Menar du att Koenigsegg har direktdrift helt utan utväxling mellan förbränningsmotor och drivhjul (modell ånglok, dvs att motorns vevaxel eller motsvarande också utgör bilens bakaxel), eller menar du att det finns en fast kuggväxel eller liknande däremellan, som på t ex tidiga modeller av Phänomobil?
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Dom har visst en slutväxel instoppad mellan bensinmotorn och bakhjulens drivaxlar. Utväxling 2.85:1 [vilket är samma utväxling som jag har liggande ute i garaget till min TR8 dvs alls inget ovanligt till V8:or]... Sedan så har dom ersatt startmotor, koppling och växellåda med en elmotor som tvingar runt/driver bensinmotorn när det behövs ytterligare vridmoment ur vevaxelns drivända. På de två bak-driv-axlarna sitter det ytterligare två elmotorer som hivar iväg ytterligare vridmoment ut till hjulen när så påkallas - men eftersom det inte finns någon automatisk frikoppling [Dom nämner en hydraulkoppling? Men inget om någon frihjulning heller.] så måste V8:an snurra med hela tiden - med 2,85 gånger bakdäcks/axelvarvtalet som med angivna 345/30*20" (dvs ca 2190mm/varv ?) borde bli ungefär 36,2 varv per sekund [~2172 rpm] vid 100km/h. Motorn har sin rödlinje vid 8250rpm, vilket [förutsatt att den varaktigt orkar varva ut vilket jag betvivlar när eltillskottet är slut?] blir vid ~380km/h...
Hm, i en av våra allt fler 30-zoner tvingas V8:an puttra runt med mindre än 650rpm - vilket nog är på eller väl under tomgångsvarvtalet ... så det blir on/off -drift för den där 'hydraulkopplingen' .
Missfoster. Navmotordrift med buffertbatteri hade säkert varit mycket enklare...
Last edit: 06 apr 2015 08:38 by Odd Hedberg. Orsak: stavfel
Odd!
Om du kör i 30 km/h, så går det bra på batterierna, i minst 35km. Då har du bara lite över 450hk. Det borde räcka för dom flesta, när dom ska till ICA. Om strömmen i batterierna tar slut, så kan du ladda dom på 7 min, med bensinmotor. Då driver bensinmotorn, elmotorn, som generator.
Om du vill köra i 90 km/h, går det att köra på bara bensin motorn och inte använda någon el. Om du kör i 250km/h och vill accelerera till 400 km/h. Så tar det 3,8sec och då tar dom ut 1500 hk. Sammanlagda effekten blir 1800 hk, men dom begränsar effekten till 1500hk.
När det gäller nav motorer, tror jag att det är lättare att hålla elmotorerna rena, när dom sitter mer skyddade vid kardanhuset. Det är mycket kyl luft som ska igenom. Tror också att det är lättare ned tillverkningen. Ytterligare en fördel är att eller motorerna sitter inom fjädringen och slipper sitta ofjädradrade i hjulen. Om man vill ha framhjulsdrift, så är det bara att vända på drivlinan.
Men om det rör sig om ett fordon som ska ha någon slags nyttig användning, där man t ex vill kunna göra plats för last och/eller passagerare (till skillnad från en ren sportbil som Koenigsegg) så har ju navmotorerna den stora fördelen att man slipper all skrymmande transmission, kuggväxlar mm som man annars får i en traditionellt uppbyggd bil.
På personbilar kan man lätt få tillräckligt vridmoment med direktdrift från navmotorn till hjulet, för några år sedan såg man en ganska elegant lösning på en prototyp till VW Polo med dieselelektrisk drivlina där man helt enkelt placerade permanentmagneter i fälgarna, så fick de fungera som rotor i navmotorerna. Istället för bromsok/bromssköld skruvade man fast en ingjuten stator med plåtpaket och spolar på varje hjulspindel. Det fungerar ju bra när det rör sig om synkronmaskiner där man kan tillåta luftgap på uppåt 5 mm och kanske ännu mer.
På tunga fordon (bussar, pansarfordon mm) brukar man däremot få ordna en nerväxling i varje hjulnav, som regel med en planetväxel, för att inte navmotorn ska få för stor diameter.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Det Christian har gjort är inte en hybrid eller en elbil.
Det är en sportbil. El grejerna väger ca 70 kg och sedan får man tabort växelåda och startmotor. Ur dom kg får han 700hk. Han har sålt 10 st innan pressvisningen. Dom kostar över 20 miljoner. Det dom rika vill är att inte bli stämplade som miljösvin. Jag tror det är det han sålt på.
Jag tror inte att vanligt folk kan ha en sådan här bil. Men reducera effekten till 10%, så tror jag vi börjar komma rätt. Jag tror kolfiber är det bästa materialet för att ta in ström till bilen, som bärare och isolator för koppar ledningar.
Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.
En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?
Hur får färjetrafiken sin energi?
Och vilka tjänar pengar på den?
Eller jag missförstod nog, ser att färjetrafiken finns på grund av att det finns många poliser i Oskarshamn, så det är kanske den frågan som ska utvecklas!?
Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.
En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?
Hur får färjetrafiken sin energi?
Och vilka tjänar pengar på den?
Eller jag missförstod nog, ser att färjetrafiken finns på grund av att det finns många poliser i Oskarshamn, så det är kanske den frågan som ska utvecklas!?
Alla vet ju att poliser och färjetrafik är intimt förknippade med varann.....och även med +40Vdc, +400Vdc, +4000Vdc och framtidens nät, som topic lyder.
Jag tänker om framtidens nät är ett fisknät, nu när vi ändå är inne på färjor som i sig är båtar och båtar används ju för att fiska med. Poliser har ju även i vissa fall en båtformad mössa...kan jag vara nåt på spåren?
I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.
Stefan Ericson skrev: I Oskarshamn finns det ett kärnkraftverk. Där finns många poliser. Der är därför det fins en färjetrafik till Gotland.
En vild tanke, men färjetrafiken kanske även finns till på grund av de människor och varor som behöver transporteras till och från Gotland?
Hur får färjetrafiken sin energi?
Och vilka tjänar pengar på den?
Eller jag missförstod nog, ser att färjetrafiken finns på grund av att det finns många poliser i Oskarshamn, så det är kanske den frågan som ska utvecklas!?
Alla vet ju att poliser och färjetrafik är intimt förknippade med varann.....och även med +40Vdc, +400Vdc, +4000Vdc och framtidens nät, som topic lyder.
Jag tänker om framtidens nät är ett fisknät, nu när vi ändå är inne på färjor som i sig är båtar och båtar används ju för att fiska med. Poliser har ju även i vissa fall en båtformad mössa...kan jag vara nåt på spåren?
Polisbåtarna har 24VDC. Plus landström.
40 Vdc, systemen skulle jag vilja bygga riktigt smarta. Kommunikation innan ström påslag, och apparaterna ska kunna identifiera sig och fatta beslut.
Styras via blåtand på en smartphone.