Bara för att vara säker, att jag inte tänker fel.
Ska sätta motorskydd på en avloppspump 1-fasare.
Man sätter ett vanligt 3-fas motorskydd och syr fasen igenom dom två "oanvända" anslutningarna så att alla bimetaller värms lika, eller?
Och sen ställer skyddet på märkströmmen som vanligt.
Detta är lite lurigt då faktiskt en hel del motorskydd känner snedbelastning. Tror t.ex. GV2 finns både i varianter som känner snedbelastning och som inte gör det.
Men kopplar man son du beskriver, så att ström passerar igenom alla 3 poler är man ju säker på att det funkar.
Det behövs normalt inte motorskydd för 1-fasmotorer. Dock så lär det ju knappast skada med extra skydd om det är rätt inställt.
Jag brukar använda motorskydd om det finns sedan tidigare (om den går ställa in rätt) och sy imellan som du beskriver. Men att köpa dit ett nytt för en 1-fasmotor känns lite överkurs?
Jag gjorde det enkelt för mig, och lite inte blankt på pumpmontören.
Han påstod att pumpen Inte hade termokontakt, men efter en koll i installationsbladet som han till slut lämnade ifrån sig stod klart och tydligt att " 1-fas modeller har inbyggd automatiskt återställande termokontakt och startkondensator.."
Således behövs inget ytterligare skydd på motorn.
Caes closed!
Jag har flera gånger känt mig tvungen att koppla in ett "riktigt" motorskydd till enfas asynkronmotorer. Ett exempel är äldre luftvärmepumpar, där bimetallskyddet är av dålig kvalitet och ofta går sönder. Ett annat exempel är då en motor utan inbyggt bimetallskydd används för en drift där den riskerar att bli mekaniskt överbelastad (t ex pump eller fläkt där stora skräp kan komma in).
Tänk dock på att det bara är till lite större enfasmaskiner med antingen driftkondensator eller en separat startlindning och startrelä, som det är någon mening att ha ett motorskydd. De allra enklaste s k skärmpolmotorerna har så gott som exakt samma strömförbrukning från elnätet oavsett om motorn går med normal last, obelastad eller fastbromsad. Det enda som ändrar sig är effektfaktorn, och att motorn blir varmare i fastbromsat läge pga värmeutveckling i rotorns burlindning och att ev kylfläkt står stilla.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Och, som tidigare nämnt, bör man ta en närmare titt på vad det är för slags enfasmotor, för att bedöma om motorskyddet överhuvudtaget är meningsfyllt. Om det rör sig om en skärmpolmotor är det, som sagt, knappast någon idé. Inte heller om motorn har inbyggt överhettningsskydd (bimetallkontakt eller liknande). Man bör såklart också ta hänsyn till eventuella anvisningar från motortillverkaren.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
om vi tar ett expempel, den här motorn är precis utbytt för att den var trasig på en industri. Drifttid 6år. Det är en utsugfläkt, installationen var gjord utan motorskydd.
Är det här en skärmpolmotor?
vars tycker ni att gränsen går när det behövs motorskydd?
230v 1,4A har kondensator.
inköpt via Ahlsell och instruktionen står något luddigt att det behövs säkring/motorskydd rätt för utrustningen.
www.amazon.de/-/en/B-1919-4M-Turbine-132...erence/dp/B08S9352VX
Eftersom motorn har kondensator och tillverkaren tycks kräva avsäkring/motorskydd, så är det väl bäst att sätta dit ett motorskydd. Det är inte strömvärdet i sig som avgör om motorskydd behövs, utan det är vad man kan vänta sig händer med motorn i felfall (t ex om den fastnar mekaniskt, får ett lindningsfel, inte startar pga fel i kondensatorn).
Tänk på att koppla in motorskyddets alla poler, om det är ett trepoligt motorskydd får man lägga två poler i serie på den ena av ledarna till motorn. Kopplar man inte in alla poler på motorskyddet, så blir ju inte alla bimetallfjädrar varma och värmeavledningen från den eller de som ändå är inkopplade, kan göra att det inte löser ut i tid.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.