Nya och gamla regler vid ombyggnad och renovering

25 dec 2017 12:05 #1 av Mikael
Har försökt söka lite men inget hittat..

Finns det någon riktlinje i någon standard när man under en renovering eller ombyggnation inte längre kan gå efter de regler som var när byggnaden byggdes? T ex krav på skyddsutjämning eller jordade uttag. Jag kan ju t ex komplettera med fler ojordade uttag i en anläggning, men hur omfattande måste en renovering vara innan det blir ett krav att gå efter dagens standard och använda jordade uttag? Likadant med skyddsutjämning, om man t ex byter ut eller installerar ett ventilationsaggregat, måste den då skydsutjämnas, och måste det då ske på hela anläggningen?

Kanske är glasklart, men när man jobbar som montör dyker vissa frågor upp ibland.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 dec 2017 13:28 #2 av Bo Siltberg
Nej då, glasklart är det inte - alltså reglerna för när man får tillämpa äldre föreskrifter. Det beror på hur man tolkar underhåll, utvidgning och ombyggnad. Med skickliga argument kan man nog få det till precis vad man vill... Jag kan dock tycka att en planerad större renovering faller inom ombyggnad eftersom man då bör skaffa utrymme för att följa dagens regler. Undantagsreglerna syftar till, vad jag förstår, att undvika orimliga kostnader vid underhåll, dvs man ska inte behöva dra sig för underhåll som är nödvändigt för säkerheten.

Då är det betydligt lättare att bedöma den tekniska biten, ifall det fortfarande är möjligt att behålla ojordade uttag. Renoveringen kanske förstör förutsättningarna för dessa (den isolerade miljön).

Ventilation är normalt ingen främmande ledande del som behövs skyddsutjämnas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 dec 2017 13:49 #3 av Marcus
Kanske följande skrift kan vara behjälplig!?

Promemoria om begreppen utvidgning och ombyggnad i ELSÄK-FS 2008:1


Den här bilagan är gömd för gäster,