Dagens tips på en jävligt bra portabel laddbox som passar perfekt att ha i servicebilen för oss elektriker (eller snickare/rörmokare osv också för den delen).
Har man elbil som servicebil så är räckvidden än så länge ganska begränsad. Då gäller det att man kan ladda överallt, om man t ex ska köra några mil ut till en sommarstuga i skogen eller liknande.
Jag köpte den portabla laddboxen "Juicebooster 2" och den är riktigt bra! Passar perfekt för servicebilen. Med denna kan man ladda så snabbt som möjligt var man än är. Den har adaptrar för att plugga in i 1: Vanligt schuko 2: 3fas 16A uttag 3: 2fas 32A uttag. Man kan enkelt ställa ner laddströmmen till vad som passar aktuell elanläggning.
Fördelar:
* Portabel och allsidig (man kan skippa den vanliga "nödladdaren" för 230V uttag)
* Rejäl kvalitet och känns väldigt hållbar
* Enkelt handhavande med en enda knapp. Inga appar osv
Nackdelar:
* Dyrare än andra portabla laddboxar
* Begränsade funktioner. Jag ser inget sätt att få fram statistik hur mycket man laddat (om man vill kompensera kund för strömmen t ex)
Du som bor här uppe i norr. Vad kör du för servicebil och hur funkar det i verkligheten?
Räckvidd med normallast, vinterförhållanden? Håller den värmen?
Ekonomi, är driftskostnader lägre mot en smoggig diesel?
Vi har än så länge inga servicebilar som EL. Jag kör själv en 9-sitsig personbil "Opel E-Zafira" men är inte så mycket ute på eljobb.
Har tänkt byta ut en eller två av servicebilarna mot EL men har inte riktigt funnits nog bra tycker jag. Blir nog att byta en i alla fall nästa år. Finns från Opel och Peugeot servicebilar som får dra 1000 kg och har en teoretisk räckvidd kring 30 mil. Men fullastad i vintertemperatur så blir det nästan hälften tyvärr.
Jag kommer knappast att köpa nån ren bensin eller dieselbil nån mer gång. Blir jävligt dyrt med dagens skatter och känns omodernt. Men vissa bilar går inte byta än till el tyvärr då det inte finns med nog lång räckvidd osv så då får vi behålla gammbilarna lite längre än vanligt.
Marcus Johansson skrev: Du som bor här uppe i norr. Vad kör du för servicebil och hur funkar det i verkligheten?
Räckvidd med normallast, vinterförhållanden? Håller den värmen?
Ekonomi, är driftskostnader lägre mot en smoggig diesel?
Att en elbil inte skulle hålla värmen är nog bara en konstig myt. Alla elbilar jag provat har mycket bättre värme än bilar med förbränningsmotor. Däremot så tar det ju batterikapacitet att värma kupen så man märker det på räckvidden på ett annat sätt än med bensin/diesel.
I en bensin/dieselbil går det ju åt lika mycket bränsle för att skapa värme oavsett om värmen behövs eller ej
Driftkostnaderna blir mycket lägre. Förutom att själva driften är lägre så är även skatt och service mycket billigare.
Firman vi delar lokal med körde en liten el kangoo tror jag det var. Chauffören klagade på värmen under vinterhalvåret. Nu kan det varit ett måndagsexemplar då låscylindrar mm trillade lös
Hade jag själv fått välja hade jag nog testat att köra en e-Expert eller liknande. Dom verkar ju trevliga