Hej
Jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut mina funderingar.
Läget är som följer: På en sommarstugetomt finns bef. mätarskåp på stolpe. Detta ska flyttas iom uppbyggnad av Gäststuga.
På tomten finns "Huvudhus", Gäststuga och Sjöbod. Vart hus har/ska få egen central.
Kan man göra "fördelningscentralen" för denna anläggningen i mätarskåpet.
1 Är det tillåtet att ha 3 utgående grupper från ett mätarskåp / finns det plats att montera 3x16A säkringar i ett "normalt" mätarskåp.
2 Finns det något hinder mot att använda EKKJ 4G2,5/2,5 som matning/stigare till husens centraler?
Jag ser inga direkta problem i detta, men efter ett antal år på industri så har jag lixom kommit ifrån den här typen av frågor.
1. Ja, om plintarna är gjorda för tre ledare på varje. Det brukar sitta rätt rejäla plintar i mätarskåp så detta är inget problem.
Enklast är väl att dra 6mm² till alla centraler och lägga direkt efter mätarsäkringen. Men det går ju även att säkra av grupper med dvärgbrytare. Finns även jord- och nollplintar att sätta på DIN-skenan.
Behöver man utgående diazed-grupper så finns större mätarskåp för detta (finns vet jag en med 4 st 3-fas DIII grupper, Garo)
Tänk på att du ska kunna klara utlösningsvillkoret (även på gruppsäkringarna).
Du ska ju även uppfylla kravet på max spänningsfall i stigaren (2%).
Sen kan man väl tycka att det kan vara lite dumt att snåla på dessa kablar. Det skulle ju kunna hända att man någon gång även vill koppla in någon form av elvärme, infravärmare el. dyl.
Det ska ju ändå till en hel del arbete och övrigt material.
Ok sammanfattar för mig själv, rätta mig om jag har fel.
-Det finns alltså en "DIN-Skensbit" i skåpet som man fritt förfogar över, där 3x3x16A kan rymmas.
-Ingen ledning är mer än 30m lång, samt inget hus är över 100m2 samt att abbonemanget är på 16A Iom det så känns 2,5 fullt tillräckligt. Dock vet ju även jag att praxis är 6mm2 (nästan enda kvarlevan av "att man ska ta till rejält så det funkar för all framtid" som vi har kvar i världen)
Tackar för input. (får väl göra en jämförelse på kabelpriserna med)
PS Hur är det numera med:
1 EKK i mark.
2 EKK kabelrör i mark
3 EKLK i mark
4 EKLK i kabelrör i mark
EKLK i markrör är det enda godkända av dina alternativ, men EKLK använder man inte längre. Inte jag i alla fall.
EQLQ easy, EXLQ Xtra m.fl är det som gäller nu.
Men jag skulle rekommendera N1XV, för den är som en EKK som är tillåten att grävas ner direkt i mark plus att den är rätt så billig. Finns från 3G1,5 till 5G16 (men enligt Nexans så får man inte kalla kablarna som är under 5G6 utan de ska heta S1XV).
Ursäkta men nu skenar detta lite va? 3 av dina 4 kabelalternativ är inte tillåtna.
En god anledning till att välja 6 mm2 är möjligheten att säkra upp till maximala 25 A, plus att det är en "standardarea" för huvudledningar i bostäder. Med 2.5 mm2 får du ett spänningsfall på 2.6-3 % vid 30 meter kabel och 16 A säkringar.
Det kanske aldrig sker, eller så behövs det trots att man aldrig kunde tänka sig att det skulle behövas, och då är det väldigt tråkigt att behöva gräva upp kabeln.
Och ang kabel, EKKJ, N1XV eller ACEFLEX är bättre val.
Bo Siltberg skrev: Ursäkta men nu skenar detta lite va? 3 av dina 4 kabelalternativ är inte tillåtna.
En god anledning till att välja 6 mm2 är möjligheten att säkra upp till maximala 25 A, plus att det är en "standardarea" för huvudledningar i bostäder. Med 2.5 mm2 får du ett spänningsfall på 2.6-3 % vid 30 meter kabel och 16 A säkringar.
Det kanske aldrig sker, eller så behövs det trots att man aldrig kunde tänka sig att det skulle behövas, och då är det väldigt tråkigt att behöva gräva upp kabeln.
Och ang kabel, EKKJ, N1XV eller ACEFLEX är bättre val.
Tackar för svaren, Att argumetera mot att använda 6mm2 är ju som att argumentera mot att använda cykelhjälm, om ni förstår hur jag menar.
Ang. kabeltyp har jag svårt att tänka mig själv annan kabel än EKKJ iom det i mitt tycke förnämliga skyddet mot strömgenomgång i samband med grävning eller liknande.
Frågan ang kabel var mest av nyfikenhet, men det visade sig ju att jag tappat kollen på en del kablar.