Ojordat

08 feb 2014 10:00 #1 av Mats Rausin
Ojordat skapades av Mats Rausin
Hej på er/Skall installera en jordad spotskena i ett för övrigt ojordat rum.Har för mig att jag en gång hittade ett underlag som sa att man inte behövde jorda spotskenan,när det för övrigt inte var jordat(Om jordning ej behövdes vid tidpunkten för installationen)Finns där något underlag ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 10:38 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Ojordat
Det stämmer! Skall man komplettera en äldre anläggning så ska antingen allt jordas eller fortsätta med ojordat. Det är förbjudet att blanda ojordat och jordat p.g.a. det finns en risk att man t.ex. håller foten mot en dator med jordat hölje samtidigt som man tar i en golvlampa som sitter i ett ojordat uttag och som fått ett fel och blivit spänningssatt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 10:45 - 08 feb 2014 10:46 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ojordat
Kräver tillverkaren av anordningen jord så ska den ha jord.
Om det innebär att du för in jordpotential i ett ojordad utrymme så får man agera utifrån vad det innebär.
Det kan bl a innebära det Patrik skriver ovan.

Det är min tanke kring det i alla fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 10:50 #4 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Ojordat
Ja, precis så är det! Apparater som kräver jord som t.ex. diskmaskiner och annat måste sitta i jordade uttag. Men spottskenor från IKEA har inte det kravet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 10:58 #5 av Mats Rausin
Svar från Mats Rausin i ämnet Ojordat
Tack för visat intresse,Patrik du menar att jag kan inst spotskenan utan att koppla in jord,när allt annat är ojordat..Har för mig att jag gjort detta innan,och har jag gjort det så har jag haft ett underlag att falla tillbaka på som Föreskrifterna mm.Finns där underlag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 11:36 - 08 feb 2014 12:56 #6 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Ojordat
Undantagsreglerna i nuvarande föreskrifter för ELSÄK-FS 2008:1 är en bra utgångspunkt.

Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordningvid utvidgningav en låg- spänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rummed isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.


Krav på jordade uttag infördes i NUTEK-FS 1992:3 som trädde i kraft 1994-01-01, vilket innebär att den befintliga installationen ska följa STEV-FS 1990:1 eller äldre, samtidigt som din nya installation ska följa dagens regler.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 12:21 #7 av Mats Rausin
Svar från Mats Rausin i ämnet Ojordat
Tack Bo/Nu kan jag i lugn och ro installera spotskenan med hjälp av 4 kap 1 § Det var det underlaget jag sökte :)
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder