Jag är på ett mycket rejält stort ombygge av ett hus.
En ny extra övervåning, samt utriven halv undervåning på en villa.
Jag blev kanske aningen pålurad jobbet, jag var tveksam att ta på mig det pga min övriga arbetsbelastning, men blev lovad en viss tidsperiod. Sen blev det plötsligt mer bråttom (det kan berott på kunden också) och därför kom det två polacker som inte kunde ett ord svenska och satt dosor och drog slang på övervåningen.
Men det är helt OK för mig, jag slipper våndas lika mycket av tidsbrist, och det de gör verkar rätt OK. Tydligt att de har jobbat med svenska metoder förut.
Men nu blev det lite väl mycket ordat om det där, bara för att ge lite bakgrund, det var kanske inte helt nödvändigt, men nu vet ni varför och hur situationen uppstod.
Ty jag fick nämligen ett lite lätt ansvar att ha lite koll på hur dom gör, och ge lite råd och stöd. Som sagt är det rätt OK killar, så det verkar bli rätt med en gång, de håller våra överenskomna höjder, drar slang ungefär som jag själv skulle gjort osv.
Men så kom frågan om hur vi ska göra med badrummet, så jag meddelade att vi tar en egen grupp dit, pga hårfönar, ev värmegolv osv. Badrummets färdigställande ligger lite längre fram i tiden, så jag föreslog att bara dra till en takdosa i taket där och lämna det så tills vi vet lite mer vad som ska in där.
Och då mästrade de mig, (Nej nej) "No, no, not "dosa" in the bathroom, you know special rules in sweden !"
Typ.
Jag är inte lysande duktig på engelska och polackerna här var verkligen inte bättre heller.

Men vad tusan, tänkte jag, visst kan de få sätta en dosa uppe vid taket på utsidan av badrummet, som de vill. Det blir bra det också.
MEN nu tänker jag komma till frågan jag vill ha svar på.
Hur ligger det till idag med det där med takdosa i badrum.
En gång i tiden var det mig veterligen förbjudet, man fick köra rörutlopp.
Men idag är det väl tillåtet?
Även om det är tillåtet, är det kanske inte så lämpligt ändå?
Så upp med edra kunskaper, åsikter och argument på bordet!