En granne i bygden har införskaffat en gammal elverk från 60-talet, M59.
Generatorn är märkt: Asea GA26 (SEN 22), 112 kVA, 162 A, 400 V, Y, Magnetisering: 45 V, 36 A
Jag söker mer beskrivningar kring detta verk, eller ännu bättre någon i Värmland som jobbat med dessa och kan få igång det. Det har stått i någon telestation i Norrland, så det har automatstart etc.
Just nu är han torsk då manöverskåpet saknas, men det skulle ha få tag på. Men sen då? Alla kablar är klippta, inkl något 60-tal styrledare mellan generator och skåp.. Schemat visar ett stort antal reläer för styrning och övervakning. Hur stor är chansen att allt detta fungerar?
Det ska driva en pelletspress med tillhörande maskiner, totalt ca 80 kVA. Det ska alltså varken vara ansluten till nätet eller mata den fasta installationen. Han har naturligtvis provkört motorn och den är som ny.
Ritningar för de intresserade:
Kretsschema
,
Skåpschema
Jag försöker tyda dem själv just nu, men det saknas ritningar och beskrivningar.
Bilagor:
Last edit: 10 feb 2014 16:51 by Bo Siltberg. Orsak: Fixade länkar till ritningar
Hej Bo!
Jag fick inte upp kretsscheman i min lur.
Efter som diseln fungerar så håller den med sin regulator säkert 50 Hz.
Isbrytare Tor var byggd i början på 60 talet. Den hade roterande omformare. HMS Njord var byggd i slutet av 60 talet. Den hade ekektroniska omformare.
Jag tror att det skulle vara lämpligt att försöka hita någon AVR som fungerar. Med roterande onformare måste kontentunelirlig kontroll av kol fungera.
Jag känner en som jobbat med elverk hos Televerket. Ska kolla med honom i morgon.
Jag kan inte heller se dina scheman. Men i huvudsak är det inte bättre att plocka de delar runt verket som man behöver och inte sträva efter att göra en fullständig återställning av originalautomatiken. Ofta det går fortare och blir bättre genom att bara jobba mot vad man vill åstadkomma istället för arkeologi. Ser ju annars ut att kunna bli ett utmärkt elverk med gedigen motor och generator.
Nu kunde jag komma åt dina bilder och det stärker mig att jag för egen del skulle gjort som nämnt tidigare dvs rensat bort mycket och kopplat in de väsentliga delarna för nya ändamålet och bytt ut en del till lite modernare saker. Inte mycket som krävs för att få ett fint aggregat av detta, generator och motor ser ju mer än ok ut rent okulärt.
Tack. Börjar också inse det efter att ha studerat schemat ett tag. Mycket av logiken finns pga nätdriften vilken blir redundant och kanske kommer att kräva omkopplingar.
Men samtidigt är det ett stort steg att bygga med nya skydd och styrningar. Nu ska den driva en (1) känd last så det kanske är mindre kritiskt med över- och underspänningsskydd etc. Har svårt att utläsa från schemat vad som finns på generatorn och vad som finns i manöverskåpet.
Det finns enligt schemat något slags pådrag till den lilla magnetiseringsgeneratorn som jag antar är av vikt, och en omkopplare märkt "0, H, A".
Sedan finns tre strömtrafos som jag antar enbart är till för amperemätare. Är dessa av en typ som behöver kortslutas eller plockas bort?
Och generatorskyddet, är det en MCCB eller motorskydd?
Ingenting magiskt med kopplingen av generatorn och uttaget av nollan?
Vad står VSM och VSM HD för?
Söker fortfarande någon i Värmland som kan detta, eller som har mer dokumentation till verket.
Magnetiseringsomkopplarens lägen 0 H A står för från, hand, automatik.
Generatorskyddet skulle jag tro har ungefär samma karaktäristik som ett motorskydd.
Strömtransformatorerna kortsluts om man inte ska använda mätsignalen till någonting, men de kan gott få sitta kvar.
Inget märkligt med inkoppling av nolla och sånt, generatorn kan ju ses på precis samma sätt som en vanlig distributionstransformators lågspänningslindning.
VSM-aggregat är förmodligen någon slags utrustning i telestationen som man kan välja om den ska ligga på reservkraft eller ren nätström, kanske tanken är att man kan avstå från reservkraft till den vid effektbrist.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.