Regler kring tvåfasgrupp matat från enfascentral.

30 okt 2012 17:49 #21 av Tony
Men vad har vi kommit fram till då?
Det funkar att dra 2 Nollor och 2 faser i samma rör om det märks upp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2012 18:16 - 30 okt 2012 18:17 #22 av Patrik Hedlund
Ja, tydligen är det väl tillåtet, men knappast praxis! Och allt som inte är någorlunda praxis försöker i alla fall jag hålla mig ifrån.

.................................................................................................................................................................................................

För övrigt så fick jag höra att det kommunala fastighetsbolaget i trakten har ett eget direktiv angående just detta i sina enfaslägenheter. Där dras det alltid två faser 1,5mm2 och en 2,5 mm2 nolla till TM och TT. :smack: För det första så är det ju inte tillåtet och för det andra så räcker ju inte 2,5 mm2 heller...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

30 okt 2012 18:51 #23 av Mats Jonsson
Utdrag ur SS 4364000:
524.2
Neutralledaren ska ha en ledararea som inte är mindre än fasledarnas:
– i enfaskretsar oberoende av arean
– i flerfaskretsar när arean hos fasledarna är högst 16 mm2 koppar eller högst 25 mm2 aluminium.

Detta tillför dock inget till tidigare sagda i ämnet. Ronnies lösning med 3G2,5 är väl ett alternativ. Men är det verkligen så kontroversiellt med 2 N och 2 L och en gemensam PE i ett rör? Neutralledarna kan väl skiljas genom partmärkning. Lösningen har i alla fall stöd i svensk standard.

Mats J

30 okt 2012 18:58 #24 av Janne Larsson

Mats Jonsson skrev: Utdrag ur SS 4364000:
524.2
Neutralledaren ska ha en ledararea som inte är mindre än fasledarnas:
– i enfaskretsar oberoende av arean
– i flerfaskretsar när arean hos fasledarna är högst 16 mm2 koppar eller högst 25 mm2 aluminium.

Detta tillför dock inget till tidigare sagda i ämnet. Ronnies lösning med 3G2,5 är väl ett alternativ. Men är det verkligen så kontroversiellt med 2 N och 2 L och en gemensam PE i ett rör? Neutralledarna kan väl skiljas genom partmärkning. Lösningen har i alla fall stöd i svensk standard.

Mats J

För min del inte ett dugg konstigt då jag har gjort ett sådant jobb med elsäkerhetsverkets godkännande.

30 okt 2012 21:32 #25 av Marcus Lundström
Skulle det vara OK att lägga en 5-ledarkabel med 2-faser, 2-N och gemansam jord.
Att använda grå noll skulle då ställa till det antar jag.

31 okt 2012 05:07 #26 av Ronnie Lidström
Blir svårt att hitta en kabel med två blå ledare. Nolla måste ju vara märkt med blå färg efter hela sin längd nu mera. Med FK går det ju bra dock.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

31 okt 2012 11:02 #27 av Bo Siltberg
514.3.1.Z1 handlar om ledare och förskriver blå färg för N utefter hela dess längd.
514.3.Z2 handlar om kablar och där finns inte orden "utefter hela dess längd" för N och PE, men väl för fasledarna!

Så...ska man följa reglerna ordagrant så skulle användning av annan färg på N vara tillåten i kablar?

31 okt 2012 13:01 #28 av Ronnie Lidström
Hade för mig att det gällde även för kablar med undantag för kablar med mer än 5 ledare. Se denna tråd:

>> Måste alltid nolla vara blå hela vägen nu?

Samtidigt som denna regel kom så började ju kabeltillverkarna att göra blåa neutralledare i EKKJ t.ex. i stället för svarta med nummermärkning som innan.

Kan väl knappast vara en slump? Skulle kabeltillverkarna göra en fördyring av kabeln bara för skojs skull om de inte är tvingade? :rulla:

Fil bilaga:

31 okt 2012 13:55 #29 av Bo Siltberg
Det är troligen skillnad mellan kraven på hur en kabel ska vara tillverkad och på hur man använder en kabel. Men nu vill vi ju inte driva detta till sin spets och förorda normala lösningar där man använder samma kabel för två skilda grupper.

31 okt 2012 17:38 #30 av Urban Holmlund

Patrik Hedlund skrev: Ja, tydligen är det väl tillåtet, men knappast praxis! Och allt som inte är någorlunda praxis försöker i alla fall jag hålla mig ifrån.

