Två grupper i samma metal-rör

05 dec 2024 19:18 #1 av Milan
Hej !
Jag sitter framför en klurig fråga och kan inte med säkerhet definiera svaret och därför behöver jag experthjälp som jag hoppas hitta här.
Vi fastighetsbolag, renoverar tre lika fastigheter med totalt 120 lägenheter. Elinstallationen i lägenheter ska bytas i sin helhet och det blir 3-fas indraget i lägenheter när arbetet är klart. Samtidigt ska elinstallation i lägenheterna utökas för att närma sig dagens behöv bl.a. diskmaskinen ska installeras i köket.
El entreprenören som har fått jobbet har påbörjat sitt arbete och vid normativ besiktning upptågades en ovanlig lösning att försörja diskmaskinen med el. Nämligen el entreprenören har i samma metal-rör dragit in typ två olika grupper skriver typ eftersom den ena grupp går från centralen utan skyddsjord. Dessa två grupper går från elcentral till spis dosan och består av FQ 5x2,5 + FQ 2x1,5. Entreprenörens tanke är att därifrån förlägger en utanpåliggande kabel med eluttag till diskmaskinen och samtidigt hämta skyddsjord till diskmaskinen från spis uttaget. Dessa FQ ledare ska avskäras i centralen med 3st. 16A dvärgbrytare för 2,5 mm2 för spis och med 1st 10A för 1,5 mm2 för diskmaskinen.
Besiktningsmannen har lika som jag aldrig set eller hört om en sådan lösning men ändå planerar han att godkänna detta.
Jag själv tycker att detta är fel och behöver komma med argument att detta är icke godkänd installation sätt och det behöver jag hjälp med.
Har funderat kring beskrivningar i handbok 444 under punkt 521.6 och 522.8.6 samt 523.5. och tycker skälv att alla dessa säger att detta som elinstallatören har gjort är inte i samråd med god elsäkerhetsteknisk praxis.
Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2024 22:26 #2 av Bo Siltberg
Jag tycker att du tar upp de punkter som är diskutabla. Man kan lägga till 514.5.1 och 529.1.
Så jag tycker du kan börja med att vända detta mot dem, dvs låt dem göra en bedömning/beräkning av dessa punkter så får vi se vad de kommer fram till.
Det går ju utanför praxis, och då behöver man ha lite på fötterna för att kunna argumentera.
Om det mot förmodan skulle orsaka en olycka eller skada så kommer rätten förhoppningsvis att söka svar på om det är en felaktig installation eller om andra yttre omständigheter har orsakat olyckan.
ESV kommer troligen att kallas som vitten och kommer troligen att välja den sida som passar dem bäst.
Följande användare sa tack: Milan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.029 sekunder

Senaste foruminlägg