Radiator i badrum

12 feb 2018 11:34 #1 av henrik
Vad gäller? Tycker jag får olika svar på olika ställen...
Som jag tolkar det så får jag ha en radiator i zon 2 som är IP24, men läser man vidare så avser det endast fast monterade apparater som t.ex ditten och datten och då nämns inte radiatorer... sen står det t.ex på handdukstorkar att själva knappen måste vara utanför zon 2 (60cm) från badkar.
Elementet är ett "våtrumselement" 400v dubbelisolerat och eftersom jag inte får montera det i badkaret så antar jag att det inte gillar vatten... så vad händer då om en av ungarna häller en hel hink vatten ner i det om det nu får sitta precis jämte badkaret...?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2018 11:56 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Radiator i badrum
Eftersom du postar på ett elforum antar jag att det är en elfråga. I detta sammanhang heter det områden, inte zoner. Bara ifall du råkat läsa någon skrift som handlar om vattenzoner och inte elområden?

Nåväl, för område 2 gäller allmänt kapslingsklassen IPX4. Om radiatorn är stickproppsansluten ska uttaget vara placerat i oklassat område. En 400 V radiator ansluts fast, och det är bra. Sedan ska det givetvis vara en radiator som tillverkaren tycker passar bra i badrum. Det kan vara bra med sänkt yttertemperatur. IPX4 tillåter allmänt att den duschas med vatten, men kolla tillverkarens anvisningar. Sedan får du välja plats efter de förhållande du har. Behovet av kompletterande skyddsutjämning bör också kontrolleras.

Där med "knapp" i oklassat område har jag inte hört talas om. Står det i någon bruksanvisning? Vad för slags knapp menar du?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2018 13:34 #3 av henrik
Svar från henrik i ämnet Radiator i badrum
Nu hittar jag ju inte var jag läste om handdukstorken... var ju alltså av/på knappen till handdukstorken som de menade måste vara i oklassat område. Skyddsutjämningen är ju luddigt... menar du att själva radiatorn skulle behövas skyddsutjämnas? Är du dubbelissolerad och 400v, finns ju jord ut ur väggen men det står inget i anvisningarna till radiatorn om/hur det isåfall skulle jordas och då ska väl i så fall allt ha samma potential, finns ingen utjämning i huset eftersom det inte byggdes så på den tiden. Rören ut ur väggen är ju i område 2 också på en ojämn strukturkakel vägg, satt en radiatordosa där innan som inte lär hålla IPX4.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2018 15:29 #4 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Radiator i badrum
Eftersom radiatorn är dubbelisolerad (klass II-utförande) så varken kan eller får den skyddsjordas, och det borde väl betyda att den inte heller får anslutas till kompletterande skyddsutjämning?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2018 15:49 #5 av Richard
Svar från Richard i ämnet Radiator i badrum
kompletterande skyddsutjämning i badrum var en flug för några år sedan. Existerar bara hos pappersfolket.
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2018 18:15 #6 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Radiator i badrum
Missade att TS skrev att den var dubbelisolerad.
Undrar hur många som kan redogöra för när kompletterande skyddsutjämning behövs? ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 07:55 - 20 feb 2018 07:55 #7 av Örjan Borgström
Svar från Örjan Borgström i ämnet Radiator i badrum
Om vi har en främmande ledande del in i badrummet samtidigt som det finns skyddsjordade apparater eller armaturer.
För att det ska vara en främmande ledande del ska det vara metallisk kontakt hela vägen ut ur byggnaden och inte finnas någon anslutning till huvudjordningsskena vid inkommande serviser.
Eller att det är et stort avstånd mellan badrum och huvudjordningsskena

I nyproduktion finns det knappast behov då det inte används metallrör till vatten och avlopp längre.
Skulle möjligen kunna finnas behov vid ombyggnad av badrum i äldre byggnad där det saknas huvudpotentialutjämning.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 20:57 #8 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Radiator i badrum
Det skulle jag klassa som en tumregel, dock en god sådan. Men vad vet man egentligen om den främmande ledande delens kontakt med elsystemets nolla? Hur påverkas villkoret av ett jordtag precis utanför huset och ett jordtag 1 km bort? Det är inte lätt att veta och då är ju den lätta vägen ut att i första hand göra en skyddsutjämning (alltså inte kompletterande skyddsutjämning utan skyddsutjämning) för då är det enkelt att räkna på om det även behövs en kompletterande skyddsutjämning i badrummet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2018 19:54 #9 av Örjan Borgström
Svar från Örjan Borgström i ämnet Radiator i badrum
Jo det är riktigt. En väl utförd skyddsutjämning till huvudjordningsskena gör i de allra flesta fall kompletterande skyddsutjämning onödig.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2018 06:21 - 22 feb 2018 06:45 #10 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Radiator i badrum

Bo Siltberg skrev: Där med "knapp" i oklassat område har jag inte hört talas om. Står det i någon bruksanvisning? Vad för slags knapp menar du?


Många handdukstorkar uppfyller IP44 men läser du installationsanvisningarna så står det att anslutningen(som brukar sitta vid knappen) ska vara i oklassat område. I reglerna står ju specifikt att handdukstorken får sitta i område 1+2 om det är godkänt enligt tillverkares anvisning. Många tillverkare skriver i sina anvisningar att den inte får sitta där även om de klassar apparaten som IP44.

IFÖ är en tillverkare som kör med den feg-skrivningen och åkte ut från ett av de större bostasbolagen i Stockholm p.g.a. det.

PAX är lite modigare och vågar stå för sin märkning! :)

Sen finns det andra som inte skriver något alls om saken i sina manualer och det tolkar jag som att det är godkänt eftersom apparaten är klassad som IP44 och det då ska vara okej att sätta en handdukstork i nämnda områden.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg