Här gjorde jag en kort snabbis av Multipurpose Cable Stripper 713
Hade telefonen fast i skruvstädet så inte den bästa "overview".
Går också bra med kablar upp till 6kvd mm men hade inte några
sådana liggande runt.
Och så blev det tydligen en helvetes dålig kvalitet när den blev uploaded.
Samma princip som denna alltså?
(Fast denna var lite mer avancerad än den jag har. Den används inte så ofta, men när den används så är den ovärderlig! Senaste idag användes den när jag satt upp ett utanpåliggade uttag och petade in kabeln från baksidan genom väggen så att bara en stump stack fram i uttaget)
Ronnie Lidström skrev: Ser bra ut! Nu ser man ju iofs inte på filmen hur skadade ledarna blir
Hur funkar den? Reglerar du manuellt hur mycket den ska skära in eller är det automatiskt på nåt sätt?
Jag reglerar manuellt, och ja man ser inte om kablarna blir skadade, men då ska du nog ta i som en dåre för
att nå så djupt.
Jag borde skaffa grövre kablad så får ni se vad den riktit går för. perfekt när man skalar snyggt
för anslutnings skor m.m.
Jokari har många likadanna typer av verktyg, men inte någon som jag har testat har samma stora
arbettsmöjlighet som denna.
Jokari har så lite "gap" denna skalar lätt en MMJ 5x6 (ekk).
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Jag hade en sådan i början av min karriär. Den var väldigt bra, men Stripexen är snäppet vassare.
För att skala med den där så trycker man fram överdelen med tummen och ibland kunde det bli så att man tryckte så att det kändes som att man fick en stöt i hela handen. i vet de där punkterna man har på armen.
Lika vid armbågen kan man ju trycka för att "simulera" en stöt.
CC-22 Klockren, överlägsen!!!
Dock ska det vara i utförande med vändbart handtag...
Då är den min bästa vän! :klapp:
Apropå att klippa med strömmen på, se upp för slita skänklar, gör grönjävligt ont i lillfingret...
Och med "rätt" teknik blir kabelspillet lika med noll. Ett första angrepp där skalningen skall ske, sen flyttas tången fram och drar av plasten och klipps ner i skräppåsen som hänger i bältet...
Slippa städa och inget gnäll eller skäll! :tummeupp:
Använder nästan uteslutande CC22 och SCT001 an , även vid stora installationer där det är många kopplingar,och stora centraler.
Har aldrig gillat dom där stripax o skalautomaterna, av nån anledning. Att man med vissa får lättare att ta reda på skräpet kan jag väl köpa, men jag brukar ändå va rätt petig med att städa under arbetets gång.
Har dock en kund som jag regelbundet gör jobb åt, och han städar själv han. Han har det filosofin att man gör det man är bäst på, jag kopplar o har kunskapen, han städar,brygger kaffe och håller mig sällskap... :tummeupp: