Det är ju det jag skriver förutom att du glömde klippa in:
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Där då SEF och EIO för företagens räkning tolkar vem som egentligen är yrkesman.
Så, fortfarande en klurig fråga som kommer att stötas och blötas och borde gås igenom med myndigheter för att undvika storstrejk eller megablockad i framtiden.
Så fort du är anställd på pappret som elmontör/installatör räknas du ju idag som yrkesman, inga konstigheter. Jag förstår dock hur du tänker och vart du vill komma.
Jag tror inte att vi kommer att leva så länge till med definitionen "yrkesman" såsom den definieras idag. Som ni alla säkert känner till har ESV haft ett förslag ute på remiss som gäller ett nytt framtida behörighetssystem. Både EIO och SEF med flera har varit remissinstanser och har fått lämna synpunkter på förslaget.
Personligen tycker jag idén är god, varför i hela friden ska inte en hantverkare som bevisligen utför sitt arbete på ett föredömligt sätt inte få ansvara för jobbet? Visst, det finns detaljer i förslaget som inte är helt genomtänkta kanske men det får man ju finslipa. Det är ju inte så att man som anställd idag helt saknar ansvar. Vi har ett antal rättsfall där den anställde åtalats och dömts för vållande till kroppsskada och i ett fåtal fall vållande till annans död. Varför ska vi vara rädd för att ta ansvar, vi gör ju det redan idag om än inte konkret uttalat och på pränt. Att vi utför elinstallationer som är säkra ska ju vara en självklarhet och, vill jag påstå, ÄR en självklarhet. Detta har inte att göra med att vi jobbar under överinseende av en behörig installatör utan det handlar om att våra yrkesmän är kompetenta.
Jag vet att jag säkert kommer få mothugg i detta ämne och det är bra. Jag tror vi alla behöver tänka till lite över hur vi tänker kring frågan och vad detta kommer att innebära för oss installatörer.
Det är just det jag menar, frågan är väl i sig enkel men med två organisationer som står mot varanda ska dryfta den så blir den jäkligt komplex. För min del så är ju huvudsaken att de som yrkesman ska jobba med elektriska installationer och diverse kringarbeten har någon typ av utbildning som är godkänd av någon/några instanser som dels gör att man inte lättvindligt kan ta in billig arbetskraft från låglöneländer men heller inte stoppar företagen att ta in folk med olika kompetens för olika sysslor. Folk ska i arbete!!!!
Men som det är nu är du bara yrkesman under tiden du är anställd!
När du stämplar ut så är du som vem som helst....värdelös...
Detta fick jag till mig av Kilsgård (tidigare ESV)
Givetvis med glimten i ögat
Så elektriker räknas inte som snickare eller plåtslagare...de är ju yrkesman dygnet runt...
Det är precis det jag menar, det är galet! En av de konstigare frågeställningarna och farhågorna jag hört är om alla elektriker ska bli egna företagare och söka F-skattsedel om de får en egen behörighet. Hur tänker man då?
Det är väl långt ifrån alla snickare, VVS-montörer, målare etc. som är egna företagare. Anledningen till att de inte är egna företagare är ju inte att de inte kan/får starta eget utan att de inte vill starta eget!
Varför skulle elektriker vara annorlunda? Detta skulle dessutom säkerställa att personen har den kunskap som krävs för arbetet. Pratar vi elsäkerhet tror jag inte att den kommer att försämras, snarare tvärtom.
ECY certifikatet är inte kopplat till medlemskap i SEF utan är kopplat till kollektivavtalet.
EIO & SEF har en överenskommelse om att alla som jobbar under IS avtalet kan registrera sin lärlingstid, jobbar man på ett företag som har IS avtalet så räcker det, man kan vara med i annat fackförbund eller inte vara med alls och ändå få ECY certifikatet.
Om man jobbar på ett företag som INTE har IS avtalet men utför installationsarbeten arbeten så kan man när man byter arbetsgivare, till en som har IS avtalet, få tillgodoräkna sig tid hos tidigare AG.