Installera spisuttag, Perilex, utan nolla?

05 feb 2016 12:43 #1 av Anonym Gäst
Får man installera ett vanlig spisuttag perilex utan nolledare? Den ska ju egentligen ha 3 faser, nolla och jord men många gamla spismatningar saknar som bekant neutral.

Jag har för mig att jag har hört någon säga att Perilexuttag FÅR INTE installeras utan nolla. Hur är det med detta? Och hur gör ni andra när en kund utan nolla vill ha ett spisuttag?

Det är inte alltid så enkelt att få fram en till ledare i gamla hus.

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2016 16:05 #2 av Richard
Fast installation med dosa.

Det enda alternativet

05 feb 2016 16:24 #3 av Electrum

Anonym Gäst skrev: Får man installera ett vanlig spisuttag perilex utan nolledare?

Nej, nej, nej, absolut inte.

Den ska ju egentligen ha 3 faser, nolla och jord men många gamla spismatningar saknar som bekant neutral.

Så är det, livet är hårt. :)

Jag har för mig att jag har hört någon säga att Perilexuttag FÅR INTE installeras utan nolla.

Du har för dig rätt.

Hur är det med detta? Och hur gör ni andra när en kund utan nolla vill ha ett spisuttag?

Ja inte blir det ett perilex-uttag i alla fall. Fast anslutning i dosa går.
Eller dra ny matning alt. utöka matningen med nolla.

Det är inte alltid så enkelt att få fram en till ledare i gamla hus.

Så är det, livet är fortfarande hårt. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

05 feb 2016 16:27 #4 av Niklas
Det är ju inte alltid så enkelt vid installation av spisvakter....
Spisvakter har ju perelexuttag även på lådan och har man tur är elcentralen i andra änden av huset. Lätt hänt att det bara hamnar en stor varningstext då.

05 feb 2016 18:14 #5 av Stefan Ericson
Många av induktions hällar idag använder nollan.

05 feb 2016 20:36 #6 av Johan Andersson
Är det verkligen förbjudet? I så fall enligt vad? Någon föreskrift? Tillverkarens anvisning?

Å ena sidan känns det logiskt och självklart att nollan måste finnas där. Spisar/hällar som behöver nolla kan skadas om nollan saknas.

Å andra sidan är det väldigt vanligt med perilex spisuttag UTAN nolla. Så knappast någon förväntar sig att nolla ska finnas.. Ej ens lekmän.

...och eftersom det är vanligt förekommande med perilex spisuttag utan nolla så borde det åtminstone tidigare ha varit tillåtet?

05 feb 2016 20:46 #7 av Stefan Ericson
Johan, jag fick köra 5 mil och betala ca 20 kr för några meter blå tråd. Någon timme i arbete. Vad hade det kostat om elektrikern gjort rätt direkt?

05 feb 2016 20:53 #8 av Electrum

Johan Andersson skrev: Är det verkligen förbjudet? I så fall enligt vad? Någon föreskrift? Tillverkarens anvisning?

Bra fråga.
Själv tror jag att det är rätt totalförbjudet, men vet faktiskt inte varför. :cheer:
Jag skulle välkomna en djupdykning i detta.

Men glöm inte att bara för att det inte finns en text som ordagrant förbjuder något så innebär det liksom inte riktigt per automatik att det är tillåtet, än mindre lämpligt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

05 feb 2016 21:01 #9 av Torbjörn Forsman
Det blir ju tyvärr mer och mer vanligt med spisar, inbyggnadshällar och separata ugnar med 230 V elementspänning. Det är väl för att vitvarunasarna ska kunna sälja ett enda utförande både till trefas- och enfaskunder.
Så man kommer inte undan nolla nuförtiden.

Jag skulle tro att de fall där man hittar perilexuttag utan nolla uteslutande är där man har bytt ut en gammal fast ansluten 400 V-spis mot en med fabriksmonterad perilexkontakt, och då satt upp ett uttag.

Har för övrigt sett en installation (från 1959-60) där man bara hade dragit fyra ledare till spisdosan, den ursprungliga spisen hade 220 V elementspänning så man använde nollan som inofficiell PEN-ledare. Jag tvivlar på att det var tillåtet ens på den tiden.

Kan det förresten tänkas att spisar med 380 (400) V elementspänning började dyka upp på marknaden i mitten-slutet av 60-talet, för att sedan gradvis försvinna omkring millennieskiftet?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

06 feb 2016 10:53 #10 av Bo Siltberg
Hur många andra länder än Sverige har 400 V i huset? Jag tror vi är ganska ensamma, och marknaden har blivit sådan att Sverige dissas, utan hällarna stöder istället märkliga kombinationer som två faser och två nollor som i Nederländerna.

Något specifikt förbud i elinstallationsreglerna mot att inte fullkoppla ett uttag har jag inte sett. Vissa självklara saker står inte där. Det är lättare att tänka sig effekterna av ett avsteg i ett CEE-uttag.

Att det är vanligt förekommande för spisar kan man kanske svälja, det är så vanligt att man alltid behöver kontrollera det. Men det är då en speciallösning för den spis som står där just nu, 3L+PE eller 2L+N+PE eller vad som nu behövdes. Man kanske tyckte det var synd att klippa bort en gjuten stickpropp på spisen.

Men den som inte märkt upp detta tydligt på fem språk får kölhalas :) Det händer att folk pluggar in sin nya induktionshäll bara för att se den brinna pga saknad nolla.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Borttagen användare

08 feb 2016 07:08 #11 av Mikael Wälikangas
Hej,

Fått detta svar från Elsäkerhetsverket.

" Nej. Till perilexuttag och fempoliga CEE-uttag skall samtliga ledare som uttaget är avsett för vara anslutna.

Anledningen till att montaget inte är tillåtet är att om ett bruksföremål, vars funktion är beroende av en neutralledare, ansluts till uttaget så uppstår en frisvävande neutralpunkt eftersom neutralledaren saknas. Detta kan medföra brandrisk och skador på anslutna apparater. "

Ha de//Micke
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Electrum

08 feb 2016 08:35 #12 av Stefan Ericson
Mikael, det verkar vara ett riktigt beslut! :)
Följande användare sa tack: Mikael Wälikangas

09 feb 2016 07:09 #13 av Marcus Lundström
En gåta är ju varför ingen tillverkar 4-pol perilexuttag (utan nolla), eller i alla fall en plombering för nollhålet. Med tanke på att det finns enorma mängder gamla spisar som byts ut där det inte finns nolla fram till spisdosan.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Electrum

09 feb 2016 08:34 #14 av Stefan Ericson
Om det gjorts dumheter förr i tiden, varför fortsätta? Gör som jag. Dra i en blå.
Följande användare sa tack: Electrum

09 feb 2016 09:44 #15 av Torbjörn Forsman

Marcus Lundström skrev: En gåta är ju varför ingen tillverkar 4-pol perilexuttag (utan nolla), eller i alla fall en plombering för nollhålet. Med tanke på att det finns enorma mängder gamla spisar som byts ut där det inte finns nolla fram till spisdosan.

Precis samma sak som jag funderade på när jag låg sömnlös i natt! De flesta spisar som inte behöver nolla, har ju en Perilexpropp där nollstiftet antingen saknas eller är av plast (och därmed lätt att bryta av).

I praktiken, även om det inte är så bra ur formell synpunkt med produktansvar osv, så kan man ju i nödfall plombera vilket Perilexuttag som helst med en plastpinne som limmas fast ordentligt i nollhylsan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Electrum

Sidan laddades på: 0.081 sekunder