Kortslutningsströmstålighet Ik max

22 mar 2015 21:44 #1 av Henrik
En elcentral är utförd med apparater och skydd med en tålighet på 10kA och är märkt 10kA osv.

Får man komplettera centralen med en säkring med en tålighet på 6kA?

Jag tycker inte det, men vad gäller och var hittar jag det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2015 21:47 #2 av Michell Martic
Vilken Ik kan du maximalt förvänta dig i anläggningen? Det är nämligen den som avgör, inget annat.
Följande användare sa tack: Electrum

22 mar 2015 21:53 #3 av Electrum
Har du diazed på max 25A som huvudsäkringar före så är jag tämligen säker på att du kan lugnt välja 6kA norm-komponenter.
En sådan säkring begränsar max genomsläppt energi ganska duktigt.

Ja det kan kanske vara betydligt rejälare säkringar också, t.ex 63A, men nu är jag ute i tassemarkerna och gissar, så det måste du kolla upp först.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

24 mar 2015 20:20 - 24 mar 2015 23:09 #4 av Nicklas Malja
Eftersom det sitter skydd med en kortslutningsbrytförmåga på 10 kA kan det vara så att den högsta kortslutningsströmmen är över 6 kA.

Om du inte vet den högsta kortslutningsströmmen så är det inte att rekommendera att sätta in en dvärgbrytare med Icn = 6 kA.

Men om centralen är skyddad av gängsäkring kan man i ”Handbok 414 – Dvärgbrytare, Tabell 4” se hur pass mycket en gängsäkring begränsar kortslutningsströmmen till nedströms dvärgbrytare.

Handbok 414 – Dvärgbrytare, Tabell 4:
63 A gängsäkring begränsar kortslutningsströmmen till 15 kA för nedströms dvärgbrytare.
50 A, 35 A, 25 A gängsäkring begränsar kortslutningsströmmen till 6 kA för nedströms dvärgbrytare.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Michell Martic, Electrum

24 mar 2015 22:09 #5 av Electrum

Nicklas Malja skrev: Handbok 414 – Dvärgbrytare, Tabell 4:
63 A gängsäkring reducerar kortslutningsströmmen till 15 kA för nedströms dvärgbrytare.
50 A, 35 A, 25 A gängsäkring reducerar kortslutningsströmmen till 6 kA för nedströms dvärgbrytare.

Tackar för det. Då kom det lite fakta istället för min gissning ... :)

Men en fundering, varför är det 15kA för 63A, sen ett steg ned till 6kA för 50A och neråt.

Borde inte 50A ge betydlig med Ik än 25A?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

24 mar 2015 23:05 - 24 mar 2015 23:11 #6 av Nicklas Malja
Ja det är känns som om man hade kunnat trycka in 10 kA där emellan.

Det är nog svårt att generalisera det med tanke på att de förändras beroende på kortslutningsströmmen.

Men om man kollar mer produktspecifikt så har IFÖ en bra tabell på sin hemsida.

Där begränsar en 63 A gängsäkring en kortslutningsström på 10 kA till ungefär 5 kA, så det känns som att standarden är väldigt generaliserad.

25 mar 2015 05:27 #7 av Rikard Ågren
Schneider har en fin PDF med en tabell på hur mycket olika kablar dämpar kortslutningsströmmen

Sidan 9
www.engineering.schneider-electric.se/At...mling2010%5B1%5D.pdf

Skriv ut och sätt upp vid skrivbordet

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg