När måste man egentligen använda termokontakten?

13 mar 2025 12:20 #1 av Micke
Hej alla!

Rubriken säger väl allt. Har för mig att kravet på att använda termokontakten i motorn gällde om man hade varvtalsstyrda motorer.
Motorer styrda av en frekvensomriktare kräver väl aldrig termokontakt, om den inte styr fler motorer än en.

Fick nu läsa detta i något reportage från Elinstallatören:

"För utrymmen med förhöjd brandrisk, liksom där brandfara kan uppkomma som följd av bearbetning eller lagring av brännbart material, gäller att motorer i ventilationssystem ska ha inbyggt termiskt skydd i motorlindningen. LBK rekommenderar att samma skydd används i övriga motorer inom lantbruket och att skyddet inte kopplas så att motorn kan återstarta automatiskt."

Då är frågan igen, "rekommenderar" är det ett krav? Att motorerna inte startar automatiskt är ju självklart. Sedan att det bara skulle gälla ventilationssytem, då skulle till exempel en foderkvarn vara undantagen, fast den står i en hög av damm. Om man då inte följer rekommendationen att alla motorer skulle skyddas via termokontakten.

Kan tillägga att motorskydden för termokontakter ofta är skräp. Har bara hittat dom av märket Condor och det är bara skit.

Tacksam för input.

Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2025 16:27 #2 av Bo Siltberg
Din korrekta källa är alltså www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/

Om det är elinstallatören som är din källa så kan du fråga dem.

Om lantbruksreglerna är ett krav beror, vad jag förstår, på vad försäkringsbolaget säger är ett krav för att de ska försäkra byggnaden. Om försäkringsbolaget skickar en besiktningsman för kontroll så är troligen de flesta av deras regler ett krav. Jag vet inte, men jag skulle kontakta försäkringsbolaget som kanske kan hänvisa till en besiktningsman som kan göra tekniska bedömningar på vad som gäller.
Följande användare sa tack: Micke

14 mar 2025 11:48 #3 av Micke
Hej Bo.

Texten står ju där i handboken. Har missat att det kom en ny förra året.
Fortfarande med texten rekommenderas. Men texten var lite fel i Elinstallatören. I handboken framgår att det gäller motorer i allmänhet i brandfarlig omgivning, inte bara i ventilationssystem.

Det är ju kul att man måste ta reda på vilket försäkringsbolag bonden har innan man gör något.
Vet att jag träffade en oberoende besiktningskonsult för några år sedan och han sa att försäkringsbolagen egentligen inte hade rätt att kräva egna föreskrifter på elinstallationerna. Men det var ju ett tag sen.
Tänkte nog göra så att motorer i utrymmen med bearbetning eller lagring av brandfarligt material är termokontakt ett krav enligt texten, men inte annars.
Det är ju bara fodertillverkning,häst,får och fjäderfä som hamnar i den kategorin ändå.
Jag lär kolla försäkringsbolaget också då. Har hyfsad koll på Länsförsäkringar, och dom brukar vara petigast.

Micke

Sidan laddades på: 0.034 sekunder