Lärlingstid?

25 jan 2013 09:31 #1 av erik Larrson
Hej!

Jag har ett par funderingar och frågor angående lärlingstiden som elektriker. Det är nämligen så att jag nu har gått ut elprogrammet i skolan och är nu anställd på en el firma.

Till saken hör att jag skulle bli anställd som lärling vilket är sagt att jag är. Jag tjänar som en lärling och jag åker ständigt runt med någon annan anställd. Jag utför väldigt varierande uppgifter inom elområdet och lär mig ständigt nya saker. Men på anställningskontraktet står det inget om lärling och chefen har inte bett om betyg eller skickat in några papper så vitt jag vet. Jag har nu varit annställd i cirka tre månader.

Så som jag förstår det så måste företaget vara anslutet till installtionsavtalet för att få ha lärlingar? Hur vet jag om företaget är det? Allt jag vet är att chefen har allmän behörighet och har jobbat som elektriker i hela hans liv.

Tacksam för hjälp på hur jag ska gå vidare med det här

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2013 13:08 #2 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Lärlingstid?
Om företaget är med i EIO så har de kollektivavtal. Likaså om du eller någon annan på företaget är med i facket.

Men varför frågar du inte chefen?

25 jan 2013 13:48 #3 av erik Larrson
Svar från erik Larrson i ämnet Lärlingstid?
Hur kan jag få reda på om företaget är det som?

För på vissa mindre firmor kan det vara lite känsligt att ta upp kanske? Det är inte hur lätt som helst att få ett nytt jobb i dessa tider

25 jan 2013 15:51 #4 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Lärlingstid?
Hej Erik!
När jag började som lärling för dryga 5 år sedan så var firman inte ansluten till EIO. Då kunde man tillgodoräkna sig sina timmar ändå dock så lade dem på en "straffavgift" (1600tim+25% eller något liknande)av någon anledning, kanske att dem var rädda för fusk från ej anslutna firmor. Vet inte hur det fungerar nu dock. Jag skickade inte in mina papper direkt utan i alla på en gång när mina timmar var slutförda så det fungerar, men det blir helt klart enklare om ni gör det så fort som möjligt. Det ska fyllas i hur många timmar du utför på olika "arbetsmoment", så det e bra om du börjar föra en enkel dagbok om du inte har ett grymt minne:whistle:

Kolla in denna länken, klicka på området där du bor och ring och prata med handledaren där så kan dem garanterat svara på alla frågor. Dem kan nog se om din firma är ansluten eller ej med. Du kan också prova att söka på din firma här tror bara att EIO anslutna kommer upp då.

25 jan 2013 16:48 - 25 jan 2013 16:53 #5 av Richard
Svar från Richard i ämnet Lärlingstid?

erik Larrson skrev: Hej!

Jag har ett par funderingar och frågor angående lärlingstiden som elektriker. Det är nämligen så att jag nu har gått ut elprogrammet i skolan och är nu anställd på en el firma.

Till saken hör att jag skulle bli anställd som lärling vilket är sagt att jag är. Jag tjänar som en lärling och jag åker ständigt runt med någon annan anställd. Jag utför väldigt varierande uppgifter inom elområdet och lär mig ständigt nya saker. Men på anställningskontraktet står det inget om lärling och chefen har inte bett om betyg eller skickat in några papper så vitt jag vet. Jag har nu varit annställd i cirka tre månader.

Så som jag förstår det så måste företaget vara anslutet till installtionsavtalet för att få ha lärlingar? Hur vet jag om företaget är det? Allt jag vet är att chefen har allmän behörighet och har jobbat som elektriker i hela hans liv.

Tacksam för hjälp på hur jag ska gå vidare med det här

Varför skulle chefen vilja ha dina betyg?
Jag har haft 3 olika lärlingar, aldrig skickat in några papper, bara skrivit ett intyg på att personen i fråga har varit anställd.

Räcker med att du jobbar på och sköter dig, när du slutar begär du ett anställnings intyg. (om du slutar)

Edit, läste lite på ECY.

Men vad ger det i slutändan? att ha ett "certifikat" efter 720 timmar? Detta är inte riktat till TS.

25 jan 2013 17:03 #6 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Lärlingstid?
Ett certifikat får man efter 1600 timmar. Ja, det är väl ett bevis på att lärlingstiden är utförd.

Som det funkade för mig så fick jag väl lämna in betyg (krävdes godkänt i alla ämnen för att få påbörja sin lärlingstid, har jag för mig) och sedan fyllde personalansvarige på firman i mina lärlingspapper som han sedan skickade in efter mina 1600 timmar. Efter det fick jag ett certifikat.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

25 jan 2013 17:28 #7 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Lärlingstid?
Men certifikatet utfärdas av SEF och är man inte med i SEF så får man väl inget elektriker certifikat?

25 jan 2013 18:56 #8 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Lärlingstid?

Marcus Lundström skrev: Men certifikatet utfärdas av SEF och är man inte med i SEF så får man väl inget elektriker certifikat?

