Arbetsledare EL - inkomst

11 okt 2012 13:19 #1 av John Svensson
Vad tjänar en arbetsledare inom el?
Kanske svårt att säga, men man kan få en uppfattning.

Är det något att satsa på?
Vad gör man egentligen?

Någon här som är arbetsledare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2012 13:44 #2 av Marcus Lundström
Jag har aldrig varit arbetsledare på större byggen där montörerna går på ackord. -Men de jag varit i kontakt med och känner som varit/är säger inget annat än att det är det sämsta man kan vara. Mycket jobb - lite betalt.
Beror ju säket på vad för folk man är arbetsledare för såklart?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2012 13:53 #3 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Arbetsledare EL - inkomst
Jag jobbade nästan ihjäl mig... bytte jobb efter det.

Men det beror nog lite på vilket bolag man är på och allt runt om kring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2012 16:08 #4 av Claes Melkersson
Uppfattningen jag har är densamma som resterande.
Dom har lite bättre betalt än "vanliga" arbetare, men timmarna dom lägger ner är oftast mycket mer så slår du ut det per timma så skulle det inte förvåna mig ett dugg om dom tjänade mindre än en "vanlig" arbetare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2012 19:38 #5 av Rikard Ågren
Varför lägger man ner mer tid bara för att man är arbetsledare? Kan ju knappast vara något som krävs av en?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2012 11:21 #6 av John Svensson

Rikard Ågren skrev: Varför lägger man ner mer tid bara för att man är arbetsledare? Kan ju knappast vara något som krävs av en?

Jaa, det låter ju lustigt...



Har vi inte någon här på Fluxio som jobbar som Arbetsledare?
Det kan man ju tycka att det borde finnas.

Vad gör ni? Hur mycket jobbar ni? Vilket typ av jobb?
Och gärna en fingervisning på Lönen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2012 22:31 #7 av Lars Blomkvist
Har jobbat som arbetsledare i 13 år. Med min erfarenhet så är det ofta väldigt stressigt men också kul och bildande.

Ett råd om man går i tankar på att börja som arbetsledare/ledande montör är om man blir tillfrågad är att be om en kurs i detta ämne eller att skaffa en duktig mentor.

Själv gick jag in i väggen så näsan blev platt av att driva 3 st ombyggnader samtidigt :( ett Systembolag, Handelsbank och en större restaurang, samtidigt ansvarig för servicarbeten i detta köpcentrum. Detta med 8 inhyrda montörer eller vad man skulle kalla dom. Detta med ett tillägg på 1000 spänn i månaden!

Jag är väldigt glad att jag nu driver egen firma och kan få större del av kakan för den press som ändå finns.

Lars

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2012 22:55 - 01 nov 2012 22:56 #8 av Patrik Hedlund
Ja, en ledande montör (som är titeln som jag är mer bekant med) gör ju mycket. Köper in grejer, sätter de andra montörerna i arbete, går på möten och anordnar och håller kontakten med projektledaren, hjälper dom övriga montörerna när det dyker upp frågetecken plus att dom samtidigt utför installationer själv. Att dessutom göra det på två stora jobb samtidigt, som inte är allt för ovanligt, kan jag tänka mig är ganska stressigt.
Och som jag har uppfattat det så är det inte så himla mycket mer i plånboken.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2012 06:09 #9 av Johannes Hammarstedt
Vill man ta sig någonstans så är det hårt arbete och att visa framfötterna som gäller.
Missförstå mig rätt, börjar man ens fundera på om det krävs att man skall jobba efter 16:00 eller tjafsar om erättning för minuter hit eller dit så passar man nog bättre som montör.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2012 06:21 #10 av Ronnie Lidström
Ledande montör och arbetsledare (eller Projektledare, Serviceledare) är inte samma sak.

Arbetsledare är en kontorstjänst. D.v.s ingen som är ute "och skruvar" (kanske finns undantag på mindre företag och i krissituationer ;) )

Ledande montör är den (på ett bygge) som styr det praktiska arbetet i bygget.. Ofta även utsedd till elarbetsansvarig osv.. Har några kronor extra per timme (finns avtalat i installationsavtalet tror jag)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2012 07:19 #11 av Janne Larsson

Ronnie Lidström skrev: Ledande montör och arbetsledare (eller Projektledare, Serviceledare) är inte samma sak.

Arbetsledare är en kontorstjänst. D.v.s ingen som är ute "och skruvar" (kanske finns undantag på mindre företag och i krissituationer ;) )

Ledande montör är den (på ett bygge) som styr det praktiska arbetet i bygget.. Ofta även utsedd till elarbetsansvarig osv.. Har några kronor extra per timme (finns avtalat i installationsavtalet tror jag)


Satt också och klurade på det där men antog att det var kontorstjänsten TS var ute efter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2012 07:28 #12 av Janne Larsson
Arbetsledartjänster där jag varit anställd har "betalats" på två olika sätt. På ena stället så var det en grundlön som i det stora hela understeg ackordsmontörernas lön. Det andra var en grundlön (enligt avtal) plus procent på "insparade" kronor på projketet, dvs om arbetsledaren fick farm ett bra och effektivt gäng (vilka då tjänade på ackord) samt att arbetsledaren kunde hålla ner kostnader genom materialval osv så att det understeg offertpriset så fick denne procent på den besparingen.

Jag vet inte bergsäkert hur det ser ut idag men beroende på erfarenhet, hur mycket man kan "spara" åt företaget generellt, storlek på företag så ligger väl lönen i runda slängar runt 25-30 kan jag tänka mig. Inte stor skillnad mot ackordmontör i det stora hela men däremot mindre förslitningsskador.

Kan personligen säga att jag mår så grymt mkt bättre både i kropp och i övrigt sen jag lade ner min firma samt slutade skruva för att hoppa in på kontor så att de "extra" tusenlapparna man kunde tjäna genom hårt arbete (nåja...:blink: ) på fältet är värt att mista.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder