Finns det inga krav på de som tillverkar apparatskåp och dylikt?

27 jan 2012 08:21 - 29 jan 2012 12:18 #1 av Janne Larsson
Detta är en utbrytning från ämnet "Elsäker yrkesman"
/Moderator


Nu när vi är inne på detta så har jag faktiskt ett par funderingar, det var visserligen mer relevanta för några år sen men läget är nog detsamma fortfarande och jag skulle gärna ta lite input både från EUU, EIO och elsäkerhetsverket.

Jag var och gjorde installationsjobb på en verkstad där dom byggde allt från villacentraler till stora skåp för industri under 2-3 veckors tid. Cheferna hade ju någon typ av erfarenhet från fältet men merparten av de som jobbade i verkstaden var ju ungdomar utan någon som helst erfarenhet, vissa av dom hade inte ens gått något el-inriktat i skolan.
De hade ju då som krav att testa av grejerna innan de skickades till beställaren och deras syn på säkerhet var väl lika med noll, jag skojar inte om jag säger att det var åtminstonde en person per dag som fick en stöt i varjerande smärtgrad under den tiden jag var där (tydligen vanligt).

Så med tanke på det, saker testade av oerfaren personal som får stötar med jämna mellanrum och då kanske godkänner saker i ren chock kan ju inte vara bra. Finns det inga krav på dessa som bygger det material vi elektriker sen ska montera? Krav på utbildningar av något slag alltså?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2012 08:37 #2 av Örjan Borgström
Nej det finns inget formellt krav på personal som monterar apparatskåp men naturligtvis har tillverkaren ett ansvar för sina produkter.

Det finns inget formellt krav för att bli elektriker heller utan bara att du ska arbeta under överinseende av en behörig Elinstallatör som i sin tur ansvarar för att installationen är korrekt. Precis samma sak alltså.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2012 11:14 #3 av Janne Larsson
Jo, så långt är jag med men ibland kan man ju fundera på om det inte borde vara ett krav med någon typ av utbildning, iaf när det gäller att sköta sin egen och andras säkerhet när det arbetas med el. Denna lilla skåpbyggarindustri lämnade ju mycket att önska....enligt mig iaf. På vissa ställen gick man ju själv och var nervös för att komma i kontakt med någon levande kabel eller metallbit.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2012 11:53 #4 av Johannes Hammarstedt

Janne Larsson skrev: Jo, så långt är jag med men ibland kan man ju fundera på om det inte borde vara ett krav med någon typ av utbildning, iaf när det gäller att sköta sin egen och andras säkerhet när det arbetas med el. Denna lilla skåpbyggarindustri lämnade ju mycket att önska....enligt mig iaf. På vissa ställen gick man ju själv och var nervös för att komma i kontakt med någon levande kabel eller metallbit.


Man har ju ett arbetsgivaransvar som skall se till att arbetstagaren överlever dagen.
Låter på din beskrivning som att det skulle vara på sin plats med en anmälan till arbetsmiljöverket.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jan 2012 15:24 #5 av Janne Larsson
Mjo, kanske det men det var ju nått år sen så kanske har det bättrat sig men man börjar ju tänka själv både när det gäller egen säkerhet om man beställer prylar från dom men framförallt kostnader som kan uppstå om skåpen är felkopplade, det finns nog försäkringar men ändå....det tar ju sin tid att få nya grejer samt sen när annan driftpersonal tar över som tredje person och börjar nyttja grejerna på div olika sätt så tycker man ju att även de som bygger material för installation borde ha krav på sig mer än att arbetgivaransvar bara.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg