Två grupper i samma rör OK i detta fall?

06 jun 2013 21:02 - 06 jun 2013 21:14 #1 av Peter
En kund gör om köket i sin enfaslägenhet och byter ut befintlig spis/ugn (20A-säkring) till separat spishäll och ugn (7 resp 3,5 kW). Jag tänkte behålla 20A-gruppen till spishällen och komplettera anläggningen med en 16A-grupp till ugnen. Nu till frågetecknet: Det finns ett 16mm-rör som mynnar ut i närheten av där ugnen ska stå. I det är draget 3G1,5 och jag är sugen på att dra ur skyddsledaren och ersätta med en 2,5mm2-grupp med resultatet att jag får två stycken 1,5 mm2 och tre stycken 2,5 mm2 varav skyddsledaren blir gemensam.

Elinstallationsreglerna rekommenderar max fem stycken 1,5 mm2 eller fyra stycken 2,5 mm2 så detta kan anses som aningen kontroversiellt. Vidare är det väl inte praxis att dra två grupper i samma rör och dessutom dela på skyddsledare, men detta stöds av 521.6 resp 543.1.4

Hur skulle ni ha gjort - skönhet före praxis, eller lägga en EKK i en kabelkanal som iallafall är snyggare än en klamrad EKRK (och smidigare eftersom det mestadels är betongvägg)?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2013 21:20 - 06 jun 2013 21:31 #2 av Patrik Hedlund
Jag tycker så här. Oavsett vad det står för rekommendation i elinstallationsreglerna, anser/tror den breda skaran elektriker att något är fel/förbjudet så ska man hålla sig i från sådana lösningar. Undvika att gå ifrån praxis, helt enkelt!
Vissa regler är ju så väldigt vedertagna, som t.ex. "En grupp per rör". Jag skulle tro att 95% av alla elektriker lever efter den regeln och tror att det är förbjudet med flera grupper (även om det kanske inte är det). Det i sig anser jag är anledning nog för att avstå från en lösning med två grupper i samma rör, även om reglerna säger något annat.

Sen att dessutom blanda areor och dela skyddsjord för inte det hela i ett bättre ljus direkt...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

06 jun 2013 21:57 #3 av Molly
Har gjort några kök i lägenheter med 1-fas!

Då har jag kört med 20A till häll och ugn, anslutit dem med 5g2,5 gummikabel, lagt ihop så de blir 5mm2 fas ledare, 5mm2 neutralledare och 2,5 skyddsledare.
Använder de 3-poliga perilexuttagen som är för 20/25A

Har även dragit i 2 grupper i samma rör för diskmaskin och micro/vu, alltså dubbla faser och dubbla nollor.

07 jun 2013 00:18 #4 av Farre
Har en fundering när ni ändå är inne på ämnet :)

20A enfas framdraget till en trepolig perilex kontakt.

Kund ska in med separat häll och ugn.

Hur löser man det bäst? Sätta en dosa istället för kontakten och dra båda till dosan med 3g2,5 gummikablar eller?

Tack för svar

Sorry för OT

07 jun 2013 05:29 #5 av Ronnie Lidström

Peter skrev: ...Det finns ett 16mm-rör som mynnar ut i närheten av där ugnen ska stå. I det är draget 3G1,5 och jag är sugen på att dra ur skyddsledaren och ersätta med en 2,5mm2-grupp med resultatet att jag får två stycken 1,5 mm2 och tre stycken 2,5 mm2 varav skyddsledaren blir gemensam.

Vad matar denna 3g1,5 grupp idag? Det räcker inte att byta ut den mot en 3g2,5 gemensam grupp för ugn samt den andra lasten?

Förövrigt så håller jag med Hedlund om att det inte känns seriöst med flera grupper i samma rör.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

07 jun 2013 07:50 - 07 jun 2013 08:12 #6 av Peter

Ronnie Lidström skrev: Vad matar denna 3g1,5 grupp idag? Det räcker inte att byta ut den mot en 3g2,5 gemensam grupp för ugn samt den andra lasten?

Den matar två dubbeluttag varav det ena kommer mata kyl och frys. Helst vill jag ha kyl och frys på en egen säkring. Visserligen är man väl hemma när man använder ugnen så då försvinner risken att säkringen ska gå när man inte är hemma. Fast det spricker ändå på att kyl och frys måste avsäkras med max 10A (tror jag).

Såg att kyl och frys endast drar 180 W tillsammans. Gör man verkligen så, att man dedikerar en säkring till dessa? Det fungerar ju i en villa, men i en enfaslägenhet med en gammal diazedcentral med 6 säkringar... De byts väl ut efterhand förstås, något som denna kund inte vill.

Jobbar förresten inom industrin och är högst ovan vid andra typer av installationer.

Tillägg:
Verkar OK att säkra kyluttaget med 16A. Isåfall kan jag lägga kyl, frys och ugn på samma säkring. (90+90+3500) / 230 = 16 exakt.

07 jun 2013 08:36 #7 av Bo Siltberg
Det första man (kunden) behöver inse är att gamla enfaslägenheter är inte gjorda för dagens krav på elapparater, punkt! Det blir inga bra lösningar.

