Portabel laddbox till servicebilen

29 okt 2021 08:25 #1 av Ronnie Lidström
Dagens tips på en jävligt bra portabel laddbox som passar perfekt att ha i servicebilen för oss elektriker (eller snickare/rörmokare osv också för den delen).

Har man elbil som servicebil så är räckvidden än så länge ganska begränsad. Då gäller det att man kan ladda överallt, om man t ex ska köra några mil ut till en sommarstuga i skogen eller liknande.

Jag köpte den portabla laddboxen "Juicebooster 2" och den är riktigt bra! Passar perfekt för servicebilen. Med denna kan man ladda så snabbt som möjligt var man än är. Den har adaptrar för att plugga in i 1: Vanligt schuko 2: 3fas 16A uttag 3: 2fas 32A uttag. Man kan enkelt ställa ner laddströmmen till vad som passar aktuell elanläggning.

Fördelar:
* Portabel och allsidig (man kan skippa den vanliga "nödladdaren" för 230V uttag)
* Rejäl kvalitet och känns väldigt hållbar
* Enkelt handhavande med en enda knapp. Inga appar osv

Nackdelar:
* Dyrare än andra portabla laddboxar
* Begränsade funktioner. Jag ser inget sätt att få fram statistik hur mycket man laddat (om man vill kompensera kund för strömmen t ex)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Marcus Johansson, anders, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2021 09:19 #2 av Marcus Johansson
Du som bor här uppe i norr. Vad kör du för servicebil och hur funkar det i verkligheten?
Räckvidd med normallast, vinterförhållanden? Håller den värmen?
Ekonomi, är driftskostnader lägre mot en smoggig diesel?

31 okt 2021 12:49 #3 av Magnus H
1+ på den.
Dragkapaciteten är ju också rätt begränsad?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

31 okt 2021 19:52 #4 av Ronnie Lidström
Vi har än så länge inga servicebilar som EL. Jag kör själv en 9-sitsig personbil "Opel E-Zafira" men är inte så mycket ute på eljobb.

Har tänkt byta ut en eller två av servicebilarna mot EL men har inte riktigt funnits nog bra tycker jag. Blir nog att byta en i alla fall nästa år. Finns från Opel och Peugeot servicebilar som får dra 1000 kg och har en teoretisk räckvidd kring 30 mil. Men fullastad i vintertemperatur så blir det nästan hälften tyvärr.

Jag kommer knappast att köpa nån ren bensin eller dieselbil nån mer gång. Blir jävligt dyrt med dagens skatter och känns omodernt. Men vissa bilar går inte byta än till el tyvärr då det inte finns med nog lång räckvidd osv så då får vi behålla gammbilarna lite längre än vanligt.

Fil bilaga:
Följande användare sa tack: Magnus H

31 okt 2021 19:55 #5 av Ronnie Lidström

Marcus Johansson skrev: Du som bor här uppe i norr. Vad kör du för servicebil och hur funkar det i verkligheten?
Räckvidd med normallast, vinterförhållanden? Håller den värmen?
Ekonomi, är driftskostnader lägre mot en smoggig diesel?

Att en elbil inte skulle hålla värmen är nog bara en konstig myt. Alla elbilar jag provat har mycket bättre värme än bilar med förbränningsmotor. Däremot så tar det ju batterikapacitet att värma kupen så man märker det på räckvidden på ett annat sätt än med bensin/diesel.

I en bensin/dieselbil går det ju åt lika mycket bränsle för att skapa värme oavsett om värmen behövs eller ej ;)

Driftkostnaderna blir mycket lägre. Förutom att själva driften är lägre så är även skatt och service mycket billigare.

Fil bilaga:
Följande användare sa tack: Magnus H

05 nov 2021 18:31 #6 av Marcus Johansson
Firman vi delar lokal med körde en liten el kangoo tror jag det var. Chauffören klagade på värmen under vinterhalvåret. Nu kan det varit ett måndagsexemplar då låscylindrar mm trillade lös :D

Hade jag själv fått välja hade jag nog testat att köra en e-Expert eller liknande. Dom verkar ju trevliga

Sidan laddades på: 0.114 sekunder

Senaste foruminlägg