Nej, det utfärdas av ECY i samtycke av EIO och SEF. Jag är inte med i facket och fick mitt certifikat utan problem. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Marcus Lundström

25 jan 2013 20:44 #9 av Richard

Patrik Hedlund skrev:

Marcus Lundström skrev: Men certifikatet utfärdas av SEF och är man inte med i SEF så får man väl inget elektriker certifikat?

Nej, det utfärdas av ECY i samtycke av EIO och SEF. Jag är inte med i facket och fick mitt certifikat utan problem. :)

//Patrik

Skönt att slippa facket...

26 jan 2013 21:44 #10 av erik Larrson
Så, vad har vi kommit fram till?

26 jan 2013 21:50 #11 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Lärlingstid?

erik Larrson skrev: Så, vad har vi kommit fram till?

www.ecy.com/foretag/lokalyrkesnamnder_kopia.asp

Gå in där. klicka dig vidare till ditt område och ring handläggaren så hjälper dem dig med information och blanketter. :tummeupp:

27 jan 2013 19:07 #12 av erik Larrson
Vad krävs för att få jobba som elektriker i Norge eller kunna läsa in allmän behörighet då?

06 feb 2013 18:45 #13 av Richard
Du behöver inget certifikat för att plocka ut behörigheten.

06 feb 2013 19:00 #14 av Sebastian Brandt
Svar från Sebastian Brandt i ämnet Lärlingstid?
det här hittade jag efter en snabb sökning på ecy.com

Praktikkravet med denna utbildning är fyra år för allmän behörighet AB (varav ett år med elinstallationsarbete över 1000 V systemspänning). För allmän behörighet ABL är praktikkravet fyra år

För att jobba i norge måste du ha ett svensk cert och validera det i norges motsvarighet till ecy innan du får jobba där, enligt en kollega till mig.

När inte du tänker på politiken, tänker politiken på dig!

06 feb 2013 19:24 #15 av Claes Melkersson
Svar från Claes Melkersson i ämnet Lärlingstid?
www.eio.se
Där kan du söka efter elföretaget på eio:s hemsida. Dock så kan dom ha hängavtal med SEF.
Det ska stå på ditt anställningsbevis att du är lärling.
Det är arbetsgivarens skyldighet att rapportera in att dom anställt en lärling till ELY som är ett sammarbete mellan eio och sef. ELY i sin tur vill ha ditt anställningsbevis samt betyg. Dom kommer då kontrollera att du har godkända betyg samt att anställningsavtalet är rätt skrivet.

Går företaget inte under installationsavtalet så får man ej tillgodoräkna timmarna!
Så är reglerna satta idag!
Men det bästa du kan göra om du är osäker, ring in till ELY och fråga. 08 412 82 82 och säg att du vill bli kopplad till ELY!

06 feb 2013 19:26 #16 av Claes Melkersson
Svar från Claes Melkersson i ämnet Lärlingstid?
haha! Om du inte visar arbetsgivaren dina betyg och det kommer fram senare att du inte har en komplett utbildning och måste komplettera upp något ämne.
Så är det arbetsgivarens skyldighet att se till att du gör det.
Ge dig ledigt/betala lön.

Fördel att visa betygen då så slipper man sånt!

06 feb 2013 21:35 #17 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Lärlingstid?

Claes Melkersson skrev: haha! Om du inte visar arbetsgivaren dina betyg och det kommer fram senare att du inte har en komplett utbildning och måste komplettera upp något ämne.
Så är det arbetsgivarens skyldighet att se till att du gör det.
Ge dig ledigt/betala lön.

Fördel att visa betygen då så slipper man sånt!

Jo, för man kommer ju inte vidare på lönestegen om man inte "slutför", vem har lust att gå på lärlingslön i flera månader efter slutförd lärlingstid......

07 feb 2013 07:52 #18 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Lärlingstid?
Saxat ur elinstalltörsförordning (1990:806)

7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.

Det finns inget uttryckligt krav på någon formell utbildning för att jobba som elmontör under överinseende av behörig installatör. Däremot är det omöjligt stt ansöka om någon som helst behörighet själv oavsett längd på praktiktid. Löneutvucklingen är ju beroende av så mycket mer än om du har fullgjort lärlingstid eller inte. Sen har givetvis EIO och SEF synpunkter på vilka krav man bör ställa i form av utbildning men något krav i lagens mening finns inte.

07 feb 2013 08:12 #19 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Lärlingstid?
Nu ska vi inte blanda ihop vad kollektivavtal mellan SEF-EIO säger och därmed styr förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare med vad förordningen säger.
Just denna del är ju en av punkterna som tas upp nu i avtalsrörelsen. Vem/vilka, utbildningskrav, arbetsmoment osv osv......och jag menar på att man i samråd med myndigheter ska bestämma hur man slutligen ska utforma just detta för att dels tillgodose vad EU säger samt "skydda" våra svenskutbildade elektriker osv....

07 feb 2013 11:03 #20 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Lärlingstid?
Återigen, något krav på viss utbildning i lagens mening finns inte. Sen att ett framtida avtal mellan EIO - SEF säger något annat må vara.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg