Jag har hört att man kan installera JFB för att förbättre utlösningsvillkoret då man ligger på gränsen.
Men hur räknar man? Vad är det som förbättras? Jag använder normalt El-vis och där finns tre alternativ för jordfelsskydd (fanns bara ett alternativ förr vill jag minnas?)
Jordfelsskyss saknas
Jordfelsskyss / Enfasig kortslutning
Jordfelsskydd / Tvåfasig kortslutning
Vad menar man med detta? Jordfelsskydd är väl aldrig någon kortslutning mellan faser utan bara till jord??
Om jag väljer att göra en uträkning på: “Dvärgbrytare C, 13A, EKK 1,5mm2, klamring på vägg, förimpedans 300mOhm” så får jag följande längd på kabel:
Utan jordfelsskydd: 36 meter
Med jordfelsskydd / Enfasig kortslutning: 35 meter
Med jordfelsskydd / Tvåfasig kortslutning: 60 meter
Jag kanske egentligen skulle skicka denna fråga till Elinfo, men är ju roligare att fråga här
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Med en JFB så krävs ju en felström på bara 30 mA (eller vad nu JFBn märkutlösningsström är) för att gruppen ska frånkopplas vid ett jordfel. Utlösningsvillkoret går därmed att uppfylla med löjligt långa ledningar.
Det man fortfarande måste räkna på är kortslutning L-N eller L-L, så överströmsskyddet måste dimensioneras inte långt ifrån 0.4 s. Dessa strömmar ska brytas innan kabeln tar skada. Det finns ingen tidsgräns för detta men man brukar använda max 5 s pga att det inom denna tid finns hjälp i reglerna för att beräkna max tid en kabel tål strömmen. Se 434.5.2:
t = (kS/I)2
Elvis tar uppenbarligen inte hänsyn till att JFBn är en del av skyddet!?!? Det olika siffror den visar med/utan JFB beror på att Elvis räknar med den inre resistans som finns i alla elkopplare, därav en meter kortare maxlängd med JFB än utan! Jag har inte Elvis så jag vet inte hur den räknar.
Med jordfelskydd i el-vis menas det effektbrytare.Ej jordfelsbrytare som du tänker på.
Det finna alltså ej något alternativ för dig som sätter en jordfelsbrytare i tex normcentralen.
(Kollat med el info då jag själv heller ej blev klok på det)
Dock kan man likväl använda jordfelskydd / Enfasig kortslutning verkar det som.
"Grafen" avser ju utlösningskaraktäristiken vid överlast inte kortslutning.
Utlösningstiden ju vid jordslutning är alltid 0,4s oavsett skydd (gruppledningar). Jordfelsbrytare löser ju alltid under 0,3s vid jordslutning. (enligt produktstandarden)
Därför kan man använda 5s vid dimensionering av kabellängder eftersom utlösningstiden är max 5s för slutning fas-noll. Denna får ju inte överskridas.