Hej!
Vill tipsa er om EIO:s debattartikel på SVT Debatt där vi kräver att energiminister Anna-Karin Hatt och regeringen ska införa elektrikerlegitimationer för att stoppa "fulel" och elbränder.
Ni hittar artikeln här:
debatt.svt.se/2011/11/21/regeringens-ans...iga-fejk-elektriker/
Med vänlig hälsning
Henrik Nygård, kommunikationschef EIO
Men jag tror knappast att detta skulle minska på "hempulet". Det installationer som hempulare gör är ju redan idag olagligt.
Kanske skulle ge mer om det faktiskt fanns en risk att åka fast. Jag har iaf aldrig hört talas om en hempulare som åkt fast för "olaga elinstallation", har det någonsin hänt?
Ser inte heller kopplingen mellan legitimation och 6000 elklåparbränder.
Förbjuda försäljning av elmateriel går nog inte pga EU. Men marknaden borde åtminstone rensas från dålig kvalité som faktiskt ökar risken för bristfälligt och farligt montage. Sedan borde butikerna upplysa bättre om vad som gäller - vad lekmän får installera själv och riskerna med "förbjuden" installation, t.ex bilder på brända uttag! Men nu är det som det är, och då "bruksanvisningar" i form av regler och standarder kostar 1000-tals kronor så blir det som det blir...
Svenska Elektrikerförbundet, SEF, anser att den certifiering som branschen själv förhandlat fram är tillräcklig för att öka elsäkerheten. Det är den inte. Den elektrikerlegitimationen som vi vill införa är mycket mer . Läs EIO:s debattartikel på SVT Debatt:
debatt.svt.se/2011/11/26/%e2%80%9dera-pe...cker-inga-elbrander/
Jag tror att idén med en elektrikerlegitimation är bra. Det skulle framförallt höja statusen på Elektrikeryrket.
Jag förstår inte riktigt varför SEF är emot detta? Det är ju knappast så att deras medlemmar (elektrikerna) skulle behöva betala denna legitimation själv, eller ev utbildning som skulle behövas?
Däremot så är jag inte lika säker på att detta skulle minska antalet elbränder eller hempulade anläggningar nämnvärt.