Måste kombiuttag (3fas + vanligt schucko i samma) säkras med 3polig säkring?

02 nov 2011 14:17 #1 av Åke Gustafsson
Jag är förmodligen lite äldre än genomsnittet på detta forum, så jag minns då "kombiuttagen" först kom (jaja, var ju inte SÅ länge sedan). Då följde det med en liten lapp med varje uttag där det stod något i stil med:

"OBS! Måste föregås av 3polig säkring"

Finns inga sådana instruktioner med dagens kombiuttag.

Jag har läst lite delade meningar kring detta. Vad gäller egentligen? Är det ett krav med 3polig säkring? Eller räcker det med jordfelsbrytare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2011 15:46 #2 av Magnus H

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

02 nov 2011 16:45 #3 av Reijo Eriksson

Bilden visar ett fall där en jordfelsbrytare löser ut. Antag att det uppstår ett internt fel i en apparat ansluten till Schuko-uttaget vilket medför att säkringen till den fasen löser ut. Felet kvarstår och fortsätter att matas via de två friska faserna. Effektutvecklingen i felstället kan i värsta fall utveckla en brand.

Reijo Eriksson
Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

02 nov 2011 20:27 #4 av Ronnie Lidström
Snygg illustration!

Jag håller med Magnus H att läsa tråden 3-fasfördelning i vanliga uttag hos privatpersoner? här på fluxio.

Men jag är dock inte helt säker på att vi kom fram till exakt vad som gäller?
  • När måste "kombiuttag" föregås av 3polig säkring? Alltid? Bara i bostäder, skolor osv?
  • Om det följde med en instruktion om detta då man köpte kombiuttag förr, varför gör det inte det längre? Står inte heller någon information om detta på uttagens produktblad/tillverkarnas hemsidor (inte vad jag kan hitta iaf)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

02 nov 2011 20:42 #5 av Åke Gustafsson
Jamen för sjutton! Det var ju jag som startade diskussionen ni länkar till! Tänkte inte på att den kom att handla lite även om sådana här kombiuttag :smack:

Ser också fram emot att få detta svart på vitt vad som gäller enligt lag och föreskrifter.

02 nov 2011 20:46 #6 av Reijo Eriksson
Enligt Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, utg 2, avsnitt 432 nämns två undantag:

- t ex inom industrilokaler där man har kontroll på användningen, eller

- för gruppledningar som matar materiel som tål de påkänningar som kan uppstå om en ström fortsätter att flyta i felkretsen.

Reijo Eriksson

05 nov 2011 07:10 #7 av Åke Gustafsson
Ok! Men i bostäder måste man då alltså ha 3pol säkring? Det räcker inte med jordfelsbrytare?

05 nov 2011 13:44 - 05 nov 2011 13:45 #8 av Rikard Ågren
Vilken typ av stickproppansluten utrustning skulle inte tåla att det fortsätter flyta ström felkretsen?

Och i bilden ovan räddas väl situationen av jordfelsbrytaren, eller?

Projektledare el, styr och automation

05 nov 2011 15:02 #9 av Tomas Karlsson

Åke Gustafsson skrev: Ok! Men i bostäder måste man då alltså ha 3pol säkring? Det räcker inte med jordfelsbrytare?

Det måste du inte men det är ju mycket lämpligt om det går att ordna, borde vara enkelt om det rör sig om normcentral.

Din ursprungsfråga här ovan kommer sig nog av att du sett den instruktionen på den tiden när våra nationella föreskrifter började luckras upp. Förr fanns ju som du säkert vet ett mer strikt förbud mot blandning av en och flerpoliga laster på samma gruppledning, vissa väl beskrivna undantag fanns. Ett mellansteg på vägen mot nu gällande regler var att man kunde tillåta tex denna uttagstyp om säkringen (brytningen vid JFB) var flerpolig så att bakmatning förhindrades.

Felfallet i Reijo:s illustration med tillhörande faror finns ju även vid utlösning av huvud, mätarsäkringar osv, i en liten anläggning ger det i stort samma fall som om en pol i en grupp löser. Och vid avsäkring av huvudledningar finns inga krav på flerpolig samtidig brytning av överströmsskydden.

05 nov 2011 15:34 #10 av Bo Siltberg
Därför kan selektivitet vara viktig, vilken dock kan vara svår att få till med dvärgar i gruppcentralen och diazed som huvudsäkringar.

Och en JFB hjälper bara till ett av fallen i Reijos bild då den inte bryter för felströmmar L-N. Så strikt kan inte en JFB ersätta ett trepoligt skydd.

Men troligen ger en JFB ändå ett "bättre" skydd. Det skulle vara intressant att veta vilka risknivåer det handlar om här - risken för kortslutning, risken för efterföljande brand, risken för personfara etc. Utan att tänka kanske vi börjar skydda oss mot saker som är osannolika jämfört med andra risker som t.ex hanteringen av de skarvsladdar som folk stoppar i detta uttag!!

Sidan laddades på: 0.095 sekunder

Senaste foruminlägg