Misstänkte att mina tidsedlar inte stämde överens mot min lön och när jag kollar min dagbok mot inlämnade tidsedlar och mina kopior på tidsedlar så stämmer bara min dagbok och mina kopior på tidsedlarna överens.
Dvs tidsedlarna jag lämnar på kontoret så verkar det saknas milersättning, viss övertid och några komptimmar.
Jag ser även att jag missat skriva milersättning någon vecka då och då fast jag varit på samma jobb veckan efter och före etc.
Kan jag kräva att få milersättning jag glömt/missat kräva av företaget 0-1-2 år tillbaka i tiden?
Kan jag kräva min milersättning som jag inte fått 0-1-2 år tillbaka i tiden?
Kan jag kräva min övertid och komptid jag inte fått 0-1-2 år tillbaka i tiden?
Jag har för mig att man har 5 år på sig att hitta fel?? Var kan man finna stöd för detta?
Milersättningen uppgår den till 18.5kr eller är det ca 32kr?
Jag ser även att vissa tider jag lämnat in inte verkar stämma alls. Men enligt avtalet så måste väl revisorn lyfta på luren och fråga vad det är som gäller utan att börja ändra efter eget tycke? Kan man finna något stöd för detta i avtalet?
Helt riktigt! Dom får inte ändra någonting utan att meddela. Ring facket och spara alla kopior och dagböcker du har.
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går, för sånt här får inte hända.
Jag Ska granska mina papper lite hårdare nu i helgen men vad jag kan se så fyllde jag snabbt upp massa post-it lappar här och där som jag inte får ihop det.
Det sura är att jag hittar fan inte en av mina dagböcker. Jag fruktar att den kan vara slängd. Saknar en del egna kopior på tidsedlar där fast viss övertid och milersättning kan jag nog ändå ha rätt att kräva om jag kan bevisa var jag varit på för jobb.
Jag förstår givetvis att revisorn och chefen kommer bli galna när jag vill kräva ut min rätta del. (Men det kan vi ju inte betala ut för det är fakturerat.) Kommer det nog låta.
Jag måste som sagt dubbelkolla allting först innan jag går längre.
Hej!
Pratade med en kompis igår som hölpå med ett liknade problem. Hans advokater säger att man har juridiskt rätt att kräva ersättning 10 år tbx i tiden, men det kräver dokumentation.
Efter att ha granskat min tid hela detta året så är det viss övertid som e är 50% 75% 100% av min nuvarande/dåvarande lön. även retroaktiv lön är några kronor fel och även ett större fel emot 50% 75% 100% övertid.
I slutändan handlar det bara om mindre summor vilket kanske är bättre att bara ge fan i att ens ta upp en diskussion om.
Jag har dock en större del milersättning som jag ska ta och fundera om jag ska lyfta frågan. Men ska även höra så att jag inte blir blåst på pengar som inte väger upp till 50% 75% 100% övertid. Men detta står ju svart på vitt att 50% eller 100% kan inte vara mindre i kronor sett än vad min normala timpeng ligger på. Detta ska jag kolla noggrannare.
Jag saknar dock min egna dagbok för dåvarande år och jag anser att det inte ens är värt att kolla. Man får nästan skylla sig själv lite att man inte har bättre koll faktiskt.
Ingen idé att ge med sig. Hade det varit åt andra hållet så hade arbetsgivaren garanterat drivit frågan.
Rätt skall vara rätt, och man skall inte vara rädd för att påpeka det.
Ja, jag skojade bara med Richard, hoppas du inte tog illa upp. Jag håller med dig också, självklart ska man ha gjort rätt för sig om man ska börja kräva saker.
Nädå, jag tog inte illa upp, är rätt duktig på att käfta själv på både gott och ont men risken som eventuellt kunde infinna sig tänkte jag bara försöka stoppa i tid......har sett hur diskussioner mellan förtagare och icke företagare spårat ur totalt på andra ställen och kombinationen företagare/arbetsgivare kontra anställd kan ju barka rakt åt skogen....kul läsning kanske men men
Självklart ska man ha ut ersättning efter avtal, ge och ta principen funkar nog bra till detta.
Innan jag blev företagare så kommer jag ihåg med "skämskudden" hur man drev allt till sin spets när det gällde saker till sin fördel. Det var inte lika noga med skyldigheterna, visst jobbade vi som små getter och slet men kan inte påstå att vi följde alla våra skyldigheter till 100 %. Däremot var vi mycket noga med våra rättigheter
Jag personligen som chef är nog lite för snäll :pusspuss: . Så länge det funkar att vara det och ha anställda som ställer upp när det gäller och jobbar efter deras bästa förmåga så är jag nöjd. Börjar förtroendet missbrukas och jag får bli en gnällig chef som petar i allt, då är det inget kul längre och kastar in handduken tror jag.
Men det är heller inte kul att man inte känner att man kan lita på sin arbetsgivare gällande tidsedlarna.
Dessutom så verkar argumenten bygga på att alla anställda missköter sig ang. tidrapportering. Det är ju knappast någon sund inställning från en arbetsgivares perspektiv.
Läste dessutom nya installationsavtalet igår, pärm till pärm. Kunde inte hitta någonstans att svart jobb är skäl till uppsägning. Däremot så bryter man mot lojalitetsplikten, men för att arbetsgivaren ska ha rätt för en sån sak i arbetsdomstolen så ska arbetsgivaren kunna styrka att han haft ekonomiska känningar av att arbetstagaren gjort jobbet samt att jobbet hade varit arbetsgivarens om inte arbetstagaren gjort jobbet som ett svart jobb.
Sen är det ett skattebrott oavsett, men då är det skatteverket och polismyndigheten man ska svara till eftersom man ofta bryter mot ellagen också om man inte har en egen behörighet.
Nu har jag inte tittat på ett installationsavtal på över 10 år men det här med svartjobb, lojalitet kontra skäl för uppsägning har väl mest med att göra om man utför dessa svartjobb på arbetstid och/eller använder företagets grejer/bil när man utför det vilken tid på dygnet det än gäller....eller?
När jag var anställd på sista firman så ansåg företaget bara att det spelar ingen roll om de anställda tar ett litet svartjobb för troligen hade inte företaget fått in det jobbet i alla fall. De ställde t o m upp med att man fick köpa material genom firman med endast 5% påslag på inköpspriset hos grossisten. Fast, vem fasiken orkade svartjobba så pass mycket så man skulle tjäna feta pengar och sno marknadsandelar från företaget....
Jag håller själv på att försöka rätta till felaktig lön och tänker begära rättelse 10 år tbx som är preske men vilket jävla ord s-tiden: om inte kollektivavtalet säger något annat och jag har inte sett nått sådant iaf
så kör på du bara, speciellt om dom ändrat tidsedeln utan att meddelat detta, sånt är inte acceptabelt alls tycker jag
Sen måste jag väl erkänna att visst är det så som min chef brukar säga, ni ska bara ha å ha hela tiden...det är mänskligt och det störta skälet till att man jobbar=) men om allt funkar som det ska på företaget och man trivs så bukar man ju även ställa upp när det krävs oxå.
§ 4 Ändring av tidredovisning
Om arbetsgivaren på tidsedeln överför timtid till ackordstid eller eljest vidtager förändringar av ekonomisk betydelse för arbetstagaren skall denne fortlöpande och snarast efter det tiden redovisats erhålla meddelande om vidtagen ändring och orsaken därtill. Sådant meddelande måste alltid lämnas senast i samband med utbetalning av lön för den tidsperiod tidredovisningen avser.
Kapitel 12 §1 punkt 6.
Arbetstagaren får under inga omständigheter utföra konkurrensarbete åt utomstående personer.