Reservelverk

04 sep 2013 18:35 #1 av Urban Holmlund
Hej.. Skall installera ett serverrum som skall ha reservkraft via ett elverk som skall starta om nätet faller.
Skall införskaffa en automatisk omkopplare och anmäla detta till berörd nätägare. Nu till frågan: Är det någon som har en principskiss på hur detta skall se ut med jordtag, generator m,m. Sökte på nätet men hittar inget eller bara tveksamma skisser. Bef. mätplats sitter i serverrummet så omkopplaren hamnar där men generatorn hamnar ute, skall omkopplingslådan då ha en egen förbindning till jordtaget eller räcker det att jorda generatorn och låta kabeln mellan generatorn och omkopplingslådan stå för jordningen?? Blev kanske virrigt:blink: Hoppas någon förstår frågan:unsure:

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 18:56 #2 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Reservelverk
Jag skulle kontakta dom som säljer detta :whistle:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

04 sep 2013 19:46 #3 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Reservelverk
Hej!

så här skulle jag gjort:

Gå med jordlinan från jordtaget till en jordbock placerad vid nät/gen omkopplaren. OBS att man måste kunna skilja från här för jordtagsmätning.
Förbind omkopplarlådan med jordbocken.
Gå ut med jordlina till generatoraggregatets chassi.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Michell Martic

05 sep 2013 11:57 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Reservelverk
Hej!
Som jag ser det behöver du två st mekaniskt och elektriskt förreglade kontaktorer.
Om elverket startas manuellt, så går det att dra kontaktorn för elverket med spänning från elverket. Om elverket ska starta automatiskt, måste det finnas spänning från ett batteri som gör det.
Är det helt nödvändigt att det startar automatiskt?
Om inte blir det en vanlig inkoppling.
Det går nog att koppla med 24 VDC och bly batterier, jag skulle nog använda en plc.

05 sep 2013 18:47 #5 av Urban Holmlund
Svar från Urban Holmlund i ämnet Reservelverk
Hej igen alla.. Förreglingarna fixar sig nog via Abb. Generatorn måste starta innan ups:erna får slut på batteri d.v.s inom 2 minuter.. men spänningsövervakningen finns inbyggt i elverket (gammalt elverk Asea modell "Ä"1960 nånting 200kVa som står i en "cirkusvagn") .. men om inte det funkar så finns det ju fasbrottsreläer som övervakar detta och kan ge startsignal så det ser jag inte som ett problem.. men frågan var ju egentligen om någon har ett kopplingsshema på detta?

Holmlunds Elektriska

05 sep 2013 19:33 #6 av Bo Siltberg

05 sep 2013 21:06 #7 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Reservelverk
Är det ett av försvarets gamla 200 kVA-elverk? Tänk i så fall på att de lämnar 3 x 230 V utan nolla (IT-system), vissa av dem, dock inte alla, kan kopplas om för 230/400 V.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

07 sep 2013 07:55 #8 av Stefan Ericson
Hej!
Tack Bo! Det var tung läsning. Jag börjar få svar på hur dom vill att det ska kopplas.
Bekräftar att jord aldrig bryts och elverkets jord kopplas mot nätets.

11 sep 2013 07:16 #9 av Stefan Ericson
Hej!
I den pdf filen som Bo hänvisade till, lärde jag mig något som jag gått och irriterat mig på sedan jag köpte mitt första elverk.
Man får inte använda nätleverantörens skyddsjord.
Så här tänker dom istället.
Man ska inte lita på någon annan. Ett vanligt elektriker tänk.
Alla som har en transformator eller generator eller något liknande, som behöver en skyddsjord, skall ha en. När den är godkänd så delar man med sig till andra.
Det spelar ingen roll om man är privat eller elbolag. Samma regel gäller.

11 sep 2013 10:07 #10 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Reservelverk

Stefan Ericson skrev: Hej!
I den pdf filen som Bo hänvisade till, lärde jag mig något som jag gått och irriterat mig på sedan jag köpte mitt första elverk.
Man får inte använda nätleverantörens skyddsjord.
Så här tänker dom istället.
Man ska inte lita på någon annan. Ett vanligt elektriker tänk.
Alla som har en transformator eller generator eller något liknande, som behöver en skyddsjord, skall ha en. När den är godkänd så delar man med sig till andra.
Det spelar ingen roll om man är privat eller elbolag. Samma regel gäller.

Förstår inte riktigt hur du menar här men skulle exempelvis serviskabeln gå sönder är det väldigt stor sannolikhet att nätägaren kopplar bort jorden under felsökningen, elverket går ju igång ifall det är något fel på ett annat ställe så då kan man inte lita på jorden. Men i normalfallet ska man ju kunna, men självklart eget jordtag till generatorn.

12 sep 2013 08:48 #11 av Stefan Ericson
Hej Slugge!
Jag tänker inte på en sådan här stor generator.
Givetvis måste man hålla sig till regler vid en sådan här installation.
Det jag hakat mig på är när man har ett litet som mitt gamla enfas på 2.2 kW eller det jag har nu 3 fas och 5.5 kW, som kanske går några timmar per år mot elleverantörens nät. Vid ström avbrott.
Om man tittar i pdf filen på jordningen så går det dubbla jord kablar till generatorn. Även om man bara ansluter elen så är generatorn ansluten till el leverantörens jord.
Om jag startar elverket och ansluter ved klyven utan ett jord tag så fungerar det utan problem. Och folk som köper elverk och tar sig med ut på öar, brukar heller inte bry sig om det. Jag har aldrig hört att någon olycka har hänt p.g.d.
Under alla år som jag har haft hus så har det aldrig hänt att PEN ledaren brutits. 'Jag ser det mer som ett teoretiskt fel. Jag har en stolpe på tomten och närmsta stolpen har ett jord tag. Mitt elverk startar inte automatiskt. Jag håller det för omöjligt att jag inte skulle upptäcka att det kommer en grävmaskin och gräver av kabeln.
Och även om det hände så skulle ändå inget farligt hända.
Det farliga är om man med elverket kör ut spänning på nätet.
Om jag ansluter byggcentralen till elverket och hydraul klyven får ett jord fel i motorn så skulle jordfels brytaren lösa, även om generatorn inte är ansluten till ett jord tag.
Om jag ska göra rätt så ska jag gräva ner en jord plåt, mäta och se att det är godkänt. Ansluta den till generatorn och sedan till jord skenan på inkommande central.

12 sep 2013 09:43 #12 av Johannes Hammarstedt
Svar från Johannes Hammarstedt i ämnet Reservelverk

Stefan Ericson skrev: Hej Slugge!
Jag tänker inte på en sådan här stor generator.
Givetvis måste man hålla sig till regler vid en sådan här installation.

Man gör nog klokt i att hålla sig till de lagar och regler som finns oavsett storlek på generator eller installation.

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Tobias Karlsson

12 sep 2013 20:17 #13 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Reservelverk
Stefan: Jag hoppas verkligen att du skrev fel när du skrev "som kanske går några timmar per år mot elleverantörens nät. ".

/Linjemästare Karlsson

12 sep 2013 20:47 #14 av Stefan Ericson
Hej Tobias!
Kan jag väl hålla med om. Jag skulle inte en drömma om att försöka fasa mitt elverk mot nätet. Det är inte konstruerat för det. Jag menar elleverantörens skyddsjord. Som jag litar på dom andra timmarna på året.

13 sep 2013 03:51 #15 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Reservelverk
Frågeställningen är inte om du kan lita på elnätets PEN, utan om elnätet kan lita på att du inte skickar ström genom linjemästare Karlsson. Utan ett eget jordtag för elverket finns den risken om du får ett jordfel i din anläggning. Detta jordfel kommer att ge fasspänning mellan jord och elverkets nolla, och därmed också elnätets PEN. Om PEN bryts av Karlsson som hänger i en stolpe i nätet så kommer det att bli fasspänning mellan dessa två ändar av PEN.
Följande användare sa tack: Fredrik Morin

13 sep 2013 06:44 #16 av Stefan Ericson
Ok Bo!
Jag förstår hur du menar.
Men om någon linjearbetare behöver bryta PEN ledaren så måste dom göra det vid andra stolpen, den står nog också på min mark, och då hör dom elverket gå. Om jag skulle se några linje arbetare så skulle jag stänga av elverket. Det är ytterst lite jag kört med det mot huset, mer för skojs skull. Vill jag titta på Tv vid ström avbrott, så kan jag dra en sladd till båten. Det är billigare en att köra elverket.

13 sep 2013 09:44 - 13 sep 2013 09:50 #17 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Reservelverk
Mitt första inlägg jag skrev här innehöll svordomar. Därav redigerar vi.

Om de hör, men inte förstår att det är ett elverk som låter, så får de skylla sig själv?
Eller menade du något annat som jag missat?
Följande användare sa tack: Johannes Hammarstedt

13 sep 2013 10:52 #18 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Reservelverk
Stefan: Snälla tala om vart du bor så ska jag skicka ut en varning till de som jobbar där.
Så som du resonerar kommer det garanterat bli personskador inom kort.
Att utgå från att folk som hör en motor direkt tar det för ett felaktivt inkopplat elverk...Hur tänker du där?
Och om du skulle se några linjearbetare så stänger du av. Högst troligt att du sitter och spanar över hela lspgruppen ända från station till just din anslutningspunkt.

Nej gör om gör rätt.

/Linjemästare Karlsson

13 sep 2013 12:28 #19 av Stefan Ericson
Hej!
Om linje mäster Karlsson tror att det är spänning på en ledning, så får han anse att det är spänning på tills han mätt spänningen. Och efter han mätt så får han anse att spänning kan läggas på när som helst, om han inte kortslutit och jordat. Gör man misstag på linjen är det risk för att det bara blir en gång.

13 sep 2013 14:52 #20 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Reservelverk
Det är ingen spänning på PEN förrän Karlsson klipper den!

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg