Vad använder du? Verktygsbälte? Väst? Verktygslåda?

Omröstning: Vad föredrar du att förvara dina verktyg i då du är ute på jobb?

03 mar 2011 13:34 - 03 mar 2011 13:54 #1 av Ronnie Lidström
Vilket alternativ föredrar du! Kommentera gärna varför!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2011 13:55 #2 av Ronnie Lidström
Själv har jag alltid kört med Verktygsbälte. Men mitt bälte är så tungt att det går knappt att ha på sig. Så den ligger mest på golvet :rulla:

Jag har nu köpt väst+verktygs hink och ska testa detta...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2011 16:01 #3 av Rikard Ågren
Jag röstar på väst & hink/väska vilket jag tycker är smidigt bara man håller sig från att lasta på för mycket i västen

Dock kör jag bara väska och i byxorna nu då jag inte förmått verktygsansvarige på jobbet att köpa in en väst som passar min kroppshydda. Det finns inget värre än att ha en för stor väst

Snickers nyare väst är trevlig och kan utrustas efter behov

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2011 17:08 #4 av Patrik Hedlund
Har nästan alla handverktyg och skruvdragaren i en verktygsväska. Nästan likadan som denna
Verktygshink har jag inte förstått mig på, finns det inte en överhängande risk att allt hamnar i botten på den bara?
I alla fall, standardsatsen (Dubbelhölster, kabelsax, 4 skruvmejslar, tumstock, vattenpass osv osv) ligger jämt på sin speciella plats i arbetsbyxorna. Hängslen för att hålla skiten uppe. :)

Denna lösningen funkar alldeles utmärkt för mig och jag vet exakt vad jag har alla verktyg. Allt har sin speciella plats. Både i byxor, väska, bilen osv.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2011 21:54 #5 av Patrik Hedlund
Vad kör ni med för märke på arbetsbyxorna då? Varför gillar ni de byxorna? Finns det några specialfack eller är det massage inbyggd i knäskydden eller är byxorna självrengörande eller dyl.? :silly:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2011 11:42 #6 av Rikard Ågren
Har Worksafe nu men föredrar Snickers. Verktygsfacken i de här WS-byxorna är alldeles för små för isolerade verktyg - avbitaren får ligga i spikfickan istället :(

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2011 16:15 #7 av Patrik Hedlund
Fristads FAS-2 byxor, de gråa (piratbyxorna är svarta). De är bra för att de har massor med fack överallt. Många småfack och "remmar" påsydda utanpå fickorna som man kan trycka ner skruvmejslar i osv. Och så finns det bra fack på högerbenet för strippor, tumstock, vattenpass osv.

Slänger upp en bild på mina byxor (dock är de hål i dem överallt just nu och ska få nya, men firman har blivit tvingad av Nike att byta logga efter 29 år så lite krångel med att få fram nya loggan hos klädesleverantören)




Hehe Och min praktikant (som jag har med mig i 8 veckor) var lite fascinerad över att jag har sån stor koll på vad jag har allt i mina byxor. Att jag kan stå och jobba och sedan greppa efter skruvmejslar och saker och sedan stoppa tillbaka utan att behöva kolla ner. Men de kan väl de flesta elektriker, antar jag. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2011 06:42 #8 av Janne Larsson
Jag använder bälte men som Rrrr säger så hamnar det på golvet oftast och de viktigaste verktygen hamnar i fickorna och oundvikligen så har man ju missat att ta med sig något så det blir diverse spring :smack:

I övrigt så har jag ett "ergo" bälte med bred "rygg", faktiskt bekvämt att bära med sig men är det trångt så är det trångt och då ryker det.

Byxor använder jag desamma som Patrik, tycker dom funkar bra. testade ett tag PX (Performatex) men där lossnade knapparna lite hur som helst efter någon månad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2011 06:45 #9 av Janne Larsson
Föresten...vad är "succesfullt" för ord? Finns den i någon ordlista? :blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2011 07:42 #10 av Ronnie Lidström

Janne Larsson skrev: Föresten...vad är "succesfullt" för ord? Finns den i någon ordlista? :blink:


Låter som en dålig översättning av engelska "successfully". Var står det nånstans?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2011 14:55 - 30 mar 2011 15:03 #11 av Patrik Hedlund
Fick veta idag att vi ska gå över till att använda Blåkläders byxor på firman. Är det någon här som har erfarenhet av dem? En kollega hade hämtat ut ett par idag och de såg ganska bra ut faktiskt. Några fördelar jämfört med Fristads byxa är att det även på vänster spikficka finns "remhållare" för skruvmejslar och att de är lite smalare i benen. Fristads byxben är lite väl vida, kan jag tycka. Så jag tror nog att jag ställer mig ganska positivt till den förändringen. :)

www.arbetsbyxor.com/arbetsbyxor/midjebyxor/x1500-svart

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2011 18:38 #12 av Ronnie Lidström
Jag har provat lite allt möjligt.. Men Fristads Cordura passar bäst på mig. De flesta andra på firman kör dock Björnkläder nu tror jag

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2011 20:57 #13 av Mats Persson
Björnkläder använder jag med, slitstarka och bra.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2011 14:05 - 05 jun 2011 14:08 #14 av Magnus H

+

+

x2

Och så byxorna


bältet i vesten gör så vikten blir lite fördelad, men när man blir lite gamlare blir det
nog något annat.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2011 14:21 #15 av Richard
Byxor. L.brador.

Dom enda som fungerar.. dragkedja i ben fick, där har man plånboken...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2011 15:43 - 05 jun 2011 15:43 #16 av Janne Larsson

Ronnie Lidström skrev:

Janne Larsson skrev: Föresten...vad är "succesfullt" för ord? Finns den i någon ordlista? :blink:


Låter som en dålig översättning av engelska "successfully". Var står det nånstans?


När ett inlägg är gjort och man får bekräftelsen högst upp på sidan att allt funkade.

Nu står det ju på svenska såg jag :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2011 13:55 #17 av Mattias Ekroth
Jag föredrar bälte som ligger i en limspann när det inte sitter på. I botten på spannen finns ju lite gott o blandat. Fördelen med det framför att ha som t.ex. Patrik har, är ju att man är "avlastad" all tid man inte skruvar, som raster, bilresor och vid trånga kryputflykter. Tror det är bra för kroppen i långa loppet + att bältet rymmer mera än byxorna. Givetvis har jag kniv och nån skruvmejsel på mig så man inte blir helt naken ;)


PS Väst funkar ju även det på samma sätt.

/ME

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2011 21:31 - 21 okt 2011 21:53 #18 av Rikard Svensson
När vi är ute och servar/installerar använder vi oss av Helly Hansen


Vid driftsättningar, avtalskunder etc


Har endast det absolut nödvändigaste i byxorna pga vikten.
Allt det andra i en verktygsväska typ Hedlunds länk som står på en hög sortimentlådor som jag rullar med mig på en ihopfällbar kärra.
Allt för att slippa springet ut i bilen som man (läs jag) hatar.
Är man på mycket 2-3h timmars jobb så sparar man en hel del tid.

Använder ni sortimentslådor?
Isåfall vilka?
Finns ju en hel del bättre och sämre.

Köpte en ny idag som verka robust och smidig.
Lite högre än de normalt brukar vara med.
Och fördel man kan ta med sig den eller de man vill ha beroende vad det är för jobb.
Då det är 3 enkla som sitter ihopa om det nu inte syns.

Tycker även den här typen är kanon att stapla i bilen när man har mycket småprylar.










Ordning och reda :tummeupp:

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2011 09:10 #19 av Jörgen
Mina knän tycker inte om när jag står på knä(vilket händer ibland som elektriker). Det har alltid varit ett problem och jag har inte hittat någon kombination byxor/knäskydd som är bra.
Nu i veckan träffade jag en golvläggare som prisade Snickers golvläggarbyxa 3223 med tillhörande knäskydd, knäskydden satt där dom skulle tack vare ett justerbart system med ett snöre runt knäskyddet inne i byxan.Knäskyddet var mjukt och utformat så det gick runt knäet och inte som en platta under knäet som man lätt halkar av eller upplever för mjuka.
Nån som testat den kombinationen som elektrikerbyxor? vad tyckte ni isf eller har nån något annat förslag på bra byxor med knäskydd??

www.arbetsbyxor.com/arbetsbyxor/midjebyxor/3223-golvlaggarbyxor

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2011 18:27 #20 av joacim Håkansson
Kör verktygsväska/hink och det viktigaste i min väst.

Körde tidigare med snickers flexväst. Lyckades tappa ut alla verktyg från bröstfickorna nästan varje gång jag bockade mig ner, trots att jag gjort samma miss i flera år. Nu kör jag med fristads vanliga gubb-väst som har bröstfickor som alltid hänger vertikalt.

Vid enklare jobb har jag verktygen i byxorna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.352 sekunder

Senaste foruminlägg