Har funderat och hittat några Elsäkerhetspolicies på nätet. Blir lite fundersam när man i en policy läser att man sak uppfylla kraven i föreskrifter och standarder.
Vissa går ner på detaljnivå och skriver att kontrollen efter varje elinstallation ska dokumenteras och undertecknas.
För mig är en policy eller riktlinjer något övergripande som "vem som helst" kan förstå, t.ex att förebygga att person eller egendom skadas av elektricitet.
Finns det någon som har någon bra formulerad Elsäkerhetspolicy at delge?
Men det är bara väldigt generellt. Dvs att arbetet ska utföras enligt gällande föreskrifter, att riskbedömning görs före och egenkontroll under/efter arbetet.
Vår grundsyn är att fastigheter, installationer och utrustningar ska
vara väl fungerande för sina ändamål och uppfylla högt ställda krav på elsäkerhet och
drifttillgänglighet.
Att leva upp till gällande myndighetskrav som styr elansvarsfrågorna ses som en självklarhet i vår verksamhet.
Samtliga elanläggningar inom vårt verksamhetsområde är att betrakta som starkströmsanläggningar.
Utformningen och handhavandet av dessa anläggningar samt den elmiljö personal och allmänhet visats i måste därför vara i sådant skick att person- och egendomsskyddet är tillräckligt.
Ansvaret för elsäkerheten bärs ytterst av xxxxxxxxx, och dess VD.
På grund av den omfattande verksamhet som bedrivs inom xxxxxxxx måste elsäkerhetsarbetet delegeras till personer med behörighet och tillräcklig kompetens.
För att kunna uppfylla elsäkerhetsansvaret förutsätts:
• Ett klart definierat ansvar
• Att personal som utför elarbete har relevant kompetens
• Att elsäkerheten uppmärksammas i alla skeden av vår verksamhet
• Att en samordningsansvarig funktion för elsäkerheten ska finnas inom
xxxxxxxxxx.
Med denna policy har vi skapat förutsättningar för en god elsäkerhet.
Jag tror att det från början var Örjan Mattsson på STF som myntade uttrycket. Och bakgrunden var att beskriva de olika rollerna inom ett företag där el är en betydande del av företagets verksamhet. I dag kopplar jag det till Arbetsmiljöverkets föreskrifter, elsäkerhetspolicyn är helt enkelt en del av arbetsmiljöpolicyn. I föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001;1 jämte ändringar) och dess kommentarer framgår ganska tydligt vad policyn ska omfatta. Ja, Ronnie, denna policy ska vara skriftlig om företaget har 10 eller fler arbetstagare. Inom många företag finns ofta lagstadgade arbetsuppgifter om personsäkerhet vid elarbete, arbetsuppgifter vad gäller kontroll över den elektriska anläggningen och arbetsuppgifter kopplade till detta med behörighet för elinstallationsarbete. Vem sköter dessa arbetsuppgifter? Av samma föreskrifter som nämns ovan framgår att fördelningen av dessa arbetsuppgifter ska dokumenteras skriftligt om det finns minst 10 arbetstagare.
Många verkar se el som en egen del inom verksamheten, Men det gör inte jag, elsäkerheten ska inordnas i den dagliga verksamheten, tillsammans med övriga arbetsmiljöfrågor.
Vi får inte glömma bort att elektricitet är en särskilt farlig produkt och riskerna torde vara väl kända. Återigen med stöd av föreskrifterna ovan så kan man se att riskbedömningen ska göras skriftligt, oberoende av antalet arbetstagare.
Det finns ganska många frågeställningar och alternativa lösningar för den som har personal som arbetar med el. Därför är det nog rimligt att man beskriver hur vi har tänkt oss detta inom vårt företag. Den första frågan som jag skulle ställa mig om jag arbetade där det finns elektrisk fara är vilket regelverk som jag ska förhålla mig till (§ 3, ELSÄK-FS 2006:1). Det finns mycket betydelsefulla skillnader mellan t.ex. svensk standard och ESA.
Nu arbetar ju jag professionellt med att upprätta dokument inom elsäkerhet och ger av naturliga skäl inte ut dessa gratis. Men jag har gjort tre checklistor med frågeställningar som jag ska dela med mig här på forumet. Kommer till veckan.
Bilagda checklistor kan användas som indikatorer på hur det står till med elsäkerheten. Frågorna måste inte nödvändigtvis besvaras med ett Ja eller Nej för att det ska vara tillfredsställande. För vissa av frågorna är det bra om man tänker sig frågan utifrån ett arbetstagarperspektiv.
När man skapar sig en elsäkerhetsinstruktion kan frågorna vara ett stöd för vad som behöver förtydligas inom organisationen.
This message has attachments files. Please log in or register to see it.
Vill första tacka Mats Jonsson för dokumenten om elsäkerhet. Bra och enkla frågor som kan skapa en diskussion vad som behöver förbättras inom ett företag eller organisation.
Ett litet påpekande att j.ä. (jämte ändringar) behöver läggas till även till Förordningen om elektrisk materiel, Starkströmsförordningen och Elinstallatörsförordningen. Dessa förordningar har ändrats 2-6 gånger...
Ellagen (SFS 1997:857) bör också ingå och också anges jämte ändringar. Det har sedan 1998 varit
31 lagändringar i ellagen...
Vill också rekommendera Mats Jonsson et.al. böcker om elsäkerhet. De finns till och med att låna som pdf-filer på biblioteket.