Bytte av faser från eller mätare till elcentral

25 aug 2020 21:52 - 25 aug 2020 21:53 #1 av Sebastian Andersson
Hejsan det är så att jag är på en gammal anläggning där elcentralen har blivit bytt. När dom har gjort bytet av elcentralen så har man valt att skarva dom gamla befintliga kablarna från elmätaren som sitter intill. Har blivit frågad om jag kan bytta dessa kablarna till hela nya kablar som inte är skarvade. Hade tänkt bytta dom 3 faserna och göra om det till tn-s i mätartavlan istället. Det jag undrar över är att det sitter en huvudbrytare i mätartavlan som ligger före elmätaren eftersom jag byter dom befintliga kablarna till nya från mätaren måste jag även då lägga om så att den huvudbrytaren kommer efter elmätaren istället? Eller räknas detta som underhåll så att jag klarar mig undan och kan låta huvudbrytaren vara kvar som det är? Ska tillägga att denna huvudbrytaren inte används för att den sitter en i nya elcentralen också. Tacksam för hjälp :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2020 21:56 #2 av Sebastian Andersson
Såg nu att jag hade stavat helt fel i rubriken ber om ursäkt. Ska vara bytte av faser från elmätare till elcentral. Ber så mycket om ursäkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2020 09:14 #3 av Kristian Göransson
Byt kablaget, märk brytaren i mätartavlan med "Nätägarens brytare", sätt en märkning med "För brytande av spänning, använd huvudbrytare i central" och sen är det inga problem enligt mitt sätt att se på det.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Sebastian Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2020 17:19 #4 av Sebastian Andersson
Tack för hjälpen tänkte mest så att inte eon kommer och ska börja bråka när dom ska sätta dit dom nya plomberingarna. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2020 15:04 #5 av Kristian Göransson
Du får bryta dom flesta plomberingarna, undantaget plomberingar som sitter på skruvarna för själva mätarkroppen. Plomberingar för luckor på mätartavla och anslutningarna på mätarna är det inga problem med att bryta, bara lägg in en anmälan på att du gjort det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2020 20:27 - 29 aug 2020 20:30 #6 av Sebastian Andersson
Allt är fixat nu och har gjort en anmälan att dom ska plombera det igen. Tack för hjälpen :) Bytte ut allt kablaget i mätartavlan till nytt och gjorde om det till tn-s. Lät huvudbrytaren vara kopplad likadant som det var förut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg