SEF har nyligen skickat ut en blankett till alla(?) elinstallationsföretag där de vill att man ska svara på några frågor om arbetsmiljö, elsäkerhet osv..
En kontroll på att företagen uppfyller kraven i Installationsavtalet.
Jag tycker att detta är BRA! Det är ju detta facket SKA syssla med!
Några av frågorna:
Finns företagshälsovård på företaget för montörerna?
Finns det en fungerande Systematiskt arbetsmiljöarbete på företaget?
Har utbildning på skötsel av elanläggning genomförts på företaget?
Finns skriftlig delegering av elarbetsansvar för eget arbete?
Har samtliga montörer utbildning i första hjälpen med vägledning elskada eller motsvarande?
Se bifogad bilaga för den kompletta blanketten
Vad tycker ni andra om detta? Uppfyller ni alla krav?
Ha! Tror nog de flesta installationsfirmorna på under 20 man som jobbar med kontor/hushållsinstallationer av lågspänning faller på ett sånt snöre.
Jag har varit på 3 firmor som jag nämnt ovan och inte en av dessa som har något av ovan nämnt. Ej heller någon av "grannfirmorna". Doch så har vi alltid haft HLR och liftutbildning, men inget övrigt. Aldrig några delegeringar heller.
Ronnie Lidström skrev: Jag tycker att detta är BRA! Det är ju detta facket SKA syssla med!
Instämmer.
Hoppas SEF eller Elektrikerna(som de verkar vilja heta) gör detta rikstäckande.
På vår firma skulle det bli en hel del "plumpar" i protokollet.
En av punkterna i detta protokoll som man ska fylla i och skicka in lyder:
Installationsavtalet bilaga 12 §4
1: Finns det en fungerande Systematiskt arbetsmiljöarbete på företaget?
2: Har de anställda fått information och utbildning i ämnet Systematiskt arbetsmiljöarbete?
Installationsavtalet 2013-2016 Bilaga 12 skrev: § 4 Systematiskt arbetsmiljöarbete
Med lagstiftningen som grund utvecklas ett systematiskt arbetsmiljöarbete inkluderande behovet av rutiner på företaget. Företagets arbetsmiljöarbete skall således inriktas mot och verka förebyggande.
De anställda skall fortlöpande och i erforderlig omfattning ges information och utbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete. Avsikten är att företag och anställda i samverkan skall uppnå en god arbetsmiljö.
Jag anser nog att företagen skall se till att dessa viktiga frågor genomförs/sköts.
Att SEF är ett bra bollplank kan man tycka också, men att skicka PUL information kors och tvärs är inte heller bra , bättre är att ha en klubb eller facklig förtroendeman på företaget så man tillsammans jobbar aktivt med dessa frågor. Är man osäker så finns EIO som också kan hjälpa till.
EIO och SEF har ingen avvikande uppfattning i dessa frågor och vi finns för att ALLA skall göra lyckas med detta.