Emc störningar av dimmer, beroende av inkoppling ??

03 nov 2016 17:16 - 03 nov 2016 17:17 #1 av joakim
Monterade idag upp 2 st armaturer, med vardera 200W (4x50w Gu10) halogenlast, Armaturerna är monterade i ett tak någon meter ifrån varandra. Armaturerna styrs med en Vadsbo LD 440 monterad i dosan bakom brytaren. Från brytaren går en slang med tändtråden till en kopplingsdosa där den sen splittar på sig och 1 slang med tändtråd, nolla och jord går till vardera armatur.

Satt sen o kikade i monteringsanvisningarna för dimmern och insåg att Vadsbo lagt till följande bild:

Som jag förstår de så är min inkoppling fel enligt dom då det kan uppstå EMC störningar, om jag tolkar bilden rätt så borde jag alltså ha dragit 1 slang till ena armaturen och sen 1 slang vidare till nästa. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av detta och kan bidra med något? Varför skulle EMC störningarna bli värre för att man inte lägger armaturerna efter varandra?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2016 17:36 #2 av Bo Siltberg
Har aldrig sett en liknande anvisning förut, för vad det kan vara värt... Om Vadsbo ställer sådana krav utan förklaring skulle jag välja ett annat fabrikat. Formuleringen antyder också att de kanske inte riktigt förstått vad förkortningen EMC står för.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2016 17:49 - 03 nov 2016 17:50 #3 av joakim
Kan man få problem med EMC-störningar generellt av dimmrar? Jag har aldrig tidigare funderat så mycket kring detta "problem" då jag aldrig stött på det! Jag blev dock fundersam idag när jag såg detta, på jobbet vi håller på nu har vi installalerat ganska många såna där samt Eltakos dosdimrar. Allt fungerar, men kanske har vi fått problem med störningar nu? (utan att vi märkt det såklart)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2016 20:11 #4 av Torbjörn Forsman
Ja, tyristor/triacdimrar är bra på att sprida störningar omkring sig. Och tillverkarna vill ju gärna snåla på avstörningskomponenter, både av kostnads- och utrymmesskäl.
Det kan ju tänkas att Vadsbo nätt och jämnt har lyckats få just den här dimmern godkänd för CE-märkning i en viss installationskonfiguration, och då för säkerhets skull föreskriver just den inkopplingen i installationsanvisningen.
Störningarna från en dimmer brukar i första hand vara ledningsbundna, inte särskilt mycket utstrålat. Och oftast är de som värst vid låga frekvenser upp till några enstaka MHz. Exempel på prylar och tjänster som kan störas är t ex radiokontrollerade klockor (DCF77), sån här närfältskommunikation ( NFC) som används av en del mobiltelefontillbehör, nyckeltaggar mm , larmbågar i butiker, rundradio på lång- och mellanvåg, amatörradio på de lägre kortvågsbanden, utrustning som kommunicerar via elnätet (t ex elmätare).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg