Har du diazed på max 25A som huvudsäkringar före så är jag tämligen säker på att du kan lugnt välja 6kA norm-komponenter.
En sådan säkring begränsar max genomsläppt energi ganska duktigt.
Ja det kan kanske vara betydligt rejälare säkringar också, t.ex 63A, men nu är jag ute i tassemarkerna och gissar, så det måste du kolla upp först.
Eftersom det sitter skydd med en kortslutningsbrytförmåga på 10 kA kan det vara så att den högsta kortslutningsströmmen är över 6 kA.
Om du inte vet den högsta kortslutningsströmmen så är det inte att rekommendera att sätta in en dvärgbrytare med Icn = 6 kA.
Men om centralen är skyddad av gängsäkring kan man i ”Handbok 414 – Dvärgbrytare, Tabell 4” se hur pass mycket en gängsäkring begränsar kortslutningsströmmen till nedströms dvärgbrytare.
Handbok 414 – Dvärgbrytare, Tabell 4:
63 A gängsäkring begränsar kortslutningsströmmen till 15 kA för nedströms dvärgbrytare.
50 A, 35 A, 25 A gängsäkring begränsar kortslutningsströmmen till 6 kA för nedströms dvärgbrytare.
Last edit: 24 mar 2015 23:09 by Nicklas Malja. Orsak: Fel ordval
Nicklas Malja skrev: Handbok 414 – Dvärgbrytare, Tabell 4:
63 A gängsäkring reducerar kortslutningsströmmen till 15 kA för nedströms dvärgbrytare.
50 A, 35 A, 25 A gängsäkring reducerar kortslutningsströmmen till 6 kA för nedströms dvärgbrytare.
Tackar för det. Då kom det lite fakta istället för min gissning ...
Men en fundering, varför är det 15kA för 63A, sen ett steg ned till 6kA för 50A och neråt.