Vad säger reglerna om svart/grå som tändtråd?

04 jun 2016 13:24 #1 av Jonas
Vad säger reglerna om att använda svart och grå som tändtråd i en infälld installation?
Grejen är den att jag har ganska mycket 5g1,5 mm2 i flex slang hemma. Det hade underlätta arbetet att dra 5 ledaren mellan brytare och taklampa, och då använda svart och grå som tändtråd. Istället för att dra ut dessa och dra in vit/orange. B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2016 14:50 #2 av Michell Martic
Klart du kan använda svart och grå som tändtrådar. Får jag fråga varför du trodde att du inte skulle få lov att göra det? Skulle de kanske vara reserverade som fasta faser tänker du?
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2016 17:01 #3 av Jonas

Michell Andersson skrev: Klart du kan använda svart och grå som tändtrådar. Får jag fråga varför du trodde att du inte skulle få lov att göra det? Skulle de kanske vara reserverade som fasta faser tänker du?


Tackar :tummeupp: Jag var nästan hundra på att det var OK, men jag ville vara helt säker!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2016 18:18 #4 av Ronnie Lidström
Enda gången det är olämpligt är väl om du redan använder svart och grå till L2 och L3 i samma rör ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 05:44 - 05 jun 2016 05:52 #5 av Electrum

Ronnie Lidström skrev: Enda gången det är olämpligt är väl om du redan använder svart och grå till L2 och L3 i samma rör ;)

Och bara möjligen olämpligt, inte alls förbjudet.

Men visst håller jag med, bäst är ju att reservera en sammanhållen färg som indikerar den fasta fasen i kretsen, och sen alla andra färger (utom gr/g och blå) till valfritt annat bruk, typ tändtrådar, mellantrådar.
Då slipper man lite gråa hår. :)


Jag menar att t.ex. ibland utökar jag en befintlig gammal installation med vit fas och svart nolla. Är utökningen liten så fortsätter jag gärna med samma, det blir vit fas och svart nolla även där.
Jag brukar dock försöka undvika brun som tändtråd då för inte göra det onödigt förvirrande om installationen börjar moderniseras färgmässigt i framtiden. Ingen helig regel dock.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 07:44 #6 av müssli
Jag tycker det är synd att det saknas en tumregel för när man använder vilken färg som tändtråd.
Alltså ingen föreskrift utan bara en uppmaning om att alla borde använda samma färg till tändningar beroende på vad det är.

Jag samarbetar ofta med en annan firma och de har utarbetat ett litet system. Mellantrådar är alltid svarta, tändtråd till spots är orange och ytterbelysning är grå. Tändtråd till lamputtag, takuttag och armaturer (utom spots) är vit.
Det går förstås inte alltid att följa, ibland har man tändtråd till olika armaturer i samma dosa och då får man frångå principen. Fördelen med detta är att när jag ska koppla där någon annan har dragit FK så går det bra mycket snabbare när man slipper rycka och dra för att hitta vart trådarna går.
Det snabbar upp arbetet förvånansvärt mycket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 09:29 - 05 jun 2016 09:33 #7 av Michell Martic
Nackdelen är väl att ingen annan känner till systemet samt att det finns risk att man tillämpar regeln i anläggningar där systemet kanske inledningsvis ser ut att gälla, men egentligen inte gör det. Kan skapa merjobb. När en annan kommer dit om 10 år på en enstaka anläggning har det inte heller mycket värde.

Vi hade också "system" på tidigare firma där fas skulle vara brun i enfasiga kretsar, att mellantrådspar hade samma färg och att mellantrådspar vid korsbrytare hade olika färg. För övrigt gällde färg enligt norm.
Någonting vi generellt inte gjorde var att använda blå som tändtråd vid treledarkabel till brytaren. Det är tillåtet så länge inte förväxlingsrisk finns, men firman bedömde (och jag än idag) att det visst finns förväxlingsrisk eftersom det troligtvis kommer finnas andra blå ledare i dosan.

För trappautomatsinstallationer fanns också en regel, vit knappetråd och orange lampetråd. Dock så glömdes det ofta bort vilken som var vilken på firman så hälften blev på andra hållet. Meningslöst i det fallet med andra ord.

Alla system är väl dock bra, så länge de är konsekventa.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 13:36 #8 av Bo Siltberg
Vi har ju haft en fluxiostandard på tal B) Det är bara att sätta fart och skriva!
Vi har ju redan Odd's standard med fasen till vänster i uttag.
Och här kan vi lägga till Müssli's standard för tänd- och mellantrådar
Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Odd Hedberg, tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 18:13 #9 av Ronnie Lidström
Vit = fönsterlamputtag
Orange = Drivdon (LED-spottar eller LED-strip)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 okt 2016 13:58 #10 av Kristian Göransson
Vit = Vägg ??

Har fått lära mig den och den funkar bra :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2016 05:01 - 11 okt 2016 05:02 #11 av Peter
De flesta drar färdigdraget. Om man inte skall dra 7-ledare överallt, som blir dyrt. Så blir det svårt att följa vit, ora standard. Blir för dyrt och tar för lång tid att byta kabel i färdigdraget.Det ända som kan vara något är om tillverkarna kommer med andra varianter på färdigdraget med vit, ora i.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2016 07:11 #12 av Electrum
Då flex 5g med orange eller andra färger i troligen skulle bli en ganska smal produkt så lär även denna bli en ganska dyr produkt, och hyllvärmare hos grossen.

