Nordpoolspot och Statnett

17 maj 2015 11:23 #41 av Stefan Ericson
13€/MWh var ett överpris. Nu får dom ca 7€/MWh. B)
Ämnet är låst.
24 maj 2015 14:42 - 24 maj 2015 14:46 #42 av Stefan Ericson
Nu fungerar 0 reaktorer i Oskarshamn.
1 reaktor fungerar i Ringhals.
2 st reaktorer fungerar i Forsmark.
Ämnet är låst.
26 maj 2015 10:05 #43 av Stefan Ericson
Nu går Svensk vattenkraft till mer än 80%. Sverige, Danmark och Finland importerar. Norrmännen har mycket kvar att skicka in. Lika mycket som kärnkraften producerat max i vinter i Sverige. Det här tycker jag visar på ätt Norge vill slå ut Svensk kärnkraft. Dom skulle kana ännu mer då.
Ämnet är låst.
26 maj 2015 11:48 #44 av Michell Martic
Skulle det i praktiken innebära någon skillnad om du förde dessa anteckningarna på ett spiralblock?
Följande användare sa tack: Richard
Ämnet är låst.
26 maj 2015 11:53 #45 av Stefan Ericson
Då skulle ni och andra inte se det. B)
Ämnet är låst.
26 maj 2015 12:02 #46 av Stefan Ericson
Michell, tror du kärkrafen kommer överleva?
Ämnet är låst.
26 maj 2015 15:41 #47 av Anders Svensson

Stefan Ericson skrev: Då skulle ni och andra inte se det. B)

Nä och om ingen ser det får du ju inte chansen att visa hur duktig du är...eller rättare sagt hur duktig du tror du är.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson
Ämnet är låst.
26 maj 2015 16:01 #48 av Stefan Ericson
Enda jag har med energi systemet att göra är att jag röstade för kärnkraft 1981. Frågan var, kärnkraft eller sol vind och vatten. Den borde varit kärnkraft eller olja kol och gas. Vattenfall har byggt kol i Tyskland och det har misslyckats. Köpt gas i Holland och det har misslyckats. Min far köpte kol 1960 för sista gången.
Det som återstår nu är sol vind och vatten. I Kina har dom fått bort förbrukning på miljontals ton kol. Därför tror jag på den andra tråden. Men om det betyder att jag är duktig eller tror att jag är det vet jag inte.
Ämnet är låst.
27 maj 2015 14:57 #49 av Mikael Malmgren
Vecka 21

Spotpriserna vände upp igen och terminspriserna sjönk.

Spotpriserna vände uppåt efter för årstiden kallare än normalt väder. Systempriset blev 24,22 EUR/MWh för vecka 21. Det är en ökning strax över 19 procent jämfört med föregående vecka. Terminspriserna sjönk efter nederbördsprognoser över det normala. Terminskontraktet för 2016 låg på rekordlåga 26,42 EUR/MWh vid fredagens stängning. Det är drygt 10 år sedan frontåret noterats lika lågt.

Marknaden präglas av stor nervositet och förändringar i nederbördsprognoserna får stort utslag i priserna. Anledningen är förväntningar om en vårflod över eller mycket över det normala i Norge vilket skapar stor osäkerhet redan vid normala nederbördsförhållanden.

I slutet av vecka 21 var tillgänglig kapacitet i Nordens kärnkraftsreaktorer 42 procent. Under söndagen togs Oskarshamn 3 ur drift för revision. Oskarshamn 1 väntas återkomma i drift i slutet på vecka 22.

Nettoexport under vecka 20 var 0,5 TWh och hittills i år har Sverige nettoexporterat 7,8 TWh. Den största delen av exporten går till Finland.

EI

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ämnet är låst.
03 jun 2015 15:53 #50 av Mikael Malmgren
Vecka 22

Sjunkande spotpris och låga terminspriser.

Spotpriserna vände nedåt efter förra veckan och systempriset landade på 20,5 EUR/MWh för vecka 22, en minskning med drygt 15 procent. En anledning är att prognoser fortsatt pekar mot en nederbörd över det normala. I SE4 var priserna högre under veckan vilket delvis berodde på att många reaktorer var ute för revision vilket begränsar överföringen till området norrifrån. Begränsningar även på överföringskapaciteten från Polen och Tyskland till SE4.

Terminspriserna för kommande månad och kvartal sjönk under veckan. Exempelvis handlades juli i genomsnitt för 14,5 EUR/MWh under veckan vilket är rekordlågt. I juli är de flesta revisioner avklarade i kärnkraftverken och väntas då vara i produktion igen. Vårfloden pågår men de låga temperaturerna ger en långsammare snösmältning än normalt med låg tillrinning som följd. Temperaturen var knappt 2 grader under det normala under vecka 22.

I slutet av vecka 22 och början av vecka 23 var tillgänglig kapacitet i Nordens reaktorer 42 procent med 8 reaktorer i revision. En reaktor i Finland samt en i Sverige ska enligt plan startas under vecka 23.

Nettoexport under vecka 21 var 0,4 TWh och hittills i år har Sverige nettoexporterat 8,3 TWh.

EI

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ämnet är låst.
03 jun 2015 21:26 - 04 jun 2015 16:34 #51 av Stefan Ericson
Dom hade planerat att starta O1 den 30maj. Men pga el priset så hittade dom ett fel på en ventil efter den 30 maj. Dom har troligtvis hållt på med handarbete framför datorn i 2 månader. Därför står kuken 1 forfarande i Oskarshamn.
Ämnet är låst.
04 jun 2015 04:19 #52 av Michell Martic
Jag får anta att du inte är helt obildad Stefan så skulle du vilja, för allas trevnad, försöka undvika att använda könsord i dina inlägg? Det finns säkert något betydligt lämpligare ord du kunde använt istället.
Ämnet är låst.
04 jun 2015 04:54 - 04 jun 2015 04:54 #53 av Anders Svensson
Mina föräldrar lärde mig att det är just obildat att använda könsord.
Det är ett tillkortakommande.

Gällande ventilen så rent hypotetiskt kan ju bytet ha berott på att den var gammal.
Jag har svårt att se hur en ventil skulle påverka elpriset nåt större så som marknaden ser ut nu.
Jag vet att det inte är förstahandsvalet i tankebanorna för en paranoid foliehatt men ändå...

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.
Ämnet är låst.
04 jun 2015 07:44 #54 av Mikael Malmgren
Kan också tilläggas för att nyansera det hela att;

"Det är Sveriges första reaktor för kommersiellt bruk." "...ur dagens perspektiv kan man betrakta den som en prototyp"

"Den är inte bara sämst i Sverige utan en av sämsta i hela Europa."

"Ett exempel är den högtrycksturbin som sattes in i reaktorn. Det är ett svenskt hemmabygge och världens största turbin i sitt slag, men den har aldrig fungerat bra. Därför finns den bara i en enda kärnkraftsreaktor i världen."

www.elektroinvent.se

Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Electrum
Ämnet är låst.
04 jun 2015 14:33 #55 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Nordpoolspot och Statnett
O1 borde skrotas.
Och istället borde det byggas en 4'e gen reaktor, helst av någon breeder-typ som kan käka vårt förråd av kärnavfall som bränsle.
Det kommer alltså i så fall vara lite av försöksreaktor, men dimensionera den till ungefär samma effekt som nuvarande O1 och snegla på ryssarnas två stora reaktorer BN-600 och BN1200
en.wikipedia.org/wiki/BN-600_reactor
en.wikipedia.org/wiki/BN-1200_reactor

Eller titta på konceptet blykylda snabba breeders. Sitter i atomubåtar osv.

Lite om breeders:
en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor

Bort med O1, den har gjort sitt. In med något som kan hjälpa oss att bli kvitt redan existerande kärn"avfall".

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Ämnet är låst.
04 jun 2015 20:28 #56 av Stefan Ericson
Kärnkraftsverket i Oskarshamn är ägt av Tyskar och Finnar. När dom försöker att styra elpriset, genom att inte köra sina reaktorer. Så ska dom ha hårda ord mot sig. Verkstads språket är hårdare än det jag använt här.
Ämnet är låst.
05 jun 2015 04:55 #57 av Michell Martic
Detta är ingen verkstad och den absoluta majoriteten av medlemmarna i forumet spenderar ej heller större delen av sin tid i en verkstad. Man åker inte till England för att öva på svenska.

Ett återkommande problem för din del verkar vara att bara släppa något. Jag ser ingen poäng i att hävda sin rätt när man har fel så gör dig själv en tjänst och bara ta till dig det andra påpekar emellanåt. Det är inte av illvilja eller djävulskap utan helt enkelt tips som kanske skulle underlätta för dig själv i din interaktion med oss andra.

Eller så måste det vara så att det är alla andra som har fel... Men stanna upp en sekund och ha ditt sinne öppet för möjligheten att det faktiskt kan vara du som har fel. Jag skriver inte att det är så, bara att det kan vara så.

Och när det gäller din konspirationsteori så kan jag bara anta att du ständigt syftar på en viss man vars namn börjar på J och slutar på ohannes. Må så vara att denne människa gjort det till sin mission att utsätta dig för all världens djävulskap, men genom att välja att reagera som du gör så häller du enbart bensin på elden. Du själv verkar vara av precis samma skrot och korn då du uppvisar precis samma deterministiska envishet!

Men en sak är rätt, att använda könsord är bara jävligt fult så återigen ber jag dig bifalla min önskan om att använda ett annat ordval nästa gång. Och även om du vill hävda din rätt, vilket du troligtvis kommer göra till tidens ände, så kan du väl göra det av den enkla anledningen att jag faktiskt bad dig snällt!
Följande användare sa tack: Joel Ingolf, Electrum
Ämnet är låst.
05 jun 2015 06:28 #58 av Bo Siltberg
Det räcker nu! Återgå till ämnet och låt oss moderatorer hantera fluxios regler.
Följande användare sa tack: Torbjörn Christensen
Ämnet är låst.
05 jun 2015 07:04 #59 av Michell Martic
Med all respekt, gör det då.
Följande användare sa tack: Joel Ingolf
Ämnet är låst.
08 jun 2015 18:05 #60 av Stefan Ericson
I dag har 2 st reaktorer startat. En går på 90% och en på 10%. I Forsmark drog dom ner effekten till hälften på 3:e reaktorn, när priset skulle sättas. Ändå blev priset inte mer än 20€/MWh, i område 3. Norrbaggarna exporterade 5 GW.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.089 sekunder