Rätta till bygge efter polacker, Förslag

09 aug 2013 15:42 #1 av Kenta Jonsson
Hejsan.

Var och tittade på ett jobb precis, där hade polacker varit i farten med både bygg och el och vatten.
Troligtvis alkoholiserade under tiden.

Följande fel.
Lösa kablar dragna i väggarna, inga apparatdosor eller kopplingsdosor endast 75mm hål borrade där kablar tittar ur. Allt på fel höjder och olika höjder.
Ser rent förjävligt ut.

Det går verkligen inte byta ut kablarna utan att lossa dubbel gipsen. men detta är såklart ett måste där lös FK är dragen.

På 4 ställen är det draget EKRK löst i väggen, vad säger lagen om detta?, aldrig något jag skulle få för mig.

Man kan ju där isåfall rädda upp projektet med multidosor. Men alla hål är 75mm och inte 70mm så en multidosa åker ju rätt igenom.


Tipsa på hur man ska lösa detta?. eller skippa jobbet helt?
Tydligen en tidigare elfrima som var där och tittade dagen innan som fick "för mycket att göra" och hann inte med det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 15:50 #2 av Henrik Eriksson
Ekrk har jag för mig man inte får dra längre sträckor utan att man kan följa kabeln.
Men rent spontant känns sådana här jobb som något man ska akta sig för. Blir aldrig riktigt bra i slutändan. Tristast är ju för kunden, man vill ju inte betala mer än man behöver.
Jag hade krävt att alla väggar öppnas för ny el, annars hade jag inte vågat stå som ansvarig för hur det ser ut i väggarna. Och från skriva sig det är nog inte lätt om det väl händer något i en framtid.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 15:52 #3 av Lars Sundbom
Det är väl egentligen rätt enkelt OM du/ni ska ta på er jobbet? Alla golv/väggar/tak ska öppnas för att allt ska kunna inpekteras/göras om. Med tanke på vad du ser utan att öppna väggarna, skulle du/ni vilja ansvara för den delen i installationen som ni inte ser? Känns ju tufft att säga till slutkunden men vad har man för val?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 15:54 #4 av Kenta Jonsson
ja det känns ju inte helt okej. Jag vill inte stå för något som jag inte känner mig helt trygg med. Jag vet ju inte hur det ser ut bakom väggarna. kablarna kan ju vara klämda och skadade ...

Om det öppnas upp så går det ordna till det snyggt håller jag med om.

Fler förslag och ider från folk?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 16:32 #5 av Patrik Nilsson
Ja, alternativet om man nu inte vill öppna upp väggarna är ju utanpåliggande installation.

Vad är det för typ av ställe? Villa/Butik/Kontor?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 17:04 #6 av Kenta Jonsson
Dom sa att det måste vara infällt.

Det är en utbyggnad på en villa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 17:12 #7 av Mats Persson
Om det måste vara infällt så måste man ju öppna upp ?

Det är inte ofta man gipsar och sen ringer man elektrikern...

Nä gör om gör rätt...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 17:17 #8 av Kenta Jonsson
haha nej alla har ju inte alla hästar i stallet, eller bestick i lådan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 20:59 #9 av Richard
Du behöver inte öppna. Jämför med en befintlig installation. Du vet ju inte hur det ser ut i väggarna...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 21:08 #10 av Mats Persson
Va?
Det är väl lite skillnad när man vet med säkerhet att det inte ser bra ut.. Lös fk och annat.. Då hade inte jag blundat...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 21:19 #11 av Richard
Lös fk = inte bra...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2013 23:07 #12 av Claes Börjesson
Kan man använda FK´n som dragtråd för att få in EKLK ?

EKLK kan man ju lägga dold.

Dosorna skulle man kunna spackla fast casco Husfix Casco husfix .
Husfix kan man både spika och skruva i efterråt, innan man använder husfix primar man med t.ex. Casco primer , denna är lätt att applicera men samtidigt mycket viktig. (Om man inte primar kan vattnet i Fixen/cementet sugas upp i omgivande material, fixen/cementen kommer då att få fel fuktkvot och fixen/cementen blir inte så hållbar).

Det har jag själv gjort när jag gjorde mitt badrum.

/Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2013 05:57 #13 av Mats Persson
Men allvarligt.. Det billigaste måste ju bli att skruva ner gipsskivorna?
Jag förstår inte varför man ska rädda upp en sån här sittuation med att göra en massa lösningar man aldrig hade gjort annars.. Se det som läropengar för kunden.. De tänker nog efter nästa gång de anlitar någon random från gatan..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2013 07:12 #14 av Lars Sundbom
Ursäkta men spackla fast dosorna med husfix?! Okej, kanske om man gjort bort sig och kört en T80 för en rotdosa på ETT ställa på ett servicejobb men i ett nybygge?! Nä, upp med väggarna och gör om, gör rätt!
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2013 10:10 #15 av Patrik Hedlund
Ja, jag tycker nog att du ska ställa som krav att alla väggar öppnas (det kanske är fler fel, ej bara el som hittas. VVS och bygg, sa du...) om du ska ta på dig jobbet. Annars kommer du nog få slita dit hår och få en jobbig känsla i magen när du sliter för att försöker få ihop det hyfsat (bra är ju omöjligt). Då finns det många andra jobb som är bättre att ta på sig.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Christian

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2013 13:06 #16 av Kenta Jonsson
Jag tänker ställa som krav på måndag att gipsen måste öppnas ifall dom vill att jag ska ta mig an jobbet.

Så blir allt snyggt och rätt gjort.
Följande användare sa tack: Mats Persson, Patrik Hedlund, Johan Runesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2013 20:29 #17 av Martin
Du får lägga även fram det så att det blir billigare för kunden om väggarna öppnas istället för att du ska göra massa nödlösningar och skit.Det går snabbare och blir snyggare.

Ibland tycker man faktiskt att idioter som har hemma polacker och Svensson kan själv så kan man nästan tycka att JFB är en dålig uppfinning för oss. Naturen hade sållat bort alla idioter relativt snabbt iaf.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2013 22:04 #18 av allström
Du kan ju ringa deras försäkringsbolag och höra vad de har för lösning på problemet :-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg