Hjälp sökes!

13 dec 2014 16:09 #1 av Jonas Gahlin
Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig förklara skillnaden mellan en grundisolerad ledare, en skyddsutjämningsledare för kompletterande skyddsutjämning och en skyddsutjämningsledare som ingår i en kabel. Jag har fått frågan men kan inte riktigt förklara. Någon som vågar sig på det? :)

Tack på förhand!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2014 16:28 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Hjälp sökes!
Måste vara lite av en kuggfråga för har ingen sådan relation att det går att beskriva en skillnad.

En grundisolerad ledare är en ledare med ett (1) lager isolering. Den har ett stort användningsområde, allt från fasledare till skyddsutjämningsledare.

En skyddsutjämningsledare för kompletterande skyddsutjämning skiljer sig från en grundisolerad ledare dels i att färgen ska vara grön/gul och arean minst 4 mm² (du säger ingenting om den är skyddad, så jag antar det värsta fallet). Den behöver för övrigt inte vara isolerad.

En skyddsutjämningsledare ingår normalt inte som en part i en kabel...inte ens en skyddsutjämningsledare för kompletterande skyddsutjämning gör det. Det är normalt en "separat framdragen" skyddsledare, och kan då visserligen ingå i en egen kabel... Skillnaden de kanske är ute efter här är att arean för en skyddsutjämningsledare för kompletterande skyddsutjämning får sänkas till 2.5 mm² om den är "skyddad" t.ex innanför en kabelmantel. Obs att en skyddsutjämningsledare ska vara minst 6 mm² så frågan är vad de egentligen avser här. Om jag fattat allt detta rätt så kan en kombinerad skyddsjordsledare och skyddsutjämningsledare för kompletterande skyddsutjämning som ingår i matande kabel får ha minsta area 1.5 mm². Enkelt?! :unsure:
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson, Jonas Gahlin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg