Reservelverk

13 sep 2013 15:04 - 13 sep 2013 15:06 #21 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Reservelverk
Njäe, man brukar inte jorda på lågspänningssidan i sverige. Helst vill man avlägsna utgående gruppsäkringar då man jobbar just pga fall som detta men varför ska man öka risken genom att göra felaktiga installationer.

Det har ju skett en del olyckor just vid fall liknande detta.

Men är det bara ett litet 2kVA förstår jag inte varför du måste koppla det mot nätägaren, kan du inte köra med stickpropp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2013 17:19 #22 av Johan Sponton
Svar från Johan Sponton i ämnet Reservelverk

Stefan Ericson skrev: Ok Bo!
Jag förstår hur du menar.
Men om någon linjearbetare behöver bryta PEN ledaren så måste dom göra det vid andra stolpen, den står nog också på min mark, och då hör dom elverket gå. Om jag skulle se några linje arbetare så skulle jag stänga av elverket. Det är ytterst lite jag kört med det mot huset, mer för skojs skull. Vill jag titta på Tv vid ström avbrott, så kan jag dra en sladd till båten. Det är billigare en att köra elverket.

Du verkar vara en klyftig pôjk, så varför inte läsa dom regler som gäller, och följa dom?
Annars kan vi dra det till ytterligheter och strunta i att jorda badrum, och bara duscha när det är just strömavbrott?

Linjemästare

13 sep 2013 18:44 #23 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Reservelverk
Har du tänkt på att de "flesta" ledningar går från en trafo, ner i marken, i kabelnät, och sedan upp på luften och slutligen till kund.
Lägg till ett kabel fel innan det går upp i första stolpen, hur ska man kunna jorda kabeln samtidigt som man skarvar den?

Och som vanligt så jordar man alltid åt det hållet som strömmen förväntas komma från, dvs från trafon, inte från en kund.

Hur har du anslutit ditt elverk btw? Kör du med stickpropp och tar ur huvudsäkringar eller har du riktig omkopplare?

/Linjemästare Karlsson

06 okt 2013 18:04 #24 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Reservelverk
Hej på er!
Nu ska jag svära i kyrkan utav bara helvete.
Jag hävdar att linjemästare Karlsson fått sig en jävel av ett elverk med ett jord fel och bruten PE skydsjord, är en skröna som florerar bland behöriga elektriker. Ett fel som är teoretiskt. Om någon har fått sig en stöt pga det felet tala om det. Om ni läst en skadersport, tala om det. Om ni hört talas om det, tala pm det.
Min lösning.
I huvudcentralen gör om till 5 ledar system, TNS. Efter elmätaren anslut en 5 polig hona ut ur elskåpet. Anslut en hane 5 polig och fortsätt till Centralerna. Detta skulle lösa de flesta problemen. Med en jorffelsbrytare och ett elverk med mittpunkten anslutet till Pe på elverket, tala om vilka farliga fel skulle kunna uppkomma.
Nu tror jag det blir bättre fart på diskussionerna.

06 okt 2013 19:58 #25 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Reservelverk
Ja, att sätta en stickpropp på huset är en elsäkerhetsmässigt fungerande lösning.

Men det sticker i ögonen lite...
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

06 okt 2013 21:56 #26 av Michell Andersson
Svar från Michell Andersson i ämnet Reservelverk
Skulle elverket ligga off-jord? (Sätter en TM på den :P )

Då skulle väl första fel till sann jord inte märkas men andra fel skulle märkas. Särskilt om en gubbe står emellan elektroderna.

För övrigt så... Nä. Låter inget vidare alls.
Låter som att du är industriskadad.
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

08 okt 2013 06:25 #27 av Stefan Ericson
Hej på er!
Skulle vara ett om i förra medelandet.
Det verkar inte varit någon som har råkat ut för felet. Jag tänkte gå igenom ettpar kopplingar.

1: Ett vanligt hus kopplat mot elnätet, med 2 st jord fel på vardera 50mA och det ena felet kommer och går. Ingen jordfelsbrytare. Säkringarna håller.

2: Ett elverk kopplas in till huset med en handske ansluten till elverket. Mittpunkten inte kopplat mot PE i elverket. Gulgrön och ljusblå ej samman kopplade. En byggcentral med JFB kopplas till elverket. Om man trycker på test på JFB så löser den. Med en fas mot jord efter JFB så löser den inte. Om jag mäter spänningen mellan jord och faserna får jag 0 Vac på en fas och 327 på 2 faser. Om jag mäter mellan elverkerkets jord och nätets får jag troligtvis 230 Vac. Men efter som handsken brutit kontakten med nätets jord, så kan inte spänningen ta sig dit. Om andra jord felet ligger på, så löser JFB.
Så här var elverket kopplat när jag köpte det.

3:Jag har kopplat ihop jord och nollan i elverket. Vid första jordfelet så löser JFB.

4: Om man inte anslute mittpunkten till jord och använder jordfelsindikering, så blir felsökningen något lätare efter som man kan felsöka med spänning på och lyset tänt, än om JFB klipper all spänning och det blir svart.

Elsäkerhetsverket kräver JFB vid inkoppling av flyttbart elverk med ringa elsystem anslutet, men inte jord tag.
Byggare hade ett elverk på bron här. Hur slår man ner ett jordspätt i en betong bro?

Det här sättet vore både billigare och säkrare än dagens regler. Om elverket går några timmar utan jord tag, anser jag är skit samma.Dock är jag tveksam till att man får från gå från gummikabel till fast installation.

08 okt 2013 18:37 - 08 okt 2013 18:37 #28 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Reservelverk
Jordtag på en betongbro är inte speciellt svårt att få...

/Linjemästare Karlsson

09 okt 2013 08:48 #29 av Stefan Ericson
Hej Tobias!
Vägräcket borde väl vara jordat? Om det åskar och blixten slårner är väl inte bra om det är ojordat. Det såg ut som en svets med elverk i och hade en stor svetsklämma. Det kan vara möjligt att dom jotdade med den.
Jag är varken byggare eller svetsare.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg