Jag behöver hjälp med att reda ut vilket som är ut och in på en 7,5 Kw motor. Motorn skall startas med en manuell Y/D omkopplare. I anslutningslådan på motorn sitter det ingen traditionell plint!! Lindningarna kommer från samma hål. Alltså de sex tamparna kommer från samma hål och inte från varsin sida. Det är mitt dilemma!
Mäta vilka par som hör ihop är inget problem men om det är tex U1 eller U2 vet jag inte. Finns det något annat (lättare) sätt än att skruva ner motorn och se vart lindningarna tar vägen?
Hittade följande svar på din fråga, på engelska.
Vet inte om det är korrekt eller inte!?
Question
with a three phase induction motor with six unmarked terminals,describe two methods how you can sort out the starting and the finishing terminals
Answer
one method is to look inside the motor at the windings and see which slots the leads come out of.
the easier method requires a multimeter,current tester and a 3 phase supply.
find the 3 paths from one end to the other mark them A's B's and C's
then connect the motor in star one of the A's, B's and C's connected together.
the other ends of the A's , B's and C's are to the supplys.
make sure that you only try it long enough to hear it run properly just a few seconds.
run it and see if the currents are normal.
if not then swap A leads around and try again.
if that doesn't work swap back the A leads and repeat with the B leads
if that doesn't work swap back the B leads and repeat with the C leads
by now it should work.
make sure to swap back each phase that you try or you will be chasing your tail all day.
Tack Marcus! Ska prova med en liten motor jag har imorgon innan jag provar på den felande. Strömmarna borde vara annorlunda/motverka varandra vid fel in/utgång.
Om man har sex lösa/omärkta tampar ut från motorn så kan man råka ut för, i princip, två problem. Det ena är att man inte vet vad som är början eller slut på lindningarna. Det andra är att man får fel fasföljd så att motorn går i fel riktning när man startar den.
Det första problemet är vanligen svårast att komma tillrätta med. Det andra visar sig vid start och är egentligen inget problem om ansluten maskin inte tar skada av att startas i fel riktning eller om det är en monstermaskin med så grova ledare eller skenor att det kan vara praktiskt svårt att koppla om den.
Den här frågan kommer upp ganska ofta och är återkommande på EngTips. Där har vi rett ut den ett antal gånger och det finns några bra tips här:
www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=371817
Man kan använda ett tvåkanaligt oscilloskop för provet. Men det är lättare och säkrare med ett fyrkanaligt (jo, det behövs bara tre kanaler, men det var länge sedan jag såg ett sådant skop). Vi använder vår ARCUS (jo, ABB har gnällt lite, men inte allvarligt) och länken i EngTips visar hit:
www.gke.org/presentationer/files/Three%2...september%202014.pdf
Om man har fel polaritet på en lindning så kommer man inte att får sinusar med 120 graders fasskillnad utan 60 grader och sedan ett 240 graders språng innan de dyker upp igen. Genom att koppla om motorn så att man får 120 grader mellan alla faserna har man visserligen inte besvarat frågan om vad som är början och slutet på de tre lindningarna, men det är inte heller särskilt viktigt eftersom motorn fungerar utmärkt även om alla lindningarna har fel polaritet.