För anslutning av häll + ugn är jag inne på samma spår som Molly o Farre - mata båda två från samma 20 A-grupp. Det ger selektivitet, men man kan då givetvis inte köra på för mycket. Man kan diskutera om det egentligen är tillåtet då anslutningseffekten ligger ca dubbelt så hög som avsäkringen. Men har en gammal spis (med ugn) stått där så bör man även få installera sep häll o ugn, även om de har en lite högre totaleffekt.

Andra lösningar med dubbla grupper i rör är visserligen inte förbjudet, men i praktiken blir det svårt. Med fyra belastade ledare i ett rör kan inte 10 A diazed användas för 1.5 mm² om man ska följa reglerna till punkt o pricka. En dvärg skulle kunna funka.
Följande användare sa tack: Janne Larsson

07 jun 2013 09:02 #8 av Peter
Kruxet är att häll och ugn hamnar mot olika väggar. Äsch, det får nog bli en utanpåliggande matning ändå till en egen C16 för ugnen (plats finns i jfb-kapsling). Det kan bli hyfsat dolt om man lägger en EKK i en kabelkanal mot taket.
Tack för alla svar.

07 jun 2013 09:50 #9 av Rikard Ågren
Kan ju tipsa om EXK/EXQ som matning i detta fall. 2.5 kvadraten blir väldigt tunn med PEX-isolering

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

07 jun 2013 09:56 - 07 jun 2013 10:02 #10 av Peter
Tack för tipset, Rickard. 8,1 kontra 10 mm. Vad tror du i övrigt om att lägga den i en kabelkanal istället för att klamra?

(Det känns lite dumt att behöva ställa sådana här frågor, men jag är som sagt industrielektriker, eller snarare eltekniker/automationsingenjör och är van vid "function before style", för vad spelar det för roll hur det ser ut -- om två månader är allt skitigt ändå? :-) )

07 jun 2013 13:10 #11 av Rikard Ågren
En snyggt klammrad kabel är en fröjd för ögat. Beror en del på underlaget om det går att få snyggt. Lettiklammer föredrar jag om det finns något att fästa i

Följande användare sa tack: Bo Siltberg

08 jun 2013 14:26 #12 av Peter
Okej, har aldrig provat lettiklammer så det får nog bli TKK ändå (det vet jag fungerar i betong också med spikplugg). Är lite sugen på EXK eller EXQ, men hur pass styv är den; är den klammervänlig?

09 jun 2013 14:13 #13 av Patrik Hedlund
Ja, tyvärr funkar inte LETTI i betong. I puts kan det funka, så kör på TKK du. EXLQ Xtra kan vara att föredra. Det är "EKLK-varianten" av EXK typ och därmed styvare och mer lämplig att klamra snyggt.
Selga och storel säljer den.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 aug 2013 19:04 #14 av Andreas
Ang att koppla in häll/ ugn på 20A enfas. Om det står max 16A säkring på ex ugnen är det ok trots detta? Det ställer till det när det bara är är 1fas in:angry:

25 aug 2013 20:08 #15 av Bo Siltberg
Ja, enfaslägenheter fungerar inte idag.

Om ugnen verkligen säger max 16 A så är det så - tillverkarens anvisningar ska följas om man inte har bra på fötterna för att göra ett avsteg.

Frågan är möjligen hur tydliga de är på just max säkring. Däremot kan ge ange en min säkring, eller egentligen en rekommenderad märkström på säkring. Har inte detta helt klart för mig, men jag tror inte att en hushållsapparat får ställa krav på en viss maximal säkring. Syftet skulle vara att klara av kortslutningsströmmar, men det tror jag apparaten ska klara av själv, t.ex brinna upp långsamt, inte explosivt B)
Följande användare sa tack: Andreas

25 aug 2013 20:14 - 25 aug 2013 20:18 #16 av Andreas
Tack för ditt svar Bo, tja som jag ser det så finns det inte så många andra alternativ än att ansluta ugn och häll på 20A. Dessutom är det 20A dvärgbrytare vilket borde innebära att den är lite snabbare att lösa vid överlast än 20A gängsäkring. Hur brukar ni göra?

18 mar 2014 15:39 #17 av Rickard Lindqvist
Stjäl tråden och bygger på men min fråga.

Har en faslägenhet som ska slopa gasespisen. Mao har jag ingen dragning alls från central till kök och spis. Behöver någon form av 3g4 framdragen. Tänker mig en kanal med RK4 eller MK4. Men vilken kanal är godkänd för FK? Någon som kan märke och modell?

18 mar 2014 16:17 - 18 mar 2014 22:02 #18 av Michell Martic
Har du ingen 6:a på lager du kan ta istället. Alltså kabel. Typ FKK/EKK 3G6. Eller i värsta fall 5G6. Måste nästan vara billigare med 5G6 kabel än 3 st 4mm2 MK/RK... Eller är jag helt fel på det?

18 mar 2014 16:24 #19 av Rikard Ågren
Schneiders OptiLine är OK att köra enkelisolerat i om den förläggs på rätt sätt

Följande användare sa tack: Rickard Lindqvist

18 mar 2014 16:27 #20 av Rickard Lindqvist
Har inte stenkoll på priset, men ekk finns bara (på Solar) upp till 2,5kvmm. Kabel alternativet blir en stor svart, inte så snyggt genom hallen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder