Potentialutjämning i provisorisk anl.

15 sep 2011 10:32 - 15 sep 2011 10:32 #1 av Anders Eklind
Hej
Jag har mycket sällan sysslat med byggström, men nu helt plötsligt så har jag ett helt stimm med bygbodar modell container av plåt/stål som står travade på varann och som ska anpassas och elas i och jag är osäker.
Jag tycker att stommen på alla bodar i etableringen (ca 20 st.) ska potentialutj och ansl. till systemjord.
Har kollat på andra liknande etableringar, men där finns ingen utj.
Hur brukar ni göra?
Mvh
Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2011 13:08 #2 av Mats Persson
Ja nog ska en stål container skyddsutjämnas, hela containern är ju en utsatt del..?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

15 sep 2011 16:36 #3 av Ronnie Lidström
Räcker det med en jordanslutning i en stålkontainer? Eller måste man ha en anslutning / vägg? Om väggarna är ihopsvetsade måste det väl räcka med en punkt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

15 sep 2011 16:54 #4 av Bo Siltberg
Detta liknar diskussionen vi hade här: www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...711-i-praktiken.html

Vad som får utgöra en skyddsutjämningsledare står inte specifikt i reglerna, utan det är då kraven på skyddsledare som gäller. Där (543.2) står ingenting specifikt som tillåter byggnadsdelar, utan bara ett förbud mot byggnadsdelar som är flexibla eller utsätts för mekanisk påkänning. Man kan nog tolka det som att containerväggarna får användas om "den elektriska kontinuiteten är betryggande" mellan alla väggar.

Sidan laddades på: 0.031 sekunder

Senaste foruminlägg