Jag håller nog med Michell om vad han skrev här tidigare.
Det är nog för svårt att få en standard runt detta, mycket tack vare att tillgängliga antalet färger är lägre än antalet funktioner som behövs i olika sammanhang.
På en och samma firma, eller åtminstone på ett och samma bygge är det säkert vettigt att prata ihop sig om en "standard", för att underlätta för näste man.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2016 10:27 #13 av Johan
Konstig fråga faktiskt. Vet man inte detta, bör man nog inte syssla med fasta elinstallation..

Service elektriker på Bravida, Halmstad
Följande användare sa tack: Ulf Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2016 11:33 #14 av Electrum
Man kan väl tycka så.

Men alla har vi varit nybörjare någon gång. Själv har jag nog ställt tusentals idiotiska frågor i mitt liv, det är därför jag är så allvetande idag. :rulla:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Magnus, Nils Löfgren, Odd Hedberg, Ulf Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2016 13:48 #15 av Kristian Göransson
Som jag läste ut det när jag kollade i föreskriften senast så var det, förutom gröngul såklart, endast en begränsning på användandet av olika färger när det gällde tändtråd/annat. Det är blå ledare som inte får användas till annat än neutralledare om det finns en neutralledare med i rör/slang/kabel. Alltså är den enda begränsningen att man inte får dra med sig en extra blå ledare som tändtråd till tex ett lamputtag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2016 22:00 #16 av Jonas

Johan skrev: Konstig fråga faktiskt. Vet man inte detta, bör man nog inte syssla med fasta elinstallation..


Förlåt, förlåt.... vad dum jag känner mig nu:smack:
Skrev ju att jag var "nästan säker", anledningen var att jag funderade om det kan misstolkas vara L1,L2 istället för tändtrådar. Och ifall man var tvungen att märka..

Personligen tycker jag det känns bättre att vara 100% säker än bara 99%.
Om du nu stör dig på det Johan så behöver man ju inte leka polis....
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 nov 2016 17:20 #17 av Christer Djerf

Jonas skrev:

Johan skrev: Konstig fråga faktiskt. Vet man inte detta, bör man nog inte syssla med fasta elinstallation..


Förlåt, förlåt.... vad dum jag känner mig nu:smack:
Skrev ju att jag var "nästan säker", anledningen var att jag funderade om det kan misstolkas vara L1,L2 istället för tändtrådar. Och ifall man var tvungen att märka..

Personligen tycker jag det känns bättre att vara 100% säker än bara 99%.
Om du nu stör dig på det Johan så behöver man ju inte leka polis....


Bra gjort!

Man kan ställa en "dum" fråga och verka dum eller så kan man låta bli att ställa den och då istället förbli dum!

Med andra ord, det finns inga dumma frågor!
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 16:06 #18 av Martin
Ang tändtrådar så går det inte sätta en helig regel på dessa.
Detta med anledning av tändningar eller fördragna slangar så får man ibland "skifta" färg.

Jag brukar dock köra att A tändning (taklampa) är Svart, B tändning (annan taklampa / fönsterlampa etc) grå. C tändning till tex bänkbelysning blir tex orange.

På ett bygge så spelar det kvitta för så länge alla elektriker gör likadant så spelar det ingen roll vad man har för färgsystem bara att man har ett snarare.

tex

3 ledare till takdosa A. 5ledare till Apparatdosa. (Svart A tändning, Grå B tändning)
Svart kommer direkt ifrån brytaren och hamnar i takuttaget etc.
grå kan ibland byta färg till tex svart för att hamna i nästa takdosa som B tändning.
Detta kanske känns rörigt men o ack vad smidigt jag tycker det är.

1. När man kopplar på valv så blir det väldigt smidigt att förstår vilken färg som ska till vilken takdosa. Vad som är tändningar osv.
2. När man kompletterar med brytare osv så behöver man "aldrig" titta på ritningen för att veta vad man kopplar. Man vet att Svart är A tändning i takdosan och Grå är tex B tändning till ett fönster uttag.

Jag förstår dock att det kan bli lite rörigt vid felsökning.

Men att behöva dra om tändtrådar till rätt färg eller så blir dyrt och onödigt arbete kan jag tycka.
till tex en ytterlampa så drar man ju 3 ledare och har brun som TT. Visst det kan bli knasigt om man tex har Grå TT i Apparat dosan. Blir Svart TT i första takdosan och sen Brun TT i 3dje takdosan innan det blir ett rörutsläpp för armatur.

Lite "knasigt" men är man bara med på hur tändningar kommer så är det inte något fel med att byta färg även om det känns "fel".

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2016 13:01 #19 av Oskar
Gjort en hel del valv med färdigdragen slang och där har jag alltid börjat med svart tändning längst bort från knappen och jobbat mig mot brytaren. t.ex svart LU på vägg, Grå Tak 1(längst bort), Vit Tak 2, Orange Tak 3(närmast brytaren) beroende på hur många tändningar/ledningar man haft. LU-Tak 1 4ledare, Tak 1-Tak 2 5ledare, Tak 2-Tak3 6ledare, Tak 3- knapp 7ledare. Alltid spartrapp med 5ledare där svart är tändning och grå mellantråd. Detta för att det alltid ska vara färg på färg när man kopplar. Spar både tid och minskar risken för felkopplingar.

MvH
Oskar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.102 sekunder

Senaste foruminlägg