.................................................................................................................................................................................................

För övrigt så fick jag höra att det kommunala fastighetsbolaget i trakten har ett eget direktiv angående just detta i sina enfaslägenheter. Där dras det alltid två faser 1,5mm2 och en 2,5 mm2 nolla till TM och TT. :smack: För det första så är det ju inte tillåtet och för det andra så räcker ju inte 2,5 mm2 heller...

//Patrik

Hmm.. Strömvärdet på en 2,5 mm2 är 24A så det är mer en fråga om förläggningsätt.. Skulle dock knappast själv göra något liknande..

Holmlunds Elektriska

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

01 nov 2012 06:21 #31 av Janne Larsson
Beror väl på hur man tolkar det hela. Om det står att N-ledaren inte ska understiga fasens area och man då har två 1,5mm2 så borde ju då N ha minst 3mm2....eller?

01 nov 2012 20:17 #32 av Martin
TT och TM har jag/jobbet installerat med 4x1,5 och haft en 2 polig brytare. Detta i ett uttag med separat bruns tänding eller med dosa med dragavlastning.
Jag har alltid tyckt att detta känns fel.

Men Kyl o Frys samma sak där fast med 2 st 1 pol säkringar istället. Det är ju Nästan värre!
Att någon har svamlat att så länge det sitter JFB så är det lugnt.
Detta bör ju även vara fel likså?

Hur är det med en 3fas grupp och tex 3 st infravärmare? Den lasten bränner man ju bort eller blir "noll" i neutralledaren då det är lika stor last på varje fas. Vilket bör vara lungt och rätt Så länge det sitter en 3 polig säkring dvs.

42

01 nov 2012 20:38 #33 av Bo Siltberg
Om man ska kunna bedöma ifall något är rätt eller fel är det bra om alla förutsättningar är kända. Om du i ditt första stycke menar

- en tvåfasgrupp, alltså med två olika faser, så är den ok i och med det tvåpoliga skyddet. Den kan dock ändå betraktas som olämplig, och kanske förbjuden av tillverkaren av uttaget.
- två fasledare i ett enfassystem med en gemensam N-ledare så beror det först på belastningsförmågan (t.ex utanpåliggande eller infällt) om N-ledaren riskerar att överbelastas. Endast om kabeln kyls ned kan belastningsförmågan uppgå till 20 A. Och i vilket fall säger Mats att det är formellt fel.

Trefasgruppen till infravärmarna, alltså med tre olika faser tycker jag är ok även med tre st enpoliga skydd. Det finns ju ingen belastning mellan faserna.

01 nov 2012 21:00 #34 av Ronnie Lidström
Uttag med separata brunnständningar får aldrig anslutas till två olika faser. Åtminstonde inte de fabrikat jag sett..

Fil bilaga:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

23 feb 2014 18:28 #35 av Fredrik Morin
Jag funderar på om det är godtjänt med 3 fas matning och gemensam nolla till allmänuttag,,borde inte det bli snebelastning, om 1 fas matar 4 armaturer,,?? ( 5 ledare till dosa där 3st 3 ledare går åt olika håll,) det ska jivetvis sitta en 3 polig brytare

pysslar med lite allt möjligt :)

23 feb 2014 19:09 #36 av Michell Martic
Om vi resonerar exklusive övertoner så blir ju maxströmmen i nolledaren som högst om en fas är max belastad och de övriga obelastade, alltså total osymmetri. Hur hög är strömmen i nolledaren då?
Den blir då precis så hög som den matande fasledarens ström. M a o så kan du endast sänka nollströmmen genom att addera en fas, eller två. Som sagt så är detta exklusive övertoner.
Dock så är det nästan helt sant att även med höga THD-värden då strömmen totalt sett kommer att vara lägre vid drift av två faser än vid en. Så länge inte THD är högre än 50% vid tvåfas och 33% vid trefas. Och då är det max belastade fasledare som gäller.

En tanke i alla fall.

23 feb 2014 19:12 #37 av Patrik Hedlund
Trefasgrupp uppdelad på enfaslaster är fullt okej. Det är inte lika optimalt som tre enfasgrupper, men det är tillåtet och inget konstigt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

23 feb 2014 20:19 #38 av Marcus
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg