller
2. Välja passande central och möblera så att det går i hop.
3. Byta kabeln till första dosan/anslpunkten. Kan väl gå om det är infällt men med utanpåliggande blir det lätt bökigt och i båda fallen tidsödande.
4. Sen alla halvdåliga lösningar ...

Är jag på rätt spår? Kanske inte normalt så stort problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2012 20:25 #13 av Bo Siltberg
En kombination av detta är inte fel. Sedan går ju att sätta plintar på lämpliga ställen :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2012 11:09 #14 av Niklas
Detta är som sagt godkännt, Dock så måste sägas att man får kolla upp så att din-skenans strömvärde inte överskrids.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2012 17:50 #15 av Patrik Hedlund

Dan skrev: Tack för svaren.
Jo att man i industrin har gjort så, var jag medveten om, men tänkte bara om det inte var lika lämpligt/man brukar inte göra så fastän det år godkänt i en central för en villa. Varför nu det skulle spela nån roll?
Med tanke på svaren är det bara att gasa på då.

Jag fortsätter lite offtopic. Om man vid ett centralbyte märker att en hel del kablar är för korta för den nya centralen. Vad brukar ni göra då? Här är mina lösningar.
1. Man kan ju skarva med skarvhylsa, men är det ok fastän det blir många som behöver förlängas eller
2. Välja passande central och möblera så att det går i hop.
3. Byta kabeln till första dosan/anslpunkten. Kan väl gå om det är infällt men med utanpåliggande blir det lätt bökigt och i båda fallen tidsödande.
4. Sen alla halvdåliga lösningar ...

Är jag på rätt spår? Kanske inte normalt så stort problem.

Jag brukar alltid skarva trådarna med skarvhylsor eller om det är en kort bit byta trådarna till första dosan. Jag gör det även om det går att nå en säkring, för att inte bli begränsad när jag planerar den nya centralen plus att jag kan dra trådarna snyggare i centralen.

Jag avskyr när elektriker inte skarvar utan och bara spänner trådarna så att de precis räcker till säkringar och noll/jordskenor. Vilket tyvärr verkar vara ganska vanligt. Fort ska de gå...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Dan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2012 18:19 #16 av Mats Persson
Handlar nog inte alltid om att det ska gå fort, utan mer om att kunden oftast inte har lust att betala för omdragning av tråd till första dosan...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 09:13 #17 av Niklas Forsberg
Weidmuller säger att både deras hålade och ohålade DIN-skenor motsvarar 16mm2 Cu. Gäller alltså både mellan plintar och från plint till montageplåt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 16:08 - 29 jan 2013 16:27 #18 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Handlar nog inte alltid om att det ska gå fort, utan mer om att kunden oftast inte har lust att betala för omdragning av tråd till första dosan...

Nja, kunden har nog oftast ingen uppfattning av vad som krävs för att göra ett centralbyte så att betala för att elektrikern lägger lite tid på att skarva trådarna eller byta till första dosa om det är en kort bit tror jag oftast inte är problemet till att det ser för jäkligt ut efter ett centralbyte (invändigt).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 20:25 #19 av Richard
Kolla pris på färdigbyggd innan du bygger själv. Oftast billigare med färdigbyggd. Tid är pengar OCH man får ritning på skåpet/centralen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2013 22:27 - 25 feb 2013 22:28 #20 av Simon Slotte
För att inte glöma CE märkning. Har du otur med en eventuell besiktningsman kan dom klaga på avsaknad av CE märkning. Är riktigt mycket jobb att fylla i alla papper för CE helvetet. Då börjar det dra iväg tid.

Byggde en 4x18 moduler central där jag hade plintar på översta raden med mk och pratex till säkringar. Tog förvånansvärt lång tid men det va bråttom och hade inte tid att beställa och då fuskade jag endå och skippade L1 L2 L3 märkningarna :ohmy:

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg